رییس سازمان هواشناسی کشور، شرایط آب و هوایی ایران را در تعطیلات نوروز 1398 پیش‌بینی کرد و گفت: در تعطیلات نوروز به طور متناوب شاهد فعالیت سیستم‌های بارشی و ریزش باران و در ارتفاعات بارش برف هستیم.
کد خبر: ۵۵۴۵۱
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸        18 March 2019

سحر تاجبخش - رییس سازمان هواشناسی در اولین نشست خبری خود که امروز (دوشنبه) 27 اسفندماه در سازمان هواشناسی برگزار شد، وضعیت جوی کشور را در تعطیلات نوروز 1398 پیش‌بینی کرد.

وی با تاکید بر این‌که در تعطیلات نوروز به طور متناوب بارش داریم، اظهار کرد: امروز سامانه بارشی را روی شرق دریای خزر داریم که باعث بارش باران در شرق استان مازندران، گلستان و خراسان شمالی می‌شود. این بارش‌ها تا فردا صبح (سه‌شنبه 28 اسفندماه) ادامه خواهد داشت.

تاجبخش با اشاره به کاهش قابل ملاحظه‌ای دما در نوار شمالی کشور، از وزش باد شدید و مواج شدن دریای خزر خبر داد و گفت: سامانه بارشی فعال در کشور فردا به طور مقطعی متوقف می‌شود، اما از روز چهارشنبه (29 اسفندماه) شاهد ورود یک سامانه بارشی جدید خواهیم بود. بنابراین این دو سیستم بارشی با هم ترکیب شده و باعث بارش باران در شمال کشور و به خصوص در دامنه‌های شمالی البرز، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران و خراسان شمالی با شدت بالا خواهد بود.

رییس سازمان هواشناسی ادامه داد: در روز چهارشنبه 29 اسفندماه در استان‌های کردستان، زنجان، قزوین، شمال تهران، سمنان و خراسان رضوی بارش باران با شدت کمتر ادامه خواهد داشت. همچنین طی روزهای آینده در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش به شکل برف خواهد بود.

وی با اشاره به کاهش قابل ملاحظه دما طی روز چهارشنبه 29 اسفندماه گفت: تعدادی از هموطنان برای تحویل سال در مشهد مقدس حضور می‌یابند. پیش‌بینی می‌شود که چهارشنبه شب و پنج‌شنبه صبح شاهد کاهش دما در مشهد باشیم. همچنین در برخی ساعات بارش برف به شکل موقت در مشهد صورت خواهد گرفت و دما در این شهر به زیر صفر می‌رسد.

رییس سازمان هواشناسی در ادامه با بیان این‌که اول فروردین‌ماه هوا در غالب مناطق کشور مساعد پیش‌بینی می‌شود، اظهار کرد: در روز پنج شنبه اول فروردین‌ماه تنها نوار شمالی، مناطق شرق و خراسان شمالی تحت تاثیر سامانه بارشی خواهد بود.

به گفته تاجبخش، از اول فروردین‌ماه تا چهارم فروردین‌ماه آسمان کشور در بیشتر نقاط صاف خواهد بود و با وجود افزایش موقت ابر در برخی نقاط، پدیده بارشی قابل ملاحظه‌ای پیش‌بینی نمی‌شود.

وی ادامه داد: از چهارم فروردین‌ماه تا ششم فروردین‌ماه از سمت غرب کشور یک سامانه بارشی وارد ایران می‌شود. این سامانه نیمه غربی کشور، سواحل خزر، شمال غرب و شرق کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد. همچنین این سامانه به تدریج تمام نقاط کشور به جز جنوب شرق را درگیر خواهد کرد.

رییس سازمان هواشناسی با بیان این‌که طی روزهای چهارم و ششم فروردین‌ماه بارش‌ها در نقاط سردسیر و ارتفاعات به شکل برف خواهد بود، اظهار کرد: در این بازه زمانی فعالیت سامانه بارشی در دامنه‌های مرکزی زاگرس از جمله لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و دشت خوزستان بیشتر خواهد بود و در استان تهران بارش در مناطق سردسیر به شکل برف پیش‌بینی می‌شود. همچنین در این مقطع استان‌های ایلام، کردستان و کرمانشاه نیز به شکل قابل ملاحظه‌ای تحت تاثیر سامانه بارشی خواهد بود.

وی در ادامه وضعیت جوی کشور را از هفتم تا دهم فروردین‌ماه پیش‌بینی کرد و گفت: در این بازه زمانی هوای قالب مناطق کشور صاف و آفتابی خواهد بود و برای روزهای یازدهم و دوازدهم فروردین‌ماه سامانه بارشی جدیدی وارد کشور می‌شود. بنابراین در تعطیلات نوروز به طور متناوب شاهد بارش باران خواهیم بود.

تاجبخش با اشاره به این‌که در روزهای یازدهم و دوازدهم فروردین‌ماه موج جدید بارشی وارد کشور می‌شود، اظهار کرد: در روز 13 فروردین‌ماه مصادف با روز طبیعت آسمان قالب مناطق ایران به ویژه نوار شمالی، شمال شرق و مناطق مرکزی کشور بارانی خواهد بود و در همین مقطع بارش‌ها در ارتفاعات به شکل برف خواهد بود.

رییس سازمان هواشناسی در پایان با اشاره به این‌که به دلیل کاهش دما، برف‌ کوه‌ها ذوب نمی‌شود، گفت: این موضوع برای افزایش ذخیره آبی کشور اتفاق خوبی است، اما شاید برای مسافران اتفاق دلچسبی نباشد. بنابراین از شهروندان ایرانی خواهش می‌کنیم برنامه سفر خود را با شرایط جوی هماهنگ کنند و حتی‌المقدور در روزهایی که بارش شدید باران و برف وجود دارد سفر نداشته باشند و در صورتی که مجبور به مسافرت شدند، مجهز به تجهیزات ایمنی شوند.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: