بسیاری از سیاستمداران بلند پایه آلمانی به تهدیدهای مکرر سفیر آمریکا در برلین علیه سیاست های دولت آلمان واکنش خشمگینانه ای نشان داده و حتی اخراج وی از این کشور را خواستار شدند.
کد خبر: ۵۵۵۷۹
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹        20 March 2019

"ریچارد گرنل"، سفیر آمریکا در برلین در اظهارت جدید مداخله جویانه خود هزینه های دفاعی برنامه ریزی شده آلمان در بودجه خود را بسیار جزئی ارزیابی کرده است.

این انتقاد سفیر آمریکا به طرح بودجه آلمان بحث های داغ و جنجالی را بین سیاستمداران این کشور به راه انداخته است. از طرف احزاب سوسیال دموکرات و لیبرال دموکرات آلمان انتقادهای شدیدی به این اظهارات و دخالت های گرنل وارد شده است. آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان هم به این اظهارات سفیر آلمان واکنش نشان داده و انتقادهای وی در این راستا را رد کرده  است.

مرکل با اشاره به اهداف دولت آلمان برای دستیابی به هزینه بودجه 1.5 درصد تولید ناخالص ملی تا سال 2024 همچنین گفت که آلمان تلاش های خود را در این راستا در پیش خواهد گرفت اما نه به ضرر کمک های توسعه ای. مرکل این مسئله را غلط دانست که تنها بر هزینه های دفاعی و کمک های توسعه ای تاکید کنیم.  وی همچنین گفت: ما باید همچنین بر مسئله توسعه و پیش گیری از بحران ها تاکید کنیم.

مرکل البته از افزایش بودجه نظامی آلمان حمایت کرده و در کنفرانسی درباره سیاست بین المللی در برلین گفت که آلمان در طول سال های گذشته هزینه های دفاعی خود را مرحله به مرحله افزایش داده و حالا هم این روند را در پیش می گیرد.

وی در عین حال این مسئله را قابل درک دانست که "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا و برخی از شرکای اروپایی او تلاش های آلمان در این راستا را کافی نمی دانند.

گرنل در اظهارات مختلف چندین بار موجبات خشم و نارضایتی سیاستمداران آلمانی را فراهم کرده است. وی چندی پیش همچنین توقف پروژه خط لوله انتقال گاز نورد استریم 2 را از آلمان درخواست کرده و شرکت های آلمانی و اروپایی که در این پروژه همکاری می کنند را به تحریم هایی از طرف آمریکا تهدید کرد.

وی همچنین اخیرا در ارتباط با طرح های بودجه آلمان برلین را متهم کرده که بودجه بسیار پایینی را برای هزینه های نظامی خود قرار داده است.

گرنل همچنین در ارتباط با توافق هسته ای با ایران نیز از شرکت های آلمانی که بر خلاف تحریم های آمریکا با تهران تجارت می کنند درخواست کرده که به این مناسبات تجاری پایان دهند.

"وولفگانگ کوبیکی"، معاون رئیس حزب لیبرال دموکرات آلمان خواستاراخراج سفیر آمریکا از آلمان شده است. وی از هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان درخواست کرده است که سریعا ریچارد گرنل را به عنوان شخصیت نامطلوب معرفی و وی را از کشور اخراج کند.

وی در این باره گفت: کسی که به عنوان یک دیپلمات آمریکایی مانند یک کمیسر عالی یک قدرت اشغالگر عمل می کند باید یاد بگیرد که تحمل ما هم حد و مرزی دارد.

کوبیکی این مسئله که سفیر آمریکا چندین بار در مسائل سیاسی کشور مستقل آلمان دخالت می کند را دیگر قابل تحمل ندانست. به گفته وی آلمان نباید با این گونه رفتارهای نامناسب به دلیل عزت نفسی که در خود می بیند کنار بیاید.

البته "امید نوری پور"، سخنگوی سیاست خارجی سبزها در پارلمان آلمان این درخواست کوبیکی برای اخراج سفیر آمریکا را رد کرده و اظهار داشته است که دلایل زیادی برای انتقاد به سفیر آمریکا وجود دارد. اما گرنل به دلیل مسئولیتی که دارد رابط مناسبات سیاسی با آمریکا بوده و دقیقا این گونه ارتباطات در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ بیشتر از قبل ضرورت دارد.

"کارستن اشنایدر"، از سیاستمداران بلند پایه فراکسیون حزب سوسیال دموکرات آلمان هم انتقاد سفیر آمریکا به بودجه کم کشورش در زمینه دفاعی را شدیدا رد کرده و گرنل را یک فاجعه دیپلماتیک دانست. وی در این باره گفت: سفیر آلمان مدتهاست که یک رفتار و سبک پذیرفته نشده در بین متحدان تنگاتنگ را در پیش گرفته است. همه این گونه رفتارها بیشتر یادآوی کننده ژست فردی لات و بی سرو پا است.

وی افزود: سفیر آلمان ظاهرا نمی خواهد این مسئله را به رسمیت بشناسد که آلمان در چارچوب تعهدات خود به متحدانش از جمله در افغانستان سهم و نقش بزرگی را ایفا می کند. آقای گرنل با تحریکات مکرر و ناگهانی خود به روابط دو سوی آتلانتیک آسیب می رساند.

"الکساندر دوبریندت"، از سیاستمداران بلند پایه حزب سوسیال مسیحی آلمان هم دخالت های گرنل در امور داخلی آلمان را رسما رد کرده است. وی اظهارات گرنل را بر تصمیمات دولت فدرال آلمان بی تاثیر دانسته و گفت: بودجه آلمان یک تصمیم مستقل جمهوری فدرال و پارلمان آلمان است.

بر اساس تصمیمات اخیر، وزارت اقتصاد آلمان تصمیم گرفته که سهم بودجه دفاعی خود را به اندازه خیلی کم به 1.37 درصد افزایش دهد و تصمیمات مالی کوتاه مدت برلین پیش بینی می کند که این بودجه تا سال 2023 دوباره به 1.25 درصد کاهش یابد.

گرنل اخیرا در کفتگویی با خبرگزاری آلمان گفته است که اعضای ائتلاف نظامی ناتو آشکارا به این مسئله متعهد شده اند که تا سال 2024 بودجه دفاعی خود را به 2 درصد تولید ناخالص ملی افزایش دهند و نه اینکه از این وعده دور شوند. وی تصمیمات اخیربرلین در زمینه بودجه نظامی را غیر قابل قبول و سیگنالی نگران کننده از طرف آلمان ارزیابی کرده است.  

ائتلاف بزرگ سال آینده احتمالا یک ظرفیت مالی بسیار کم تری نسبت به سال های اخیر خواهد داشت و این مسئله همچنین بر بودجه دفاعی آن تاثیر می گذارد. بر این اساس وزارت دفاع آلمان سهم بودجه کم تری نسبت به آنچه قبلا پیش بینی شده بود دریافت خواهد کرد.

رئیس جمهور آمریکا همواره این انتقاد را به سیاستمداران آلمانی و اروپایی وارد می کند که هزینه کمی را در زمینه دفاعی و نظامی دارند.   

سفیر آمریکا در برلین چندی پیش هم در اقدام مداخله جویانه دیگری برلین را در صورت همکاری با شرکت چینی هوآوی به محدودیت در همکاری های اطلاعاتی تهدید کرده بود.

"ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در آلمان اخیراً در نامه‌ای تهدیدآمیز به وزارت اقتصاد آلمان تهدید کرده است که در صورت مشارکت برلین با شرکت چینی هوآوی در ساخت نسل پنج اینترنت همکاری‌های اطلاعاتی خود را با این کشور کاهش داده و یا آن را محدود می‌کند.

به‌نوشته رسانه‌های آلمانی، سفیر آمریکا در آلمان در این نامه هشدار داده است که در صورت همکاری با شرکت هوآوی، اطلاعات امنیتی کمتری را نسبت به قبل در اختیار آلمان خواهد گذاشت.

دونالد ترامپ قانونی را امضا کرده است که دولت آمریکا را از معامله با شرکت‌هایی که فناوری هوآوی را به‌کار می‌گیرند منع می‌کند.

در‎ همین ‎راستا، «ریچارد گرنل» سفیر آمریکا مدعی شد که در صورت مشارکت هوآوی یا دیگر شرکت‌های چینی در پروژه اینترنت نسل 5 آلمان، واشنگتن دیگر نمی‌تواند همکاری اطلاعاتی با برلین را در سطح فعلی حفظ کند.

وی در نامه خود خطاب به وزیر اقتصاد آلمان، مدعی شد: سیستم‌های ارتباطی امن برای همکاری اطلاعاتی ــ نظامی 2 کشور ضروری هستند.

 

مخالفت مرکل با درخواست آمریکا برای عدم همکاری با هوآوی

 

اما تاگس شاو آلمان امروز گزارش داد که "آنگلا مرکل"، صدر اعظم آلمان با حذف شرکت چینی هوآوی از پروژه ایجاد نسل پنجم اینترنت در کشورش مخالفت کرده است. وی از یک طرف بحث آشکار درباره مسائل حساس امنیتی را رد کرده و از طرف دیگر تصریح کرد اینکه صرفا یک شرکت به دلیل اینکه از کشور خاصی می آید از این پروژه حذف شود درست نیست. وی تاکید کرد تا به حال بسیاری از کشورها تکنولوژی هوآوی را به کار برده اند.

مرکل تاکید کرد که ما باید به هر شرکتی یک شانسی را بدهیم. وی همکاری اروپا در این راستا با چین را مطلوب دانست.

"توماس اوپرمن"، معاون رئیس پارلمان آلمان هم رد کلی مشارکت برخی شرکت ها در پروژه اینترنت نسل پنجم آلمان را رد کرده و گفت: هوآوی شرکتی حرفه ای و قابل اعتماد است و تکنولوژی خوبی با قیمت های مناسب تحویل می دهد. در نهایت مسئله این است که آیا اعتماد به چین قابل توجیه است یا خیر. وی در عین حال بر لزوم اتخاذ تدابیر امنیتی در مشارکت با این شرکت چینی تاکید کرد.

  آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان همچنین تهدید اخیر "ریچارد گرنل"، سفیر آمریکا در آلمان علیه کشورش در صورت همکاری با شرکت چینی هوآوی را رد کرده است.

وی در ارتباط با تردیدهای امنیتی واشنگتن گفته است که برای دولت آلمان امنیت دارایی ارزشمندی بخصوص در گسترش شبکه های اینترنتی نسل پنجم است. بنابراین ما برای خودمان استانداردهایی را مشخص می کنیم.

مرکل چندی پیش شرایطی را برای مشارکت شرکت هوآوی چینی در پروژه اینترنت نسل پنجم آلمان قرار داده است.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: