دلارهای نفتی که برای جلب عمران خان خرج می‌شوند؛
عربستان سعودی در راستای اهداف استراتژیک خود در منطقه قصد دارد یک برنامۀ سرمایه‌گذاری گسترده را در پاکستان به اجرا بگذارد.
کد خبر: ۵۳۵۰۵
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۵        10 February 2019

اهداف استراتژیک سعودی‌ها از سرمایه‌گذاری بی‌سابقه در پاکستان

اطلس خبر به نقل از پارسینه:

به نقل از یورونیوز، بخشی از سرمایه‌گذاری سعودی ها در پاکستان، راه اندازی یک پالایشگاه و یک مجموعۀ نفتی به ارزش ۱۰ میلیارد دلار در بندر گوادر است. این بندر در پایان کریدور اقتصادی چین‌-پاکستان و در فاصله‌ای نه‌چندان دور از بندر چابهار ایران قرار دارد.

قرار است در جریان دیدار آیندۀ محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی از اسلام‌آباد چندین توافقنامۀ تجاری در راستای اجرایی شدن این سرمایه گذاری‌ها امضا شود.

پاکستان و عربستان ماه‌هاست که با یکدیگر دربارۀ جزئیات این قرارداد‌های اقتصادی گفتگو می‌کنند و بنا بر اعلام یکی از مقامات ارشد اسلام‌آباد، مذاکرات بخوبی پیش رفته و به این ترتیب یکی از بزرگترین سرمایه گذاری‌های عربستان در پاکستان که تا کنون سابقه نداشته است، اجرایی خواهد شد.

پیش از این وال استریت ژورنال نیز اخباری دربارۀ پیشنهاد کمک و سرمایه گذاری ۳۰ میلیارد دلاری عربستان و امارات عربی متحده به پاکستان اخباری را منتشر شده بود. هر کدام از این دو کشور تا کنون مبلغ ۳ میلیارد دلار در بانک مرکزی پاکستان سرمایه‌گذاری کرده‌اند و همچنین پذیرفته‌اند که بازپرداخت ۶ میلیارد دلاری بدهی اسلام‌آباد برای واردات نفت را به تعویق بیندازند.

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان از زمان رسیدن به قدرت در ژوئیه گذشته، دو بار به عربستان سعودی سفر کرده است. او از معدود افرادی بود که در اکتبر گذشته در نشست بین‌المللی سرمایه گذاری ریاض موسوم به «داووس در صحرا» شرکت کرد؛ نشستی که در پی قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی توسط عوامل حکومت عربستان از سوی جامعه جهانی تحریم شد.

عمران خان برای جذب سرمایه گذاری‌ها به قطر و ترکیه (دو رقیب منطقه‌ای ریاض) و به چین نیز سفر کرد.


هدف از سرمایه‌گذاری‌های عربستان در پاکستان چیست؟


عربستان مانند بسیاری از بزرگترین صادرکنندگان نفت در جهان به سرمایه گذاری‌های گسترده در پالایشگاه‌ها و پروژه‌های پتروشیمی سراسر جهان روی آورده است و بندر گوادر نیز دارای پتانسیل‌های اقتصادی فراوانی است.

این بندر در چهارچوب کریدور اقتصادی چین‌-پاکستان، به یک مرکز صنعتی پیشرو تبدیل خواهد شد. بندری که از مسیر آن دسترسی به بازار‌های آسیای مرکزی، افغانستان، خاورمیانه و آفریقا اسان است و به گفته کارشناسان، با خط لولۀ گوادر به چین، زمان تحویل نفت از چهل روز به ۷ روز کاهش می‌یابد.

اما عربستان با سرمایه‌گذاری در پاکستان اهداف ژئوپولیتیک را نیز دنبال می‌کند به ویژه آن‌که ایران، رقیب عربستان در منطقه در پایان سال ۲۰۱۸ میلادی بهره‌برداری بین‌المللی از بندر چابهار را آغاز کرد. یک مسیر کلیدی که افغانستان را به دریا متصل می‌کند و به هند اجازه می‌دهد تا با عبور از دشمن تاریخی خود پاکستان، فعالیت‌های تجاری خود را گسترش دهد.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: