اوج گرفتن «ایرباس» در بازار سهام؛
اگرچه ایالات متحده برخلاف بسیاری از کشور‌های دیگر پرواز هواپیما‌های «بوئینگ ۷۳۷ مکس» را متوفق نکرده است، اما مسافران از سوار شدن به آن خودداری می‌کنند.
کد خبر: ۵۵۱۸۷
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۳        13 March 2019

بحران اعتماد؛ کسی سوار «بوئینگ ۷۳۷» نمی‌شود

اطلس خبر به نقل از پارسینه:

نزدیک به چهار روز از سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ در ایتوپی می‌گذرد، سقوطی که علاوه بر برجای گذاشتن ۱۵۷ کشته، بحرانی کم‌سابقه را برای شرکت آمریکایی سازندۀ این هواپیما در پی داشته است.

یورونیوز گزارش داد هم اکنون از ۱۰ کشور دارای بیشترین سفر هوایی در جهان، تنها ایالات متحده آمریکا و ژاپن پرواز هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مکس را متوقف نکرده‌اند.

در آمریکا نیز اگرچه اداره هوانوردی فدرال (FAA) حاضر به توقف پرواز این مدل از هواپیماها نیست اما شمار قابل توجهی از مسافران از پرواز با این مدل از هواپیماها خودداری کرده‌اند.

اداره هوانوردی فدرال تاکید دارد که بر اساس بررسی‌ها «هیچ مشکلی در عملکرد سیستماتیک این هواپیماها وجود ندارد» و بنابراین دلیلی برای زمین گیر کردن آنها دیده نمی‌شود.

موج گستردۀ توقف فعالیت هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ در سراسر جهان و فشار سناتورها و اتحادیه‌های کارگری در آمریکا باعث شد که دونالد ترامپ بامداد سه‌شنبه بصورت تلفنی با دنیس مویلنبرگ، مدیر عامل شرکت بوئینگ گفتگو کند.

در جریان این گفتگو آقای مویلنبرگ به رئیس جمهوری آمریکا اطمینان داد که هواپیماهای بوئیگ ۷۳۷ مکس علیرغم تصمیم شماری از کشورها برای توقف فعالیت آنها، امن و قابل اعتماد هستند.

در پی بحران اعتماد بوجود آمده برای هواپیماهای بوئینگ، ارزش سهام این شرکت در بازارهای مالی همچنان در حال سقوط است و به این ترتیب پس از افت ۵.۳۳ درصدی در روز دوشنبه، کاهش ارزش سهام بوئینگ در پایان روز سه‌شنبه به ۶.۱۵ درصد رسید.

برخلاف بوئینگ، این بحران فضای مناسبی را برای سودآوری ایرباس، رقیب اروپایی آن بوجود آورده است. ارزش سهام ایرباس در روز سه‌شنبه در بازارهای بورس ۱.۴۳ درصد رشد کرد و به ۱۱۴.۵۸ یورو رسید.

ممنوعیت پرواز هواپیماهای بوئینگ در حریم هوایی شماری از کشورهای اروپایی باعث شد بسیاری از هواپیماهایی که در میانۀ راه بودند، پس از انشتار بیانیۀ کشورها مجبور به تغییر مسیر شوند یا سفر خود را نیمه تمام رها کرده و به فرودگاه مبدا بازگردند.

در همین رابطه تصویری در شبکه‌های اجتماعی از یکی از هواپیماهای ترکیه منتشر شده که نشان می‌دهد در پی ممنوعیت پرواز بوئینگ ۷۳۷ مکس در حریم هوایی بریتانیا، پرواز TK1969 ترکیه در فراز آلمان مجبور به تغییر مسیر و بازگشت به استانبول شده است.

ترکیش ایر، شرکت هواپیمایی ترکیه نیز سرانجام روز سه‌شنبه از توقف فعالیت ۱۲ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس خود خبر داد.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: