فرمانده نیروی زمینی ارتش اعلام کرد: تانک کاملا بومی ایران در حال تولید انبوه است و در سال ۹۸ توسط یگان‌های زرهی نیروی زمینی ارتش بکارگیری شود.
کد خبر: ۵۵۲۳۷
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷        14 March 2019

تانک کرار اسفند سال ۹۵ به عنوان نخستین تانک پیشرفته بومی ایران توسط وزیر دفاع و پشیبانی نیرو‌های مسلح رونمایی شد.

این تانک که اکنون در کارخانه‌های صنایع زرهرن بنی هاشم در حال تولید انبوه است، مجهز به سامانه کنترل آتش الکترواپتیکی، سامانه فاصله یاب لیرزی، رایانه بالستیک و قابلیت شلیک به اهداف ثابت و متحرک در شب و روز است.

امیر سرتیپ «کیومرث حیدری» در گفت: وگو با خبرنگار دفاعی ایرنا درمورد این تانک گفت: تانک کاملا ایرانی «کرار» دستاورد بسیار چشمگیر و منحصر بفردی است که با آخرین نوع تانک‌های ساخته شده در دنیا برابری می‌کند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش توضیح داد: کرار مراحل طراحی، تحقیقات و پژوهش را به صورت کامل پشت سر گذاشته و به سفارش نیروی زمینی ارتش در وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در حال تولید انبوه است.

سرتیپ حیدری خاطرنشان کرد: متخصصان نیروی زمینی ارتش نیز در روند تولید انبوه تانک کرار حضور دارند تا باتوجه به نیاز‌های نیروی زمینی قابلیت‌های جدید را به این تانک اضافه کنند.

**ویژگی‌های منحصر به فرد کرار
فرمانده نیری زمینی ارتش، کرار را «دارای ویژگی‌های منحصر به فرد» توصیف کرد و گفت: برخی قابلیت‌های بومی و منحصر به فرد در این تانک به کار رفته اند که آن را نسبت به نمونه‌های پیشرفته برتر و منحصر به فرد می‌کنند.

بر اساس اطلاعاتی که وزارت دفاع تا کنون از کرار، منتشر کرده است، این تانک قابلیت شلیک موشک و هدایت لیزری بسیار دقیق آن، امکان شلیک توسط توپچی و فرمانده را از دو سایت موازی دارد.

کرار از سامانه اتوماسیون تیربار برای شلیک از داخل دهلیز جنگی در شرایط مختلف بهره می‌برد، در حوزه تحرک توانمندی عبور از مناطق ذوعارضه، گودال، رودخانه و حرکت در زیر آب را دارد و مجهز به سامانه ناوبری و نمایش آن برای راننده تانک است.

پوشش زرهی کرار قابلیت ویژه‌ای را به آن می‌دهد، به نحوی که در حوزه بقا و ماندگاری به حفاظت زرهی مقاوم در برابر انواع سلاح‌های ضد زره مجهز شده است و با استتار در برابر انواع سلاح‌های ضد زره، محافظت می‌شود.

استتار چند طیفی، مخابرات و مدیریت صحنه نبرد دیجیتال و توانمندی در مقابله با جنگ‌های الکترونیکی از دیگر ویژگی‌های کرار هستند.

**زیر سامانه‌های کرار بومی هستند
وزیر پیشین دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح پیش از این در مراسم رونمایی از کرار توضیح داد که تمام زیر سامانه‌های تانک کرار به صورت کاملا بومی و با تکیه بر دانش و توان متخصصان وزارت دفاع طراحی و ساخته شده که قابلیت نصب و به کارگیری در سایر ادوات زرهی را دارا است.

سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقان این تانک را در سه حوزه اصلی قدرت و دقت آتش، تحرک؛ حفاظت و ماندگاری در صحنه نبرد؛ قابل رقابت با پیشرفته‌ترین تانک‌های دنیا دانست.

وی افزود: به جرات می‌توان گفت: این تانک، نماد برجسته‌ای از هوش بالا، خلاقیت مثال زدنی، توانمندی فوق العاده صنعتگران وزارت دفاع و از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی و بی اثر سازی تحریم هاست.

سردار دهقان تانک کرار را با توجه به ویژگی‌های خاصی که برای آن پیش‌بینی شده است در زمره پیشرفته‌ترین تانک‌های دنیا عنوان کرد که قادر است نیازمندی‌های نیرو‌های مسلح را در این حوزه به نحو مطلوبی تامین کند.

وی اضافه کرد: تانک پیشرفته کرار با اتکا به تجربیات ارزشمند دفاع مقدس و در مدت سه سال توسط متخصصان زبده و اقتدار‌آفرین سازمان صنایع دفاع در دفتر طراحی صنایع زرهی بنی هاشم دورود طراحی و ساخته شده است.

** تی ۷۲‌ها که به کرار تبدیل می‌شوند
سردار قاسم تقی‌زاده جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح نیز چندی پیش در گفت: وگویی در مورد تانک کرار گفت: در مرحله اول، برنامه ما این است که تانک‌های T-۷۲ S. را بهینه‌سازی کرده و به استاندارد تانک کرار ارتقا دهیم و در مرحله بعد، تولید خود تانک کرار را هم با برنامه‌ریزی ادامه می‌دهیم.

وی افزود: تاکنون قرارداد‌هایی برای تحویل تانک کرار با ارتش و سپاه منعقد شده است.

تولید تانک تی-۷۲ از اوایل دهه ۱۹۷۰ در شوروی سابق آغاز شد، پس از تانک‌های تی ۵۴/۵۵ پرتیراژترین تانک تولیدشده پس از جنگ جهانی دوم است که در مجموع بیشتر از ۲۵ هزار دستگاه از آن ساخته شده و کماکان برای مشتریان خارجی تولید می‌شود.

**شباهت کرار با تانک پیشرفته روسیه
تانک کرار از نظر ظاهری با تانک پیشرفته ساخت روسیه تحت عنوان &#۳۹;تی ۹۰ ام اس&#۳۹; شباهت‌های بسیاری دارد، از این رو پیش از رونمایی از آن برخی رسانه‌های خارجی کرار را نمونه ایرانی تی ۹۰ خطاب کردند.

برجک تانک کرار همچون تانک روسی به صورت تقریبا کامل با زره مورد نظر پوشیده شده و بخش‌های کناری برجک نیز با یک صفحه حفاظتی یک پارچه پوشانده شده است. در بخش کنار و عقب بدنه نیز پوشش‌های زرهی و همچنین زره‌های قفسی را مشاهده می‌کنیم که خصوصا در برابر تهدیدات مثلا راکت‌های ضد زره از جمله سری آر پی جی‌های جدید کاربرد دارند.

مسئولین وزارت دفاع اشاره‌ای به نوع زره به کار رفته در این تانک نکرده اند، اما شکل ظاهری آن دارای شباهت‌های زیادی به نوعی زره پیشرفته روسی تحت عنوان ریلکت دارد که در تانک تی ۹۰ استفاده می‌شود.

رییس سازمان جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش نیز پیش از رونمایی از کرار گفته بود: به توان تولید زره نسل جدید به‌طور کامل دست یافته‌ایم که از برترین نمونه‌های ساخته شده در جهان پیشرفته‌تر هستند.

در صورتی که زره نصب شده بر روی کرار همان ویژگی‌ها ریلکت روسی را داشته باشد، می‌توان گفت: این تانک به سطح بالایی از حفاظت در برابر تهدیدات ضد زره همچون موشک‌های تاو نسل جدید یا بخش زیادی از گلوله‌های ضد زره شلیک شونده توسط سایر تانک‌ها رسیده است.

در بخشی که لوله به برجک تانک وصل شده نیز شاهد نصب یک پوشش حفاظتی هستیم که می‌تواند بخش اتصال لوله را از برخورد ترکش‌های حاصل از درگیری در میدان نبرد حفظ کند. این پوشش حفاظتی در دیگر تانک‌های عملیاتی دنیا دیده نشده است.

**ارتقا و تولید بیش از ۷۰۰ تانک
رضا مظفری‌نیا معاون صنعتی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح چندی پیش در سفر به استان لرستان، برای اولین بار از دستور کار جدید وزارت دفاع در حوزه زرهی خبرداد.

براساس اظهارات معاون وزیر دفاع، &#۳۹;ارتقا و تولید ۷۰۰ تا ۸۰۰ تانک&#۳۹; در دستور کار این وزارتخانه است که بخش عمده‌ای از آن در صنایع زرهی دورود انجام می‌شود.

به گفته مظفری‌نیا، طبق این برنامه &#۳۹; سالانه ۵۰ الی ۶۰ تانک ساخته می‌شود و اعتبار خوبی برای آن گذاشته می‌شود چراکه نیاز شدید ارتش و سپاه است&#۳۹;.

سازمان جهاد و خودکفایی ارتش، سپاه و وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی در طول سال‌های گذشته از تانک‌های مختلفی همچون تانک «تیام»، تانک «سبلان»، تانک «صمصام»، تانک «ذوالفقار»، تانک «مبارز»، تانک چرخ‌دار «اقارب» و تانک «کرار» رونمایی کردند که هر کدام متناسب با الگوبرداری از نوع خاصی از تانک‌های غربی و شرقی با قابلیت‌هایی فراتر از طرح اولیه ساخته و وارد چرخه دفاعی کشور شده اند.

نیروی زمینی ارتش و وزارت دفاع تانک کرار را با توجه به فضای سرزمینی کشور و نیاز‌های یگان‌های عملیاتی در مناطق مرزی طراحی کرده اند، از این رو به نظر می‌رسد با توجه به ویژگی‌های کرار این تانک پس از عملیاتی شدن، قدرت مانور و چالاکی یگان‌های زرهی را افزایش دهد و در اختیار یگان‌های واکنش سریع به ماموریت بپردازد.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: