نگاهی به گزارش‌های متفاوت نهادهای بین‌المللی؛
در حالی که ایالات متحده آمریکا با اعمال دوباره تحریم‌های یکجانبه خود تلاش می‌کند تا صادرات نفت ایران را محدود کند، گزارش‌های متناقضی در این زمینه منتشر شده است.
کد خبر: ۵۶۴۴۶
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۷        13 April 2019

تحریم آمریکا؛ صادرات نفت ایران کم شده است یا خیر؟

اطلس خبر به نقل از پارسینه:

  امروز، شنبه ۲۴ فروردین، دبیرخانه سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) اعلام کرد تولید روزانه نفت ایران در ماه مارس گذشته با کاهش ۲۸ هزار بشکه‌ای به پایین‌تر از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه رسیده تا این کشور جایگاه چهارمین تولیدکننده نفت اوپک را به کویت واگذار کند.

اوپک همچنین گزارش داد متوسط تولید روزانه اعضاء این سازمان در ماه مارس گذشته با ۵۳۴ هزار بشکه کاهش در مقایسه با ماه فوریه به ۳۰ میلیون و ۲۲ هزار بشکه رسید.

بر پایه این گزارش، متوسط تولید روزانه نفت ایران نیز با ۲۸ هزار بشکه کاهش در ماه مارس به ۲ میلیون و ۶۹۸ هزار بشکه رسید که پایین‌ترین سطح تولید نفت ایران در ۵ سال گذشته محسوب می شود.

تولید روزانه نفت ایران در دور پیشین تحریم‌های نفتی علیه این کشور در ماه می سال ۲۰۱۳ میلادی به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه تنزل کرد و پس از آن تا ماه مارس سال ۲۰۱۴ میلادی به ۲ میلیون ۸۰۰ هزار بشکه افزایش یافت.

گزارش «اس اند پی گلوبال پلاتز» از افزایش تولید نفت ایران

گزارش اوپک در حالی از کاهش صادرات نفت ایران خبر می دهد که چهار روز پیش، «اس‌اندپی گلوبال پلاتز» در گزارشی نوشت به لطف تقاضای بالا از سوی چین و کره‌جنوبی، صادرات نفت ایران تقریباً به سطح قبل از تحریم‌ها بازگشته و این افزایش صادرات در حالی انجام می‌شود که با تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا، افت صادرات نفت لیبی به علت درگیری‌های اخیر و کاهش تولیدات اوپک که به پایین‌ترین سطح ۴ ساله خود رسیده است، قیمت‌های نفت هر روز در حال رشد هستند.

بنابر این گزارش، صادرات نفت ایران در ماه مارچ ۱۲ درصد رشد داشته و به بالاترین سطح خود از زمان اعمال تحریم‌های آمریکا در نوامبر ۲۰۱۷ تا کنون رسید است.

طبق داده‌های تجارت نفت خام گلوبال پلاتز، صادرات نفت ایران که تا ۱.۰۸ میلیون بشکه در روز پایین آمده بود، در ماه مارچ تا ۱.۷ میلیون بشکه در روز جهش کرده است.

کاهش تولید عربستان و ونزوئلا

به گزارش یورونیوز، داده های دبیرخانه اوپک همچنین حاکی از این است که عربستان سعودی و ونزوئلا بیشترین میزان کاهش روزانه تولید نفت را در ماه مارس گذشته تجربه کرده‌اند.

متوسط تولید روزانه نفت عربستان در ماه مارس با ۳۲۴ هزار بشکه کاهش به کمتر از ۱۰ میلیون بشکه رسید و ونزوئلا هم شاهد کاهش ۲۸۹ هزار بشکه‌ای تولید نفت بود. بدین ترتیب تولید روزانه نفت عربستان و ونزوئلا در ماه مارس به ترتیب به ۹ میلیون و ۷۹۴ هزار و ۷۳۲ هزار بشکه رسید.

در میان ۱۴ عضو اوپک، بیشترین میزان افزایش تولید در ماه مارس به لیبی با ثبت متوسط روزانه ۱۹۶ هزاربشکه تعلق گرفت، به طوری که تولید نفت این کشور پس از ۶ ماه بار دیگر به بالاتر از ۱ میلیون بشکه در روز رسید.

گزارش دبیرخانه اوپک نشان می‌دهد که طی ماه مارس گذشته، ایران با یک پله نزول پس از عربستان، عراق، امارات عربی متحده و کویت، به پنجمین تولید کننده نفت اوپک بدل شده است.

متوسط تولید روزانه نفت کویت در ماه مارس گذشته ۲ میلیون و ۷۰۹ هزار بشکه گزارش شده است.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: