ازشامگاه تا بامداد با مروری بر خلاصه مهمترین اخبار ساعات گذشته؛
درست در لحظاتی که در حال استراحت بودید، خبر‌های مهمی بر روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری قرار گرفته، پارسینه تلاش می‌کند هر بامداد مهم‌ترین اخبار ایران و جهان در طی ساعات گذشته را به اطلاع مخاطبانش برساند.
کد خبر: ۵۳۸۰۴
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸        16 February 2019

حدوده طرح ترافیک تهران تا هشدار روسیه به دخالتهای آمریکا در ونزوئلا

اطلس خبر به نقل از پارسینه:

 درست در لحظاتی که در حال استراحت بودید، خبر‌های مهمی بر روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری قرار گرفته، پارسینه تلاش می‌کند هر بامداد مهم‌ترین اخبار ایران و جهان در طی ساعات گذشته را به اطلاع مخاطبانش برساند. پارسینه هیچگونه دخل و تصرفی در اخبار بامدادی ندارد و صحت و سقم رویداد‌ها و انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست.

۵ کشته در تیراندازی حومه شیکاگو

تیراندازی در یک کارخانه در حومه شهر آرورا به کشته شدن پنج نفر و زخمی شدن چندین نفر دیگر از جمله پنج مامور پلیس منجر شد.به گفته پلیس تیرانداز که کارمند همین کارخانه بوده هم کشته شده است.شهر آرورا در ۶۵ کیلومتری شیکاگو در ایالت ایلینوی واقع شده است.
 
حدوده طرح ترافیک تهران تا هشدار روسیه به دخالتهای آمریکا در ونزوئلا

انگیزه تیرانداز معلوم نیست.تیراندازی حدود ساعت ۲ عصر روز جمعه (۱۶ فوریه) آغاز شدو در حالی به سرعت به صدر اخبار آمریکا راه یافت که رسانه‌ها همچنان سرگرم پخش ویژه برنامه‌هایی درباره نخستین سالگرد کشتار ۱۵ فوریه در دبیرستانی در فلوریدا بودند. در جریان آن تیراندازی ۱۷ دانش‌آموز جان باختند.تیراندازی امروز در محل کارخانه هنری پرت روی داد که تولیدکننده واشر‌های بزرگ برای لوله‌های با قطر بالاست.

پلیس نام تیرانداز را گری مارتین، ۴۵ ساله؛ اعلام کرده که کارگر همین کارخانه هنری پرت بوده است.کریستین زیمان، رئیس پلیس آرورا ساعتی پس از این واقعه به خبرنگاران گفت که از افسران خود قدردان است چرا که آن‌ها برای متوقف کردن مهاجم سینه سپر کردند و ۵ نفر از آن‌ها در جریان این تیراندازی گلوله خوردند.

شاهدان عینی هم عملیات افسران پلیس را شجاعانه توصیف کرده‌اند. بعضی از شاهدان عینی که تیرانداز را دیده‌اند می‌گویند سلاح او مجهز به هدفگیر لیزری بوده، اما گزارش‌ها در این رابطه هنوز از سوی مقام‌ها تایید نشده است.هویت افسران پلیس و قربانیان این تیراندازی هنوز اعلام نشده است.
 
دستان خالی پومپئو مقابل اراده اروپا در پایبندی به توافق هسته ای

یک روز پس از آن که مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا از کشور‌های اروپایی خواست که ازتوافق هسته‌ای با ایران، برجام، خارج شوند، مقام‌های اروپایی روز جمعه ۲۶ بهمن تاکید کردند که همچنان به این توافق پایبند خواهند بود.فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست امنیتی مونیخ گفت: معتقدم اگر تلاش‌های اتحادیه اروپا و اعضایش به ویژه فرانسه، آلمان و بریتانیا نبود، مطمئنم توافق هسته‌ای با ایران خیلی وقت پیش از بین رفته بود.
 
حدوده طرح ترافیک تهران تا هشدار روسیه به دخالتهای آمریکا در ونزوئلا

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اضافه کرده است: ما باور داریم (توافق هسته‌ای با ایران) برای تامین امنیت ما حیاتی و اساسی است.خانم موگرینی بر تداوم پایبندی اتحادیه اروپا به توافق هسته‌ای با ایران تاکید کرد.در همین حال، مایک پومپئو، وزیرخارجه آمریکا روز جمعه با فدریکا موگرینی در بروکسل ملاقات کرد.روز گذشته مایک پنس همچنین متحدان اروپایی آمریکا را به تلاش برای تضعیف تحریم‌ها علیه ایران متهم کرد.

به گزارش رویترز ملاقات مایک پومپئو و فدریکا موگرینی قبل از انتقاد تند مایک پنس از اروپایی‌ها در کنفرانس ورشو برنامه ریزی شده است. خانم موگرینی و تعدادی از وزرای خارجه کشور‌های اتحادیه اروپا در آن شرکت نکردند.سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه جداگانه‌ای گفت: دو طرف در مورد ضرورت همکاری نزدیکتر برای احیا دمکراسی در ونزوئلا توافق کردند. به گفته او در این ملاقات پایان دادن به جنگ در سوریه، افغانستان و اوکراین و اجلاس آینده رهبران آمریکا و کره شمالی مورد بحث قرار گرفت.

ضربه اطلاعاتی شدید افسر آمریکایی به آمریکا پس از ورود به ایران

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقامات سابق ضداطلاعات آمریکا گزارش داده مونیکا الفریده ویت، عضو سابق نیروی هوایی ایالات متحده که به ایران گریخته، ضربات شدیدی بر عملیات‌های جاسوسی کشور خود وارد آورده است.او همچنین مظنون به لو دادن اسامی جاسوس‌های دوجانبه بخش ضداطلاعات ارتش آمریکاست و ایران برخی از این جاسوس‌ها را شناسایی کرده.
 
حدوده طرح ترافیک تهران تا هشدار روسیه به دخالتهای آمریکا در ونزوئلا

وزارت دادگستری آمریکا به تازگی علیه مونیکا ویت که در بخش ضداطلاعات نیروی هوایی ایالات متحده به پرونده‌های بسیار محرمانه‌ای دسترسی داشته، اعلام جرم کرده. این وزارتخانه می‌گوید، خانم وایت در فوریه سال ۲۰۱۲ برای شرکت در کنفرانس «هالیوودیسم» به ایران سفر کرد، امری که ظاهرا راه را برای فعالیت‌های جاسوسی وی گشوده است.

وی در نهایت تابستان سال ۲۰۱۳ به ایران گریخت، اما از گزارش نیویورک تایمز برمی‌آید که اطلاعات ذی‌قیمتی را نیز در اختیار ماموران ایرانی قرار داده است.این گزارش می‌گوید، مونیکا ویت که مسلمان نیز شده، متهم به افشای نام هشت مامور ضداطلاعات ارتش آمریکاست و او همچنین می‌دانست که ایالات متحده چگونه ارتباطات مخابراتی خارجی را رهگیری می‌کند.خانم ویت علاوه بر این‌ها از عملیات‌های مخفی ارتش آمریکا در نقاط مختلف خاورمیانه باخبر بوده است.

به گفته یک مقام ارشد سابق اطلاعاتی آمریکا، وقتی که مونیکا ویت به ایران گریخت، نهاد‌های اطلاعاتی ایالات متحده به یک سری «اقدامات دفاعی» دست زدند تا آسیب‌هایی را که او وارد آورده بود به حداقل برسانند.
 
نامه چهره‌های سرشناس هالیوود در اعتراض به تغییر در اهدای جایزه اسکار

حدود صد نفر از چهره‌های سرشناس هالیوود در نامه‌ای سرگشاده به آکادمی اسکار اعتراض کرده‌اند. آکادمی قصد دارد نحوه اهدای جوایز را در چند رشته تغییر دهد، سینماگران این اقدام را "توهین‌آمیز" خوانده‌اند.
 
حدوده طرح ترافیک تهران تا هشدار روسیه به دخالتهای آمریکا در ونزوئلا

نامه سرگشاده به آکادمی اسکار را فیلمسازانی مانند مارتین اسکورسیزی، کونتین ترانتینو، اسپایک لی و انگ لی امضا کرده‌اند.در میان امضاکنندگان همچنین نام ساندرا بالاک، اما استون، جان هم، جورج کلونی، برد پیت و رابرت دنیرو دیده می‌شود.این هنرمندان به تغییراتی اعتراض دارند که آکادمی اسکار قصد دارد در مراسم سالانه اعطای جایزه ایجاد کند، تا برنامه کوتاه‌تر و فشرده‌تر ارائه شود.

آکادمی اسکار قصد دارد در برنامه آینده جوایز اسکار، جوایز مربوط به چهار رشته را نه در برنامه اصلی، بلکه در فرصت‌های استراحت میان مراسم به برندگان اهدا کند. آکادمی اسکار انتظار دارد که با این تدبیر طول جشن مراسم به سه ساعت کاهش یابد.طبق اطلاعیه‌ای که روز دوشنبه (۱۱ فوریه) منتشر شد، رشته‌هایی که قرار است از مراسم اصلی کنار گذاشته شوند، عبارتند از: فیلمبرداری، مونتاژ، فیلم کوتاه اکشن و همچنین آرایش چهره و گیسوان. مقرر شده است که اعطای جوایز به برندگان چهار رشته یادشده از طریق اینترنت و پخش مراسم از تلویزیون قابل دیدن باشد.
 
کنفرانس مونیخ؛ تاکید بر نابودی داعش

پاتریک شنهن، سرپرست وزارت دفاع آمریکا، می‌گوید واشنگتن برای مقابله با داعش قصد دارد مشارکت متحدان منطقه‌ای را تقویت کند و رویارویی با دولت اسلامی را به خارج از عراق و سوریه نیز گسترش دهد.شنهن پس از دیدار با ۱۲ تن از همتایان خود در حاشیه نشست امنیتی مونیخ، از افغانستان، فیلیپین و کشور‌های آفریقایی "منطقه ساحل" به عنوان شرکایی یاد کرد که توان مقابله با داعش را بالاتر خواهند برد. او تاکید کرد که آمریکا پس از خروج از شمال شرقی سوریه، برای پیکار با داعش، روی شرکای منطقه‌ای خود حساب می‌کند.

اورزولا فون در لاین، وزیر دفاع آلمان، نیز حفظ آمادگی برای مقابله با داعش را یک ضرورت خواند. فون در لاین در کنفرانس امنیتی مونیخ تاکید کرد: «داعش از نظر نفرات در عراق و سوریه ضربه مهلکی خورده و از مناطق اشغالی خودش رانده شده، اما باید اذعان کرد که تغییر چهره نیز داده و شبکه‌ای جهانی از سایر گروه‌های تروریستی ایجاد کرده که قصد فعالیت زیرزمینی را دارند.»

در نشست امنیتی مونیخ درباره استراتژی آتی غرب علیه داعش بحث شده است. خبرگزاری آلمان می‌نویسد، آمریکا می‌خواهد گام به گام نیروهایش از سوریه را خارج کند و ماموریت نظارتی متحدانش در ناتو در شمال شرقی سوریه را به مشاوره بگذارد.پاتریک شنهن اعلام کرده که آمریکا از شمال شرقی سوریه خارج می‌شود، اما به تعهدات خود در ائتلاف ضد داعش به منظور نابودی کامل تروریست‌ها در خاورمیانه و فراتر از آن ادامه خواهد داد. با این همه جزئیات مربوط به خروج آمریکا از سوریه کماکان روشن نشده‌اند.

شنهن از تغییرات تاکتیکی در ائتلاف ضد داعش سخن گفت؛ تغییراتی که قابلیت‌های ضد تروریستی را با تقویت شرکای منطقه‌ای بالا می‌برند.وزیر دفاع آلمان در لزوم تغییرات ضرور گفت: «قبلا شکست تروریسم، مستلزم رویارویی محض نظامی بود، اما اینک ثبات پایدار منطقه عامل چنین تحولی است.» فون در لاین به نمونه عراق پرداخته و این که بازسازی و ترسیم چشم‌انداز آینده برای مردم "بهترین سلاح علیه ترور" است.
 
واکنش رهبران دموکرات کنگره: از هر راه ممکن با وضعیت اضطراری اعلام شده مخالفت خواهیم کرد

رهبران حزب دمکرات در کنگره در واکنش به اعلام وضعیت اضطراری ملی توسط رئیس جمهوری ایالات متحده در روز جمعه ۲۶ بهمن ماه گفتند از هر راه ممکن که بتوانند با آن مخالفت خواهند کرد.به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان و چاک شومر رهبر اقلیت دموکرات مجلس سنا گفتند «در کنگره، در دادگاه‌ها، و در حوزه عمومی، علیه این اعلام اقدام خواهند کرد.»

پرزیدنت ترامپ پیشتر در واکنش به مخالفت دموکرات‌های کنگره برای تامین بودجه مورد نظر ۵.۷ میلیارد دلاری او جهت ساخت دیوار در امتداد مرز‌های جنوبی کشور، اعلام وضعیت اضطراری ملی کرد.به این ترتیب رئیس جمهوری امکان برداشت از منابع دیگر برای تامین بودجه درخواستی خود را بدون نیاز به تایید کنگره خواهد داشت؛ هر چند باید منبع تامین این مبلغ را به قانونگذاران کنگره اطلاع دهد.
 
هشدار بریتانیا نسبت به بازگشت مجدد القاعده

آلکس یانگر، رئیس اطلاعات انگلیس روز جمعه، ۱۵ فوریه نسبت به بازگشت مجدد القاعده هشدار داد.وزیر اطلاعات بریتانیا گفت: «روابط امنیتی بین بریتانیا و متحدان اروپایی‌اش با مشکلات مختلفی همچون نحوه برخورد با جنگجویان که عضو داعش بوده و پس از فروپاشی «دولت خلافت اسلامی» در سوریه و عراق خواهان بازگشت به اروپا هستند، روبر است.

او گفت: «ما نسبت به بازگشت این افراد بسیار نگران هستیم، زیرا همه دلایل نشان می‌دهد، هر وقت کسی وارد تشکیلات‌های تروریستی می‌شود، مهارت‌های آنان را بدست می‌آورد و روابط جدیدی را با دیگران ایجاد می‌کند که ممکن است بعد‌ها به فردی بسیار خطرناک تبدیل شود».به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر اطلاعات بریتانیا گفت، شکست داعش و افول قدرت این تشکیلات باعث قدرت گیری مجدد القاعده خواهد شد.وی افزود: القاعده همیشه با داعش در دشمنی بود، اما اکنون با فروپاشی و تضعیف گروه داعش، شبکه القاعده بار دیگر قدرت خواهد گرفت.
 
ترکی الفیصل: ما هر‌گونه همکاری با اسرائیل را نفی می‌کنیم

ترکی الفیصل، رئیس مرکز تحقیقات و مطالعات اسلامی ملک فیصل و رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان سعودی روز جمعه در مصاحبه‌ای با العربیه نت، گفت: «پادشاهی سعودی هر گونه ایده‌ای در رابطه با همکاری با اسرائیل را رد می‌کند و هیچ تغییری در مواضع ریاض در قبال مسئله فلسطین صورت نگرفته است.فیصل مدعی شد: «هیچ تغییری در موضع سعودی در قبال اسرائیل و قضیه فلسطین صورت نگرفته است حال اگر رسانه‌ها یا برخی افراد به دلیل خطراتی که از سوی ایران جهان عرب را تهدید می‌کند، فکر همکاری سعودی با اسرائیل را مطرح می‌کنند این عملی نیست و تنها در چارچوب «آرزو‌ها» باقی مانده است».

الفیصل گفت که پادشاهی سعودی به ابتکار صلح عربی و استقلال دولت فلسطین که قدس شرقی به عنوان پایتخت آن باشد، پایبند و متعهد است.
 
ناسا: کرۀ زمین با تلاش‌های چین و هند سبزتر شده است

کرۀ زمین با خطر تغییرات آب و هوایی روبرو است، اما همزمان سبزتر شده که مرهون تلاش‌های دو کشور چین و هند است. این خبری بود که در گزارش جدید ناسا، سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا اعلام شد.بر اساس یافته‌های جدید که پس از مطالعۀ تصاویر ماهواره‌ای حاصل شده، از سال ۲۰۰۰ میلادی وسعت پوشش گیاهی سیارۀ زمین ۵ درصد افزایش یافته و ۲ میلیون مایل مربع بیشتر شده است که وسعتی به اندازۀ مساحت تمام جنگل‌های آمازون است.
 
حدوده طرح ترافیک تهران تا هشدار روسیه به دخالتهای آمریکا در ونزوئلا

بر اساس این گزارش چین و هند، دو کشور با بیشترین تعداد جمعیت در جهان، در بهبود وضعیت پوشش گیاهی زمین نقش مهمی داشته‌اند.اجرای برنامه‌های حفاظت و توسعه جنگل‌ها و کاشت گستردۀ درختان، اجرای پروژه‌هایی برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی و تلاش برای کاهش آلودگی هوا و فرسایش خاک، همزمان توسعۀ بخش کشاورزی از جمله تلاش‌های این دو کشور و از عوامل اصلی بهبود وضعیت پوشش گیاهی کرۀ زمین بوده است.

چین منبع یک چهارم از افزایش پوشش گیاهی جدید است؛ آنهم در حالی که این کشور تنها ۶.۶ درصد از کل پوشش گیاهی جهان را در خود جای داده است. ۴۲ درصد از پوشش گیاهی جدید چین را جنگل‌ها و ۳۲ درصد آن را نیز زمین‌های کشاورزی تشکیل می‌دهد.هندوستان نیز به افزایش ۶.۸ درصدی وسعت پوشش گیاهی جهان کمک کرده است. ۸۲ درصد از این پوشش گیاهی را در این کشور زمین‌های کشاورزی و ۴۴ درصد آن را نیز جنگل‌ها تشکیل می‌دهند.

هر دوی این کشور‌ها سرمایه گذاری‌های وسیعی در بخش کشاورزی داشتند و از فناوری‌های نوین کاشت بخوبی بهره برده‌اند تا قبل از هرچیز بتوانند مواد غذایی جمعیت خود را تامین کنند. این دو کشور توانسته‌اند از سال ۲۰۰۰ میلادی به اینسو میزان تولید غلات و سبزیجات و میوه‌های خود را ۳۵ تا ۴۰ درصد افزایش دهند.با این وجود پژوهشگران تاکید کردند که این سبزتر شدن کرۀ زمین نمی‌تواند آثار منفی جنگل زدایی‌ها و تخریب محیط زیست را که بطور گسترده در دیگر نقاط جهان انجام می‌شود، خنثی کند.

کاوشگر اسرائیلی هفته آینده به ماه می‌رود

کاوشگر برشیت که یک کاوشگر اسرائیلی است، طبق گزارش شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی، هفته آینده به فضا پرتاب می‌شود.«برشیت» یا «کتاب بزرگ پیدایش» نخستین کتاب از تورات است که نام آن بر روی کاوشگر اسرائیلی که ۲۱ فوریه (۲ اسفند) روانه ماه می‌شود، گذاشته شده است.اگر این ماموریت با موفقیت به سرانجام برسد، برشیت نخستین کاوشگر اسرائیلی خواهد بود که به خارج از مدار زمین می‌رود و نخستین کاوشگری خواهد بود که توسط یک شرکت خصوصی بر روی تنها قمر زمین می‌نشیند.
 
حدوده طرح ترافیک تهران تا هشدار روسیه به دخالتهای آمریکا در ونزوئلا

پیش از این قرار بود این کاوشگر بدون سرنشین در ماه دسامبر به سمت ماه پرتاب شود، اما این اقدام به تاخیر افتاد و اگر طبق برنامه جدید هفته آینده پرتاب صورت گیرد، برشیت در ماه آوریل روی سطح کره ماه فرود خواهد آمد.این کاوشگر با قطری حدود ۲ و ارتفاعی حدود یک و نیم متر، کوچکترین کاوشگری خواهد بود که بر ماه می‌نشیند.این طرح از سوی سازمان «اسپیس‌آی‌ال» راه‌اندازی شده است. سازمان «اسپیس‌آی‌ال»، (SpaceIL) یک شرکت خصوصی است که شماری از دانشمندان اسرائیلی و علاقمندان به فضا آن را اداره می‌کنند.

طرح ساخت این کاوشگر نخست با انگیزه بردن جایزه ۳۰ میلیون دلاری شرکت گوگل آغاز شد، جایزه‌ای به نام گوگل لونار ایکس پرایز (Google Lunar XPrize) که بنا بود انگیزه‌ای برای توسعه اکتشافات فضایی روباتیک با هزینه کم باشد.
 
نگرانی از تسریع برنامه تولید «ربات‌های قاتل» از سوی آمریکا

در پی انتشار استراتژی وزارت دفاع آمریکا درباره هوش مصنوعی، نگرانی‌ها درباره احتمال سرمایه‌گذاری واشنگتن برای تسریع برنامه تولید سیستم‌های تسلیحاتی بدون کنترل انسان، افزایش یافته است.این سیستم‌های تسلیحاتی می‌توانند بدون کنترل انسان، اهدافی را انتخاب و مورد حمله قرار دهند.به گزارش دیده بان حقوق بشر این استراتژی طیف وسیعی از کاربرد‌ها را شامل می‌شود، اما اکثرا قابلیت‌های استفاده خوشبینانه آن‌ها از جمله اینکه هوش مصنوعی می‌تواند خطر تلفات غیرنظامیان را کاهش دهد، معمولا مطرح می‌شوند.

دانشمندان مدتهاست که در مورد پیامد‌های بالقوه فاجعه‌آمیز استفاده از هوش مصنوعی در تولید سلاح‌های مستقل از کنترل انسان هشدار داده‌اند. با این وجود مشخص نیست که استفاده از چنین سیستم‌هایی چگونه با سیاست کنونی ایالات متحده آمریکا که «استفاده از سطح مناسبی از کنترل انسانی بر استفاده از سلاح‌ها» را تعهد کرده است، سازگار است.

سلاح‌های کاملا مستقل از کنترل انسانی نگرانی‌های گسترده اخلاقی، قانونی، فنی و همچنین نگرانی‌های مرتبط با امنیت بین المللی و گسترش تسلیحاتی را ایجاد کرده است که دیده‌بان حقوق بشر و دیگر گروه‌هایی که کارزار «ربات‌های قاتل را متوقف کنید» از سال ۲۰۱۳ به راه انداخته‌اند، درباره آن‌ها هشدار داده‌اند.
 
مرگ سه پسر بچه به همراه مادرشان در کرج

مرکز اطلاع‌رسانی پلیس البرز از مرگ سه پسربچه به همراه مادرشان در مهرشهر کرج خبر داد. پلیس البرز اعلام کرد: بر اثر نشت گاز در منزلی در مهرشهر کرج متأسفانه سه پسر بچه سه، پنج و هشت ساله به همراه مادر خانواده جان خود را از دست دادند.

گفتنی است پیش از این مهرداد بابایی، رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی و اورژانس البرز به ایسنا گفته بود: مردم باید در استفاده از وسایل گازسوز و در مجموع وسایل گرمایشی‌ای که با سوخت‌های فسیلی کار می‌کنند، به نکات ایمنی توجه داشته باشند، چون مسمومیت با مونواکسید کربن علائم ظاهری خاصی ندارد و همین باعث می‌شود هر سال جان تعداد زیادی از شهروندان بر اثر استنشاق این گاز به خطر بیفتد.

وی توضیح داد: توجه به نکات ایمنی در خانه‌های قدیمی سازی که از بخاری برای گرمایش استفاده می‌کنند یا آبگرمکن در داخل خانه تعبیه شده و خروجی استانداردی ندارد، بسیار ضروری است، چون اغلب حوادث در این فضا‌ها اتفاق می‌افتد.این مسئول خاطر نشان کرد: استفاده از شومینه غیر استاندارد یا نصب بخاری بدون دودکش در منازل نیز از دلایلی است که آمار مسمومیت با مونواکسید کربن را افزایش می‌دهد.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: