لندن هنوز عذرخواهی نمی‌کند؛
مقامات انگلیسی همچنان از عذرخواهی رسمی بابت قتل عام امریتسار هند که صد‌ها کشته برجای گذاشت خودداری می‌کنند.
کد خبر: ۵۶۴۸۸
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۷        14 April 2019

«قتل عام امریتسار»؛ صدمین سالگرد جنایت‌ تاریخی استعمار بریتانیا
 

اطلس خبر به نقل از پارسینه:

به نقل از گاردین، سفیر بریتانیا در هند روز شنبه با حضور در محل یادبود صدمین سالگرد قتل عام آمریتسار تاج گلی به قربانیان یکی از بدترین جنایت‌های تاریخ استعماری کشورش اهدا کرد.

در ۱۳ آوریل ۱۹۱۹ (۲۴ فروردین ۱۲۹۸)، به روی صد‌ها نفر از مردان، زنان و کودکان بی سلاح در شهر آمریستار در شمال هند آتش گشدودند. داده‌های دوران استعمار انگلستان رقم کشته شدگان را ۳۷۹ نفر ذکر کرده است، اما آمار هندی‌ها می‌گوید نزدیک به ۱۰۰۰ نفر کشته شده اند.

یکصد سال بعد بریتانیا هنوز به طور رسمی بابت این جنایت عذرخواهی نکرده و دومینیک آسکویت، سفیر این کشور در هند هم در «جالیانوالا باغ» که جای گلوله‌ها را هنوز می‌توان روی دیوارهایش دید، از عذرخواهی کردن خودداری کرد. او گفت: «شاید بخواهید تاریخ را دوباره بنویسید، اما نمی‌توانید. همانطور که ملکه گفت، کاری که می‌توانید بکنید این است که از درس‌های تاریخ بیاموزید. ما هرگز فراموش نخواهیم کرد که اینجا چه اتفاقی رخ داد.»

سفیر بریتانیا در هند که از نوادگان هربرت آسکوئیت، نخست وزیر این کشور در سال‌های ۱۹۰۸ تا ۱۹۱۶ است، فاجعه رخ داده را «شرم آور» خواند.

او همچنین سخنان ترزا می، نخست وزیر، را در نشست روز چهارشنبه پارلمان نوشت که «ما از آنچه رخ داد عمیقا متاسفیم و رنج می‌بریم.» می‌هم از عذرخواهی کردن خودداری کرده بود.

در روز فاجعه نزدیک به ۱۰ هزار نفر در باغی عمومی در آمریستار برای یک جشنواره بهاری جمع شده بودند. بسیاری از آن‌ها از بازداشت دو تن از رهبران محلی خشمگین بودند و این موضوع پیش از این هم موجب اعتراضات خشونت باری شده بود.

ژنرال رجینالد ادوارد هری دایر، با ده‌ها نفر از نیروهایش راه‌های خروجی را بست و بدون هشدار قبلی فرمان آتش داد. بسیاری از مردم تلاش می‌کردند از روی دیوار‌های بلند باغ فرار کردند. شماری دیگر هم به داخل یک پاه عمیق که در محوطه وجود داشت پریدند.

یک شاهد عینی بعد‌ها گفت: «انبوه کشته شده‌ها آنجا افتاده بود، برخی به پشت و برخی روی صورت. شماری از آن‌ها کودکان معصوم بیچاره بودند.»

دایر گفت: دستور آتش به او داده شده بود تا هندی‌ها را به خاطر نافرمانیشان تنبیه کنند. وینیستون چرچیل که در آن زمان وزیر جنگ بود، بعد‌ها تصمیم مذکور را «شرورانه» خواند.

سال ۱۹۹۷ هم ملکه بریتانیا با حضور در محل فاجعه تاج گلی اهدا کرد، اما همسرش، شاهزاده فیلیپ، در اظهارنظری عجیب که تیتر رسانه‌ها شد گفت: هندی‌ها در مورد تعداد کشته شدگان «زیادی اغراق کرده اند».

روز چهارشنبه ترزا می‌در مجلس عوام کشورش گفت که این جنایت «زخمی شرمناک بر تاریخ بریتانیا و هند» است.

آماریندر سینگ، نخست وزیر ایالت پنجاب هند، اظهارات می‌را کافی ندانست. او گفت: برای این «وحشی گری تاریخی» لازم است که یک عذرخواهی رسمی صریح صورت بگیرد. این خواسته از سوی روزنامه‌های هندی هم مطرح شده است. «هندوستان تایمز» نوشت: «حتی در صدمین سالگرد قتل عام، بریتانیا از برداشت این گام مهم خودداری می‌کند.»
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: