اورژانس کشور اعلام کرد: تاکنون ۲۸۶ نفر در حوادث چهارشنبه سوری مصدوم شدند که ۲۵۸ نفر مرد و ۲۸ نفر زن هستند. از این تعداد ۳۸ ‏نفر بستری شدند که ۳ نفر در بخش‌های ویژه هستند. ‏
کد خبر: ۵۵۵۵۹
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۵        19 March 2019

شمارش معکوس برای مراسم چهارشنبه سوری آغاز شده است. پلیس، اورژانس، آتش نشانی و بیمارستان‌ها در همه شهر‌ها به حالت آماده باش درآمده اند، مردم، اما این بار هوشیارترند.

در سال‌های اخیر حوادث چهارشنبه سوری به مدد اطلاع رسانی رسانه‌ها و آگاه‌تر شدن مردم هر سال کم و کمتر شده است، سال گذشته این مراسم در سه شنبه ۲۳ اسفند برگزار شد.

پیرحسین کولیوند، رئیس اورژانس کشور در آخرین چهارشنبه سال ۹۶ اعلام کرد: مصدومان حوادث مرتبط با چهارشنبه سوری فقط مربوط به شب چهارشنبه آخر سال نبود و تعداد کل مصدومان مرتبط با حوادث چهارشنبه سوری از اول اسفند (۹۶) به چهار هزار و ۷۷۹ نفر رسید که نسبت به سال گذشته (سال ۹۵) حدود ۵۰ درصد کمتر است.

به گفته او، بیشترین میزان مصدومان حوادث چهارشنبه سوری سال ۹۶ در استان تهران بود و البرز و آذربایجانی غربی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. استان‌های لرستان، چهارمحال و بختیاری و هرمزگان نیز کمترین حادثه را در چهارشنبه سوری پارسال داشتند.

رئیس اورژانس گفت: ۸۲۵ مصدوم حوادث چهارشنبه سوری دچار سوختگی درجه دو و سه (متوسط و شدید) شدند. ۵۲ نفر از مصدومان دچار قطع عضو و ۳۱۸ نفر بستری شدند. هزار و ۴۴۷ نفر از این مصدومان دچار مصدومیت از ناحیه دست هزار و ۱۱۳ نفر دچار مصدومیت از ناحیه چشم شدند.

او البته تعداد کشته‌های مرتبط با حوادث چهارشنبه سوری را ۴ نفر اعلام کرده بود.
مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس نیز در آخرین سه شنبه سال ۹۶ تعداد کشته‌ای مرتبط با حوادث چهارشنبه سوری را چهار نفر اعلام کرده بود که به گفته او یک نفر در زنجان، یک نفر در تهران، یک نوجوان ۱۵ ساله در کرج و یک مرد ۳۵ ساله در اردبیل بود. به گفته او، ۴۰ درصد مصدومان عابران و افراد در حال تردد بوده اند. آماری که البته پزشکی قانونی آن را تایید نکرد و در گزارشی که ۲۵ اسفند امسال اعلام کرد، تعداد کشته‌ای حوادث چهارشنبه سوری پارسال را سه نفر اعلام کرد.

* آماده باش ۱۰۰ درصدی اورژانس در سراسر کشور
پیمان صابریان، مسئول کمیته کشوری اورژانس در چهارشنبه آخر سال امروز (سه شنبه ۲۸ اسفند) به خبرنگار ایرنا گفت: ۱۰۰ درصد نیرو‌های اورژانس در سراسر کشور برای چهارشنبه آخر سال در حال آماده باش هستند و علاوه بر این، ۵۰ درصد نیرو‌های اورژانس هم در مکان‌های شلوغ شهر‌ها با آمبولانس و موتورلانس مستقر می‌شوند.
وی درباره استقرار نیرو‌های اورژانس در سراسر کشور برای چهارشنبه سوری افزود: نیرو‌های اورژانس در تهران و شهرستان‌ها از ساعت ۱۲ ظهر تا ۱۲ شب آماده باش هستند و در کل کشور تعداد ۵ هزار و ۵۰۰ آمبولانس و موتورلانس برای چهارشنبه سوری فعال هستند. این نیرو‌ها در مکان‌های مختلف بر اساس نیاز مستقر می‌شوند.
پیش از این، مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس نیز در گفتگو با ایرنا از آماده باش ۵۰۰ نیروی عملیات اورژانس در قالب ۱۹۷ اکیپ برای شب چهارشنبه سوری خبر داده و گفته بود: ارائه خدمات اولیه درمانی در تمام بیمارستان‌ها برای مصدومان شب چهارشنبه سوری انجام می‌شود. همچنین در بیمارستان‌های خاصی مانند بیمارستان شهید مطهری، اقدامات خاص ترمیمی برای سوختگی انجام می‌شود که در این بیمارستان‌ها متخصص و فوق تخصص ترمیمی مستقر خواهد بود.

* ۵۰ تخت بیمارستان سوختگی برای چهارشنبه سوری خالی شد
مصطفی ده مرده ای، رئیس مرکز آموزشی درمانی بیمارستان شهید مطهری (سوانح و سوختگی) از آماده باش کادر درمانی این بیمارستان برای مداوای حادثه دیدگان احتمالی شب چهارشنبه آخر سال خبر داد.
وی امروز به خبرنگار ایرنا گفت: با برنامه ریزی‌های انجام شده این بیمارستان برای مداوای حادثه دیدگان احتمالی امشب در آمادگی کامل است و هیچ کمبودی از نظر امکانات و تجهیرات درمانی وجود ندارد. هم اکنون ۵۰ درصد از تخت این بیمارستان خالی است و بخش ترمیمی آن نیز به همراه پزشکان متخصص در آمادگی کامل به سر می‌برند.
رئیس مرکز آموزشی درمانی بیمارستان شهید مطهری (سوانح و سوختگی) اضافه کرد: کارکنان بیمارستان امشب در آمادگی کامل قرار دارند و از هم اکنون پزشکان جراح پلاستیک و عمومی، بیهوشی، گوش و حلق و بینی و جراح مغز و اعصاب در اورژانس و همه بخش‌های بیمارستان آماده ارائه خدمت هستند.
وی به مردم توصیه کرد مصدومان احتمالی سوختگی را در شب چهارشنبه آخر سال فقط به مراکز تخصصی سوختگی مانند بیمارستان سوانح و سوختگی شهید مطهری یا یافت آباد منتقل کنند.
وی یادآور شد: برای کنترل حوادث چهارشنبه سوری نیازمند یک عزم ملی و همگانی از سوی خانواده‌ها و والدین تا ارگان‌ها و نهاد‌های مختلف هستیم. برخی از این راهکار‌ها شامل تاکید بر تولید وسایل آتش بازی استاندارد توسط سازمان‌های ذیصلاح، قرار دادن راحت تجهیزات ایمن و مناسب در اختیار افراد، آموزش خانواده‌ها در فواصل زمانی معین با ارایه تصاویر و فیلم‌های مستند در ساعات مناسب از شبکه‌های صدا و سیما، نظارت والدین بر فرزندان (گروه خطر ۲۰-۱۰ سال)، تهیه گزارش تصویری و عکس از حادثه دیدگان چهارشنبه آخر سال در راستای رسالت اطلاع رسانی برای پیشگیری از بروز مجدد این حوادث ناگوار، آماده باش آتش نشانی ها، اورژانس ۱۱۵، درمانگاه ها، بیمارستان‌ها جهت پذیرش اولیه بیماران و اعزام فوری به مراکز تخصصی مانند بیمارستان‌های شهید مطهری، فاطمه زهرا و یافت آباد (در تهران) است.

* از درمان خودسرانه سوختگی بپرهیزید
محمد جواد فاطمی، رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران سوختگی (ققنوس) به مردم توصیه کرد: از گذاشتن سیب زمینی، خمیردندان و ماست بر روی ناحیه‌ای که ناشی از حوادث چهارشنبه سوری سوخته است، خودداری کنند، چون این کار باعث عمیق‌تر شدن سوختگی می‌شود.
وی امروز به خبرنگار ایرنا گفت: سوختگی دست و اندام فوقانی شایع‌ترین سوختگی‌ها در حوادث ناشی از چهارشنبه سوری است و بهتر است فردی که دچار سوختگی کوچک شده با آب سرد آن را شست و شو داده و پماد‌های سوختگی از داروخانه تهیه شود.
وی تصریح کرد: از اقدامات درمانی خودسرانه برای سوختگی خودداری شود و باید فردی که دچار آسیب شده به نزدیکترین مرکز درمانی منتقل شود. لازم است سوختگی ناحیه دست و اندام فوقانی را بالا نگه داشته و با پارچه‌ای بسته شود تا خونریزی بند آید.
این متخصص درمان سوختگی اظهار داشت: اگر فردی در حوادث ناشی از چهارشنبه سوری که استفاده از مواد محترقه است، دچار قطع عضو شود، باید ناحیه قطع شده را داخل پارچه گذاشته و در نایلون با آب و یخ شناور باشد و آن را به مراکز درمانی سوختگی سریعا انتقال داد.
به گفته فاطمی، افرادی که دچار آسیب چشمی نیز شدند، لازم است با سرم استریل شست و شو داده و به مراکز درمانی سریعا منتقل شوند.
وی تصریح کرد: والدین در مراسم چهارشنبه سوری همراه فرزندان خود باشند و رفتار‌ها و حرکات آن‌ها را کنترل کنند تا دچار حادثه تلخ نشوند، زیرا اگر عضوی از بدن دچار سوختگی شود فرد تا آخر عمر باید معلول باشد یا همواره از آسیب ایجاد شده رنج می‌برد.
فاطمی تاکید کرد: در چهارشنبه سوری سال گذشته ۲۴۰ نفر در بیمارستان‌های چشم، ۲۱۴ نفر در بیمارستان سوختگی شهید مطهری و ۷۰ نفر در بیمارستان سوختگی حضرت فاطمه تحت مداوا قرار گرفتند. شایع‌ترین صدمات ناشی از چهارشنبه سوری استفاده از مواد دست ساز است که سوختگی عمقی ایجاد می‌کند.
فاطمی توصیه کرد که مردم چهارشنبه سوری را به جشن ملی ایرانی تبدیل و از ایجاد حوادث وحشتناک خودداری کنند.

* ۱۷: ۴۰- ۲۸۶ نفر مصدوم تاکنون
مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور دقایقی پیش در گفتگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا اعلام کرد: حوادث چهارشنبه سوری تا کنون ۲۸۶ نفرمصدوم داشته است که ۲۵۸ نفر مرد و ۲۸ نفر زن هستند. از این تعداد ۳۸ ‏نفر تاکنون بستری شدند که ۳ نفرشان در بخش‌های ویژه بستری هستند.۱۷۱ نفر سرپایی درمان شدند.
‏خالدی درباره تعداد مصدومان حوادث شب چهارشنبه سوری در سال ۹۶ گفت: سال گذشته ۴ هزار و ۷۹۹ نفر مصدوم شدند که ۳ هزار و ۷۷۵ نفر مرد و هزار و ۲۴ نفر زن بودند. همچنین ۳۴۰ نفر سال گذشته بستری شدند که ۱۴ نفر در بخش‌های ویژه و ۳ هزار و ۷۲۰ نفر سرپایی بودند.
وی درباره تعداد فوتی‌های حوادث سال گذشته نیز بیان کرد: سال گذشته هزار و ۳۱ نفر دچار سوختگی درجه ۲ یا ۳ شدند، ۶۸ نفر دچار قطع عضو و هزار و ۶۰۸ نفر نیز از ناحیه چشم دچار آسیب شده بودند.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: