مسئله برجام، دور زدن تحریم‌ها و حضور پرشور مردم در آوردگاه های مهم از جمله موضوعات سیاسی و اقدامات و برنامه های دولت در حوزه سرمایه گذاری و رونق تولید و اشتغال از جمله موضوعات اقتصادی در پیام نوروزی رئیس جمهور به مردم بودند.
کد خبر: ۵۵۵۶۳
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰        20 March 2019
 

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری در آغاز هر سال ضمن تبریک سال نو، با برشمردن حوادث و اتفاقات سال گذشته، نکاتی را در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به مردم بیان کرد.

در جدول زیر می توانید اهم محورهای مورد اشاره رئیس جمهوری را بخوانید:

سال ۱۳۹۳  اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی

سیاسی

*در سیاست خارجی، چهره جمهوری اسلامی ایران در صحنه جهانی کاملاً عوض شده است. امروز چهره واقعی این ملت بزرگ برای جهانیان بیشتر نمایان شده است و می‌بینیم که صدای ملت در دنیا بهتر شنیده می‌شود.

اقتصادی

*دولت توانست با کمک کارشناسان و کاردانان و متخصصان، سرعت تورم را مهار کند؛در سال آینده نیز اقدامات مجدانه‌ای برای کاهش رشد تورم خواهیم داشت.

 

*در سالی که گذشت، تلاش کردیم در بازار کالا، طلا، سکه، ارز و بورس آرامش حاکم باشد و خبری از نوسانات شدید نباشد. این آرامش را در سال جاری ادامه خواهیم داد.

 

*سال ۹۳، سالِ رونق اقتصادی خواهد بود و در کنار رونق اقتصادی، شاهد رشد و شکوفایی صنعت، کشاورزی و بخش‌های خدمات در اقتصاد خواهیم بود.

 

*سال جدید در زمینه کشاورزی شاهد تحول مثبت خواهیم بود و اکنون آثار آن را در بخش کشاورزی مشاهده می‌کنیم.

 

*در سال جاری قدم دوم در زمینه هدفمندی یارانه‌ها برداشته خواهد شد و در این زمینه اطمینان می‌دهم که اقشار محرومِ جامعه از کمک بیشتری برخوردار خواهند شد.

 

اجتماعی

*دولت، درمان و امنیت غذایی برای اقشار محروم را به عنوان دو سیاست در سال جاری دنبال خواهد کرد.

 

*وضعیت درمان کشور و سلامت و بیمه درمانی به نفع مردم تحول مثبت خواهد یافت. مردم در ماه‌های آینده شاهد اوضاع بهتری در مسیر سلامت خودشان و فرزندانشان خواهند بود.

 

* امنیت غذایی اقشار محروم جامعه مورد توجه ویژه دولت خواهد بود.

سال ۱۳۹۴  دولت و ملت، همدلی و همزبانی

محورهای سیاسی

* ما حقوق هسته‌ای این ملت را تثبیت کرده‌ایم.سازمان تحریم را در هم شکسته‌ایم و رابطه‌مان را با همسایگان در همه زمینه‌ها گسترش دادیم.

 

*کار بزگ ملت ایران، قهرمانی در برابر تروریزم، افراطی‌گری و خشونت بود.

 

* سال جدید، سال انتخابات است باید فضای بهتری را برای فعالیت احزاب بوجود آوریم، مجلسی را بسازیم که شایسته این ملت بزرگ ایران است و مجلس خبرگانی را بوجود آوریم که ثبات بیشتر برای کشور و آرامش بیشتر برای افکار عمومی جامعه ما بوجود آورد.

محورهای اقتصادی

* هدف ما در سال جدید، رونق پایدار، افزایش صادرات غیرنفتی و ایجاد فرصت‌های جدید برای اشتغال بویژه برای جوانان است.

محورهای اجتماعی

* بار سنگین درمان بیمار از دوش مردم به مقدار زیاد کاهش پیدا کرده و این راه را ادامه خواهیم داد. همه مردم ایران تحت پوشش خدمات بیمه درمانی قرار گرفته‌اند.

 

* در زمینه حمایت غذایی از اقشار آسیب‌پذیر امروز ۱۴ میلیون نفر از اعضای خانواده‌های آسیب‌پذیر تحت پوشش این حمایت هستند.

 

* در زمینه مسائل زیست محیطی قدم‌های خوبی برداشته شده، اما همچنان به کمک همدیگر این قدم‌ها را باید با سرعت بیشتر ادامه دهیم.

سال ۱۳۹۵  اقتصد مقامتی، اقدام و عمل

سیاسی

*فعالیت هسته‌ای، امروز تبدیل شد به یک فعالیت ارزشمندی که همه در برابر آن فناوری تواضع می‌کنند و آن را به رسمیت می‌شناسند.

 

*سال ۹۴ تحریم‌های بانکی، مالی، پولی، نفتی، پتروشیمی، بیمه، حمل و نقل و همه تحریم‌های هسته‌ای برداشته شد و شرایط برای فعالیت اقتصادی مردم ما آماده‌تر شد.

 

*مردم سال گذشته، هفتم اسفند را به عنوان روز قدرت ملی، آرامش و ثبات ایران به جهانیان نشان دادند.

اقتصادی

*خواهیم توانست با کمک یکدیگر به رشد دو برابری متوسط ۱۰ ساله گذشته برسیم.

 ما می‌توانیم با تلاش و کوشش همگانی به رشد ۵ درصدی برسیم.

 

* «برجام دو» را در ۷ اسفند سال گذشته کلیـد زدند. آنچه برای همه ملت ما مهم است اشتغال پایدار است و این کار در سال آینده با «برجام دو» ان‌شاءالله شروع خواهد شد.

 

*یکی از بخش‌های مهم در اقتصاد مقاومتی تعامل سازنده با دنیا است. یکی از بخش‌های مهم و مورد تاکید در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، تعامل سازنده با دنیاست و مسیر دولت یازدهم از خرداد ۹۲ اقتصاد مقاومتی بوده و هست.

اجتماعی

*ما باید از پیشگاه خداوند بزرگ بخواهیم که سال ما را سال اخلاق، سال شادی و نشاط و سال همراهی و همدلی برای ساختن ایران اسلامی عزیزمان قرار دهد.

سال ۱۳۹۶  (اقتصاد مقاومتی، تولید ملی و اشتغال)

سیاسی

*من جمله حوادث تلخ سال ۹۵، از دست دادن آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، یار دیرین انقلاب بود.

 

* فضای مجازی باید برای مردم ما فضای امن باشد، اما نباید فضای امنیتی باشد. ما در همه عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی به دنبال این هستیم که فضای امنیتی را کنار بگذاریم.

 

*امسال منشور حقوق شهروندی اجرا و عملیاتی خواهد شد.

اقتصادی

*سال ۱۳۹۵، هم سال اجرای سیاست‌های «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» بود و هم اجرایی شدن توافق هسته‌ای.

 

* بخاطر فروش محصولات کشاورزی‌، از جمله گندم که دولت ۱۵ هزار میلیارد تومان برای خرید گندم به کشاورزان عزیز پرداخت کرد، از کشاورزان عزیز سپاسگزاریم.

 

*با تلاش صنعتگران، در تولیدات صنعتی‌مان رشد قابل ملاحظه‌ای داشتیم و همچنین، با تلاش بانک‌ها، ۲۴ هزار واحد صنعتی نیمه تمام و یا واحدهایی که فعال نبودند، فعال شدند و این به معنای رشد اقتصادی در «سال اقتصاد مقاومتی» است.

 

*ما توانستیم با دیپلماسی نفتی، با تلاش شما مهندسین و کارگران، جایگاه قبلی‌مان در تولید نفت و گاز و میعانات را بازپس بگیریم و این به معنای احقاق حقوق ما است.

 

* در سه سال گذشته در دولت یازدهم، همواره مقدار افزایش حقوق و دستمزد برای کارکنان و کارگران را بیشتر از تورم قرار دهیم؛ که به این معناست که مردم در آرامش و رفاه بیشتری می‌توانند قرار داشته باشند.

 

* هم در سال ۹۵ و هم در سال ۹۴، صادرات غیرنفتی ما بیش از واردات ما بود.

اجتماعی

*سال گذشته، در میان همه کشورهای پیشرفته، رتبه اول در رشد علمی را به دست آوردیم.

 

*از ورزشکاران و هنرمندان بخاطر افتخارات بین‌المللی و داخلی، بخاطر تلاش‌هایتان که باعث غرور ملی شدند و بانوان عزیز ما، که برای اولین بار یک بانوی ما در المپیک صاحب مدال شد، تشکرمی‌کنم.

*سال گذشته حوادثی داشتیم. از جمله حادثه قطار، حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو، ریزگردها در بعضی از استان‌ها، سیل و مشکلاتی که برای برخی از مردم عزیز ما پیش آمد.

 

* سال جدید، سال اشتغال بیشتر برای جوانان ما خواهد بود. ما باید تلاش بیشتری را انجام دهیم و کمبودها را جبران کنیم.

سال ۱۳۹۷  (تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی، اشتغال و رونق)

سیاسی

*انتخابات سال گذشته یک پیروز بیشتر نداشت و آن ملت بزرگ ایران بود.

 

*مردم ما  وقتی دیدند در خیابان اغتشاشاتی وجود دارد و ممکن است امنیت جامعه‌شان به خطر بیفتد به صحنه آمدند و با صدای رسا اعلام کردند که انتقاد و اعتراض حق مردم است اما ملت فهیم ایران، بی‌قانونی و خشونت را تحمل نخواهد کرد.

 

اقتصادی

*کشاورزان ما، سرافرازی ما و ملت بزرگ را آفریدند و باز هم در گندم ما را خودکفا کردند و به حول و قوه الهی در سال نو هم ما را خودکفا خواهند کرد.

 

*دولت دوازدهم مبارزه با فقر را ادامه خواهد داد.

 

*سال نو، سال سرمایه‌گذاری و تولید است. همه باید با همه توان به رونق تولید بپردازیم. قدرت ملی ما در کنار تولید ما خواهد بود و این کارآفرینان هستند که می‌توانند قدم‌های مهمی را در سال جدید بردارند.

اجتماعی

*ملت ما در سال گذشته در اثر سیل، زلزله یا حوادثی چون حوادث هوایی یا دریایی به سوگ عزیزانشان نشستند.

 

*در کرمانشاه و کرمان، در دنا و در دریا، مردم اعلام کردند که حادثه‌دیدگان تنها نیستند. این همدلی و همنوایی به عنوان یک موفقیت اجتماعی و اخلاقی و انسانی برای ملت بزرگ ایران ثبت شد.

 

*استان همدان و کرمانشاه به راه‌آهن سراسری وصل شد و در سال آینده نیز سه استان دیگر به راه‌آهن سراسری وصل خواهد شد.

 

*مستمری مددجویان و مستمری‌بگیران کمیته امداد و بهزیستی در سال ۹۶ بیش از ۳ برابر شد.

     
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: