اخبار و اظهارات موافقان و مخالفان؛
مجلس شورای اسلامی از صبح روز یکشنبه؛ ۲۲ فرودین جلسه علنی خود را برای بررسی بودجه سال ۹۵ در دو نوبت صبح و بعدازظهر آغاز کرد؛ بنابراین کمیسیون‌های تخصصی تشکیل جلسه نخواهند داد.
کد خبر: ۵۲۹۵
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳        10 April 2016
به گزارش (ایسنا) میرقسمت موسوی، سیدمحمدحسین میرمحمدی، محسن علیمردانی، عبدالرحمان رستمیان، نادر قاضی‌پور، مهرداد لاهوتی، علیرضا سلیمی،‌ حسن کامران، عوض حیدرپور و سیدمهدی موسوی‌نژاد به عنوان مخالف لایحه بودجه صحبت می‌کنند.

همچنین سبحانی‌فر،‌ قربانی، جلیلی،‌ تابش، موسوی لارگانی،‌ مصری،‌ ثروتی،‌ صابری،‌ نگهبان سلامی،‌ مجلعثمانی و پیرموذن از لایحه بودجه دفاع خواهند کرد.

اختصاص ۵۰۰۰ میلیارد تومان به منظور تقویت بنیه‌ دفاعی کشور در مصوبه کمیسیون

سخنگوی کمیسیون تلفیق از اختصاص اعتبار ۵۰۰۰ میلیارد تومانی علاوه بر سایر اعتبارات موجود به منظور تقویت بنیه‌ی دفاعی کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا پورابراهیمی ضمن ارائه گزارشی در خصوص بررسی لایحه بودجه سال ۹۵ در این کمیسیون اظهار کرد: یکی از مهمترین موضوعاتی که مد نظر کمیسیون تلفیق بودجه قرار داشت تقویت بنیه‌ی دفاعی کشور بود. زیرا بنیه‌ی دفاعی کشور نیازمند بود تا بتوانیم به جز ارقامی که در سایر بخش‌ها برای آن اختصاص داده شده است منابعی در نظر گرفته شود که مبنای تصمیم نظام جمهوری اسلامی ایران برای سال ۹۵ باشد.

وی افزود: با توجه به این که سقف منابع درآمدی بودجه افزایش یافت علاوه بر رقم‌های مصوب قبلی ۵۰۰۰ میلیارد تومان نیز به منظور تقویت بنیه‌ی دفاعی کشور اختصاص یافته و در این کمیسیون مصوب شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق همچنین اظهارکرد:‌ از جمله موضوعاتی که در خصوص بودجه دفاعی کشور مورد بررسی قرار گرفت حوزه‌های مربوط به نیروی قدس سپاه، حوزه‌ موشکی کشور، نیروی دریایی، ارتش، هوانیروز و نیروی انتظامی بوده است که بر اساس اعتبار تخصیص یافته محور تصمیم هم ستاد کل نیروهای مسلح خواهد بود که با یک اشراف نسبت به این مهم اعتبارات لازم تخصیص داده شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق در ادامه با اشاره به اختلاف نظر دولت و مجلس در خصوص صندوق توسعه ملی گفت: کمیسیون معتقد بود مبنای تصمیم دولت از فروش نفت، سیاست‌های مقام معظم رهبری است. لذا دولت اعلام کرد که هماهنگی انجام شده تا سهم صندوق توسعه ملی و فروش نفت از ۳۰ درصد به ۲۰ درصد کاهش یابد، اما مجوزی به کمیسیون ارائه نشد.

وی افزود: اخیرا اطلاع پیدا کردیم در دیدار اخیر سران قوا با رهبری این بحث مطرح شده است و شخص رئیس جمهور مجوزی را از رهبری بر اساس کاهش سهم صندوق از فروش نفت یعنی ۳۰ درصد به ۲۰ درصد کسب کرده است. امروز هم منتظر هستیم تا در خصوص این موضوع آقای لاریجانی و نوبخت توضیح دهند که ما بر اساس این مجوز عمل کنیم.

پورابراهیمی در ادامه با بیان اینکه شاکله‌ بودجه‌ ۹۵ شبیه سال ۹۴ و سالهای قبل از آن بوده است و در بخش منابع بودجه‌ی عمومی، منابع نفت و منابع مالیاتی و فروش اوراق بهادار در نظر گرفته شده و در بخش‌های هزینه‌ای نیز در سه محور مصارف بودجه‌ای، هزینه‌ای و عمرانی و بازخرید اوراق بهادار مد نظر قرار گرفته است.

وی افزود: در مجموع مصوبه کمیسیون تلفیق و تصمیمی که اتخاذ شده بر اساس شاکله‌ای بوده که بتوانیم متناسب با آن عمل کنیم. به عنوان مثال در بحث نفت دولت پیشنهادات خود را برای قیمت ۴۰ دلار فروش نفت و ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه در روز با دلار ۲۹۰۷ تومان مطرح کرده است که تمام این موارد عینا به تصمیم کمیسیون تلفیق رسید.

پورابراهیمی خاطر نشان کرد: آنچه در کمیسیون تلفیق نهایی شد بر این مبنا بود که صرف منابع دولت افزایش یافت، یعنی از ۲۶۷ هزار میلیارد تومان به ۲۹۲ هزار میلیارد تومان افزایش اعمال شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در مورد هدفمندی یارانه‌ها پیشنهادات و یا اشاره‌ی خاصی انجام نشده بود گفت: در کمیسیون تلفیق با توجه به اهمیت اشتغال و تولید در کشور به استناد قانون هدفمندی یارانه‌های، منابع پرداختی بر اساس خانوارها انجام می‌شود لذا پیشنهاد شد ۷۰ درصد جمعیت کشور یارانه دریافت کنند و ۳۰ درصد مابقی کسانی هستند که پردرآمد شناخته شده و یارانه‌شان قطع می‌شود و این یارانه صرفا به اشتغال و تولید پرداخته خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس با اشاره به ارزیابی دارایی خارجی بانک مرکزی نیز گفت: یکی از مواردی که در بودجه مورد بررسی قرار گرفت عدم تعرض به سیاست‌های پولی بود و مطرح کردیم که بودجه جایی برای این بحث‌ها نیست. ما در سال گذشته هم تمام تلاشمان را کردیم تا بحث جداسازی احکام از بودجه مطرح شود که این اتفاق هم افتاد.

وی خاطرنشان کرد:‌ تجدید ارزیابی دارایی‌های بانک مرکزی با مخالفت مجلس هم صورت گرفت و نهایتا در کمیسیون رای نیاورده و حذف شد.

****مخالفان بودجه ۹۵****

نقص بودجه ۹۵ در بخش‌های بیکاری، تولید داخلی و توازن منطقه‌ای مناطق محروم

میرقسمت موسوی نماینده مخالف لایحه بودجه بر پاسخگو نبودن لایحه بودجه ۹۵ در رفع موانع تولید، استفاده از کالاهای داخلی و متوازن ساختن مناطق محروم تأکید کرد.

به گزارش ایسنا، میرقسمت موسوی در سخنان خود با اشاره به تأخیر لایحه بودجه، عنوان کرد: یکی از مواردی که در سال‌های ۹۴ و ۹۵ با آن مواجه هستیم بحث بیکاری است. بیکاری یکی از مشکلات عمده‌ای است که در جامعه وجود دارد. در این مورد بحث‌های زیادی می‌شود و نظریات بسیاری مطرح می‌شود اما در عمل یکی از مشکلات ما همین مسأله است.

او ادامه داد: یکی از نقص‌های بودجه سال ۹۵ این است که بیکاری چگونه باید برطرف شود؟ دولت چه تمهیداتی در بودجه برای رفع بیکاری قرار داده است؟ این بودجه چقدر برای رفع دغدغه جوانان عملیاتی است؟

این نماینده مجلس همچنین گفت: بحث دیگر مربوط به واحدهای تولیدی در کشور است. در شعار همه به آن می‌پردازند. همیشه می‌گوییم سرمایه در گردش برای رفع موانع تولید لازم است، اما در حال حاضر اکثر واحدهای تولیدی یا تعطیل و یا نیمه‌تعطیل هستند. در این شرایط چگونه می‌خواهند با کالاهای دنیا رقابت کنند؟ اکثر این واحدها ورشکسته هستند و برخی صاحبان آنها در زندان‌اند و نمی‌توانند پاسخگوی مطالبات کارگران باشند.

موسوی تأکید کرد: آیا در سال ۹۵ بودجه می‌تواند تولید داخلی را رونق بخشد؟ چه اقدام و عملی در این رابطه در بودجه دیده می‌شود؟ چگونه می‌خواهیم تولید را رقابتی و مردم را به مصرف کالاهای داخلی تشویق کنیم؟ یکی دیگر از نقص‌های بودجه ۹۵ همین مسأله است. همیشه گفته‌ایم باید برای تولیدات داخلی فرهنگ‌سازی کنیم؛ بودجه ۹۵ باید بیشتر به این مسأله می‌پرداخت اما این کار انجام نشده است.

موسوی در ادامه به بحث مناطق محروم در بودجه سال ۹۵ اشاره کرد و افزود: در ماده ۱۸۰ برنامه پنجم توسعه بحث متوازن‌سازی مناطق محروم مطرح شد تا دولت مبلغی را از بودجه کل کشور به این مناطق اختصاص دهد تا به مرور زمان مناطق محروم برخوردار شوند. دولت در سال‌های گذشته این کار را نکرد. فقط در سال ۹۳ چنین مبلغی پرداخت شد و در سال ۹۴ ریالی به این مسأله اختصاص داده نشد.

سپس او این پرسش را مطرح کرد که تا چه زمانی توازن منطقه‌ای و مناطق مرزی مورد توجه قرار نمی‌گیرد و گفت: بودجه سال ۹۵ به توازن منطقه‌ای توجه نکرده است.

بودجه ۹۵ بودجه عملیاتی نیست

هم‌چنین یک عضو دیگر کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که بودجه ۹۵ بودجه‌ی عملیاتی نیست گفت که بودجه هر سال باید تکاملی و نه تکراری باشد که این موضوع در بودجه ۹۵ لحاظ نشده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، سید محمد حسین میرمحمدی به عنوان دومین مخالف کلیات لایحه بودجه ۹۵ گفت: بودجه‌ای که امسال از سوی دولت ارائه شده است بودجه‌ای است که عملیاتی نیست و شاخص‌ها و موارد سال قبل مجددا تکرار شده است.

وی افزود: ما هر سال در بودجه‌ پیش بینی‌های درستی را انجام می‌دهیم اما این پیش بینی‌ها باید بتواند عملیاتی شود نه این که شاهد بودجه‌ی غیر تکاملی و تکراری باشیم که اعداد و ارقام سال گذشته در آن مجددا تکرار شده باشد.

میرمحمدی ادامه داد‌: امسال سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است سوال این است که آیا بودجه بر همین رویکرد و مبنا تهیه شده است؟ چقدر در بودجه به بخش تولید، صنعت، کشاورزی، و اشتغالزایی توجه شده است؟

وی با طرح این پرسش که آیا در بودجه راهکاری برای کم کردن هزینه‌های دولت دیده شده است گفت: در بودجه تنها پیش بینی درآمدهای نفتی و مالیاتی دیده شده است حال این که طبق گزارش مرکز پژوهش‌ها عملکرد مالی استان‌ها منفی بوده است. وقتی رکود اقتصادی وجود دارد و به تولید توجه نمی‌شود چطور قرار است درآمدهای مالیاتی محقق شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به موضوع هدفمندی درلایحه‌ی بودجه گفت: هر سال در لایحه بودجه حذف دهک‌های پردرآمد از دریافت یارانه‌های نقدی دیده می‌شود اما دولت به دلایل مختلف این کار را انجام نمی‌دهد موضوعی که امسال باز هم کمیسیون تلفیق آن را در بودجه لحاظ کرده است.

وی ادامه داد:‌ باید کاری کرد در بودجه هزینه‌های دولت کم شود که چنین چیزی را ما در بودجه نمی‌بینیم. همچنین ما در بخش کشاورزی و تولید نیز توجه کافی نمی بینیم.

وی از نمایندگان خواست که به دلیل عدم توجه کافی بودجه ۹۵ به موضوع اقتصاد مقاومتی به بخش تولید با کلیات بودجه موافقت نکنند.

بودجه ۹۵ تورمی است

نادر قاضی‌پور در مخالفت با بودجه ۹۵ گفت که این بودجه تورمی و به ضرر کارگران، حقوق‌بگیران و بازنشستگان است.

به گزارش ایسنا، نادر قاضی‌پور عنوان کرد: بودجه یعنی خرج و دخل، درآمد و هزینه اما آنچه در این لایحه آمده فقط هزینه است که حجم آن بسیار بیشتر از منابع است. این به زیان کشور است. پیش‌بینی بودجه به شکلی که آمده فقط به پایداری تورم و افزایش سطح قیمت‌ها کمک می‌کند.

او اضافه کرد: حقوق‌بگیران و کارگران خسارت‌دیدگان از پیش تعیین شده این بودجه هستند.

قاضی‌پور سپس با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی چیست؟ آیا مشتی شعار و برنامه تبلیغاتی است یا ما باید یاد بگیریم کشور را بدون نفت و بدون دست کردن در جیب مردم اداره کنیم؟

این نماینده مجلس در ادامه به شبه ابی‌طالب اشاره کرد و گفت: پیامبر (ص) در همان زمان به ما یاد دادند که می‌توانیم از فشار فرصت بسازیم و آینده را با کم هزینه کردن بسازیم اما آیا بودجه سال ۹۵ همین مشخصات را دارد؟ آیا کمیسیون تلفیق که با کمک دولت ۳۷ هزار میلیارد نسبت به بودجه سال ۹۴ به بودجه ۹۵ افزوده به اقتصاد مقاومتی فکر می‌کرده است؟

قاضی‌پور خاطرنشان کرد: بودجه سال ۹۵ بودجه تورمی است که گواه آن افزایش حجم آن است. این مساله نشان می‌دهد که دولت و مجلس خواهان بهبود معیشت مردم نیستند. این یعنی مرگ تدریجی خانواده‌های کارگر که با حقوق ماهی ۸۰۰ هزار تومان زندگی می‌کنند. چرا نمی‌خواهیم قیمت‌ها را کنترل و تورم را کم کنیم؟ همه دولت‌ها از حجم پول و کفایت آن شکایت می‌کنند اما بودجه فعلی با توجه به حجم آن به تورم و کاهش ارزش پول و بیکاری مردم می‌انجامد.

او در پایان گفت: اگر نگوییم بودجه ضد توسعه و ضد رشد است، کمکی هم به آن نخواهد کرد و باعث کاهش قدرت خرید مردم خواهد شد. این بودجه هیچ تناسبی با اقتصاد مقاومتی ندارد و به ضرر کارگران، کشاورزان، بازنشستگان و حقوق‌بگیران دولت است.

افزایش مالیات باعث فشار مضاعف بر مردم می‌شود

یک عضو کمیسیون عمران با بیان اینکه بودجه ۹۵ بودجه‌ای انبساطی است، گفت که در این بودجه افزایش مالیات در نظر گرفته شده است که این باعث فشار مضاعف بر مردم خواهد شد.

به گزارش ایسنا، مهرداد لاهوتی به عنوان مخالف کلیات لایحه بودجه ۹۵ در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس به موضوع درآمدهای مالیاتی در بودجه اشاره کرد و افزود: درآمدهای مالیاتی در بودجه ۹۴، ۸۸ هزار میلیارد تومان بود که این میزان در بودجه ۹۵ به ۱۰۱ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. حال طبق بررسی‌های مرکز پژوهش‌ها متوسط طرح‌ها و درآمدهای مالیاتی از سال ۸۳ تا ۹۳ حدود ۹۱ هزار میلیارد تومان بوده است که این نشان می‌دهد در این میزان درآمد مالیاتی در سال جاری محقق نخواهد شد و دولت با کسری مواجه می‌شود.

وی ادامه داد: بخشی از درآمدهای مالیاتی مربوط به مالیات بر ارزش افزوده است که این رقم در سال گذشته ۲۹ هزار و ۸۰۰ میلیون تومان بوده که تنها ۱۳ هزار میلیارد تومان آن محقق شده است. این یعنی ۵۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده محقق نشده است که بخواهیم آن را در سال جاری افزایش دهیم. آن هم در شرایطی که نرخ تورم در سال جاری ۱۱.۵ درصد پیش بینی شده است ولی قرار است مالیات بر ارزش افزوده ۵۰ درصد افزایش داشته باشد.

لاهوتی با تأکید بر اینکه دریافت مالیات راهکار برون‌رفت از اتکا به درآمدهای نفتی است، گفت: دریافت مالیات منوط به داشتن پایگاه‌های اطلاعاتی شفاف و درست است که در غیر این صورت تنها فشار مضاعفی برا بر مردم وارد خواهد کرد.

وی با اشاره به هزینه‌های جاری دولت، گفت: هزینه‌های جاری دولت در سال گذشته ۱۷۴ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که پیش‌بینی شده این میزان در بودجه ۹۵ به ۱۹۷ هزار میلیارد تومان افزایش یابد. آن هم در شرایطی که عملکرد ۹ ماهه دولت حاکی از هزینه ۱۳۲ هزار میلیاردی یعنی بالای ۸۰ درصد افزایش است. در این شرایط نرخ تورم ۱۱.۵ درصد در کنار نرخ افزایش هزینه‌های جاری ۱۲.۸ درصد تنها نشان دهنده انبساطی بودن بودجه ۹۵ خواهد بود.

نماینده لنگرود با طرح این پرسش که قرار است برای کوچک‌سازی چه کاری صورت گیرد به موضوع درآمدهای نفتی اشاره و اظهار کرد: در بودجه قیمت هر بشکه نفت حدود ۴۰ دلار و به دنبال آن درآمد ۶۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی در نظر گرفته شده است. حال اینکه متوسط فروش نفت به ازای هر بشکه در سال گذشته ۳۰ دلار بوده و هم اکنون ۳ میلیون بشکه بیشتر از ظرفیت اوپک نفت صادر می‌شود.

وی ادامه داد: ما از دولت برای تلاشش در جهت برگرداندن مشتری‌های از دست رفته نفتی‌اش به دلیل تحریم‌ها قدردان هستیم اما طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در خوشبینانه‌ترین حالت تنها درآمد ۶۱ هزار میلیارد تومانی نفتی محقق می‌شود که این یعنی دولت با این موضوع دچار کسری می‌شود.

وی با اشاره به موضوع تملک دارایی‌ها، گفت: ۴۳ درصد از تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در ردیف‌های متفرقه پیش‌بینی شده است که این به معنای مخدوش شدن نظارت مجلس و باز گذاشتن دست دولت است.

لاهوتی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور در طول سالیان گذشته به دلیل وارد شدن شوک‌های اقتصادی همچون افزایش یکباره قیمت نفت و بعد از آن تحریم‌های اقتصادی و به دنبال آن کاهش قیمت نفت تا مرز ۷۰ درصد، گفت: با وجود اینکه رشد اقتصادی کشور ۳ درصد ذکر شده است اما پیش‌بینی ما این است که آهنگ رشد اقتصادی به سمت کاهش سوق پیدا کند و سال آینده رشد اقتصادی منفی باشد که این موضوع باید در بودجه دیده شود.

وی ادامه داد: نکته دیگر در بودجه کسری عملیات دولت است که دولت برای تأمین کسری در نظر دارد مازاد سرمایه‌ای را بیش از ۴۶ درصد و مازاد تراز مالی را بیش از ۳۸ درصد افزایش دهد که این آثار مخربی برای اقتصاد به دنبال خواهد داشت.

وی همچنین گفت: دولت حدود ۱۱.۵ هزار میلیارد تومان برای واگذاری شرکت‌های دولتی پیش بینی کرده است اما این میزان برای واگذاری نیست بلکه برای واگذاری‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته است که دولت می‌خواهد اقساط آن را وصول کند. با توجه به اینکه ما این دولت را عاقل می‌دانیم انتظار داریم موضوع خصوصی‌سازی را پررنگ‌تر کند و تعداد بیشتری از سهام شرکت‌های دولتی را به بخش خصوصی واگذار نماید.

مالیات در کشور پلکانی نیست و فرار مالیاتی داریم

نماینده مردم دامغان در مجلس بر مساله‌ی فرار مالیاتی تاکید کرد و افزود‌: باید سیستم مناسبی برای مالیات بر درآمد و سود در نظر گرفته شود.

به گزارش ایسنا، عبدالرحمن رستمیان در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۹۵ اظهار کرد: یکی از نکات خوب بودجه کاهش سهم نفت در درآمدها است، اما بنده معتقدم این مساله باید به سمت سرمایه گذاری و انجام پروژه‌ها پیش برود.

وی با اشاره به دریافت مالیات‌ها به عنوان یکی از منابع درآمدی‌ اظهار کرد: مالیات کالاهای آسیب رسان می‌تواند برای دولت درآمد داشته باشد اما متاسفانه در این مورد کوتاهی شده است. به عنوان مثال درباره‌ی سیگار و مساله خرده فروشی آن قرار شد جلسه‌ای با مسئولان وزارت اقتصاد برگزار شود که متاسفانه در این مورد هم مالیات آن را دریافت نکردند که این مساله هم باید در سال جاری اتفاق بیفتد.

نماینده مردم دامغان در مجلس همچنین به بحث فرار مالیاتی اشاره کرد و گفت: مالیات ما پلکانی نیست و مطمئن باشید اگر به همین منوال پیش رود اختلافات زیاد می‌شود و ما باید بتوانیم در مورد مالیات بر آمد و سود سیستمی را به منظور نظارت در نظر گیریم.

رستمیان همچنین با بیان این که متاسفانه گاهی اوقات بخشی از اختیارات مجلس در اختیار دولت گذاشته می‌شود گفت: به عنوان مثال حقوق گمرکی کالاهای خارجی باید افزایش داده شود که این اتفاق هم نمی‌افتد. در حالی که درآمد یک درصدی بر کالاهای مصرفی ۳۰۰۰ میلیارد برای کشور درآمد دارد.

وی همچنین به سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش در مورد بورس‌ها هم انتقاد کرد و گفت: چرا باید وزارت آموزش و پرورش از دیپلم نسبت به بورس اقدام کند.

رستمیان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد‌: کسب درآمدها باید شاخص پذیر باشد تا کسی جسارت نکند پارتی بازی کند. به این نکته هم باید توجه داشته باشیم که روستاها در صندوق توسعه ملی دیده نشده‌اند. در حالی که باید همه‌ی این گزینه‌ها مد نظر قرار گیرند. معتقد هستم این مشکلات و نواقص اگر رفع شود به نفع کشور است.

در بودجه ۹۵ توجهی به اقتصاد مقاومتی نشده است

نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی از عدم توجه بودجه ۹۵ به موضوع اقتصاد مقاومتی انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، محسن علیمردانی که به عنوان مخالف کلیات لایحه بودجه ۹۵ در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس سخن می‌گفت، ضمن قدردانی از کمیسیون تلفیق بودجه به خاطر اصلاح موضوع هدفمندی یارانه‌ها در عین حال گفت: متاسفانه معایب بودجه اصلاح و برطرف نشده است.

وی افزود : انتظار می‌رفت در بودجه ۹۵ بیش از این به ایجاد اشتغال و حمایت از تولید پرداخته می‌شد، اما متاسفانه هزینه‌ها افزایش یافته و درآمدها متناسب با افزایش هزینه‌ها نبوده است.

وی افزود: بخش قابل توجهی از منابع هم معمولا محقق نمی‌شود. خوب بود کمیسیون تلفیق و دولت گزارش می‌داد که عملکرد منابع و درآمدها در سال گذشته چه بود. چرا که وقتی خطای بالای ۲۰ درصد در این زمینه وجود داشته باشد بودجه نیز نه تنها اثر بخش نیست بلکه باعث نابسامانی در هزینه‌ها می‌شود.

علیمردانی هزینه‌های جاری در بودجه ۹۵ را مغایر اقتصاد مقاومتی عنوان و خاطر نشان کرد : این امر همچنین با برنامه‌ی پنجم توسعه و سیاست‌های ابلاغی رهبری نیز مغایرت دارد.

وی با اشاره به بررسی جلسات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۵ پیش از شروع سال جدید اضافه کرد:‌ بر این اساس موضوع اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری در آغاز سال ۹۵ بر آن تاکید کردند مورد توجه قرار نگرفته است.

وی اضافه کرد: در حالی که بر اساس قانون افزایش اعتبارات هزینه‌ای دولت باید سالیانه ۲ درصد کمتر از نرخ تورم باشد اما در بودجه‌ی ۹۵ این موضوع به فراموشی سپرده شده است. نکته دیگر این که هر ساله ۸۵ درصد مبلغ طرح‌های آبیاری تحت فشار به صورت بلاعوض به بخش تعاونی و خصوصی پرداخت می‌شود اما امسال این حکم به غلط تغییر کرده است؛ در حالی که این موضوع به بخش کشاورزی و اشتغال صدمه وارد می‌کند و موجب هدر رفت آب در بخش کشاورزی خواهد شد.

نماینده مردم زنجان در مجلس در پایان از نمایندگان خواست به دلیل معایب لایحه بودجه ۹۵ با کلیات آن مخالفت کنند.

منحنی تورم در بودجه ۹۵ رو به افزایش است

یک نماینده اصولگرای مجلس اظهار کرد: با بودجه‌ای که به مجلس تقدیم شده منحنی تورم رو به افزایش و رکود روز به روز بیشتر می‌شد.

به گزارش ایسنا، علیرضا سلیمی طی سخنانی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۹۵ با بیان این که بودجه سال جاری دارای نقاط قوت و ضعف می‌باشد گفت: امیدواریم اکنون که فصل رسیدگی به بودجه است بتوانیم نقص‌هایی را که وجود دارد برطرف کنیم.

وی با اشاره به بحث نفت در بودجه گفت: واقعیت این است نفت ۴۰ دلاری آن هم دو و نیم میلیون بشکه در روز آرمان گرایانه است؛ باید به گونه‌ای نگاه کنیم که این مطلب قابلیت بازگشت به کشور را داشته باشد.

این نماینده اصولگرای مجلس در ادامه اظهار کرد: بودجه‌ی عمرانی نیز در سال ۹۴، ۲۰ هزار میلیارد عملکرد داشته که اکنون در لایحه ۶۰ هزار میلیارد در نظر گرفته شده است. یعنی چیزی حدود سه برابر افزایش داشته‌ایم که باید تلاش کنیم برای عملیاتی شدن این میزان اعتبار اختصاص داده شود.

سلیمی با بیان اینکه به دنبال کوچک سازی و چابک سازی دولت هستیم گفت: هر سال بودجه هزینه‌ای افزایش داده می‌شود امسال هم ۳۷ هزار میلیارد افزایش داشته است که امیدواریم بتوانیم در این راستا به خوبی عمل کنیم.

وی درباره‌ی مسایل مربوط به آموزش و پرورش در بودجه نیز اظهار کرد: ۱۰۵۰ میلیارد تومان کسری بودجه وجود دارد و مطالبات معلمان هنوز بر روی زمین مانده است. چه کسی می‌خواهد این میزان را پرداخت کند در حالی که بنا بود ۴ درصد بودجه پژوهشی به تولید ناخالص ملی برسد؟

نماینده مردم محلات در مجلس در مورد حوزه‌ی بهداشت و درمان نیز اظهار کرد: در بخش بهداشت با ۲۰۰۰ میلیارد تومان کسری در حوزه دانشگاههای علوم پزشکی مواجه هستیم این باعث می‌شد که کمی بعد با رقمی بسیار بیشتر از این کسری داشته باشیم.

این نماینده اصولگرای مجلس با اشاره به این که نرخ رشد اقتصادی امسال منفی بوده است گفت: با این بودجه‌ای که به مجلس تقدیم شده منحنی تورم رو به افزایش بوده و رکود روز به روز بیشتر می‌شود و منابع کشورمان هم محدود است و اگر هزینه‌ها بالا برود به این معنی است که دولت بیش از گذشته باید قرض کند.

ضرورت توجه بیشتر به هنرمندان و خبرنگاران در بودجه ۹۵

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت توجه بیشتر به هنرمندان و خبرنگاران در بودجه‌ی ۹۵ تاکید کرد.

به گزارش ایسنا حسن کامران که در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۵ در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس سخن می‌گفت با انتقاد از عدم بررسی ردیف‌ها و جداول بودجه در صحن علنی مجلس اظهار کرد: ما باید به دقت‌ جداول و ردیف‌ها را مورد بررسی قرار دهیم، اما متاسفانه حتی جدول ۱۷ را که مربوط به اعتبارات فرهنگی است از ما بهتران می‌بینند.

وی افزود: در این جداول بیمه مداحان را پیش بینی می کنند و از سوی دیگر بیمه قالیبافان را قطع می‌کنند. ما همچنین باید به هنرمندان، خبرنگاران و سختی کار آنها در این جداول توجه کنیم.

این نماینده مجلس با تاکید بر لزوم توجه به اقتصاد مقاومتی در بودجه و کاهش هزینه‌ها اظهار کرد:‌ در بخش مناطق آزاد قرار بود در بودجه‌ی آنها نظارت شود. الان کدام صادرات را می‌توان نام برد که خروجی مناطق آزاد باشد؟ اگر ما در مناطق آزاد درست عمل می‌کردیم صادرات غیر نفتی‌مان افزایش می‌یافت اما چه اتفاقی در این زمینه افتاده است؟

کامران با تاکید بر لزوم توجه به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در بودجه اضافه کرد:‌ رهبری می‌گوید بودجه بنیه‌ی دفاعی باید حداقل ۵ درصد بودجه‌ی عمومی کشور باشد. دولت و مجلس هم موظفند سیاست‌های ابلاغی را اجرایی کنند. در همین سیاست‌ها رهبری سهم صندوق توسعه را ۳۰ درصد عنوان کردند و گفتند باید حداقل ۲ واحد به آن اضافه شود؛ پس چرا سهم صندوق را به ۲۰ درصد کاهش داده‌ایم؟

وی در پایان بر ضرورت توجه به بیمه کارفرمای کشاورزی، رزمندگان معسر، بیمه روستاییان و عشایر، انتقال آب و کمیته امدادی‌ها و بهزیستی‌ها در بودجه ۹۵ تاکید کرد.

تغییرات کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه دست دولت را می‌بندد

یک نماینده اصولگرای مجلس گفت که کمیسیون تلفیق تغییرات وسیعی در لایحه بودجه ۹۵ ایجاد کرده که دست دولت را در اجرای آن می‌بندد. از این رو باید اصلاحاتی در جزییات لایحه صورت گیرد.

به گزارش ایسنا ، عوض حیدرپور به عنوان مخالف کلیات لایحه بودجه ۹۵ در صحن علنی روز یکشنبه مجلس با بیان این که ایرادات مربوط به کلیات در دو بخش ساختاری و رفتاری تقسیم می‌شود گفت: این که گفته شده مخالفت با کلیات معنایی ندارد را قبول نداریم؛ چون کمیسیون تلفیق تغییراتی را در لایحه بودجه به وجود آورده که دولت نمی‌تواند آن را اجرا کند. باید مخالفان و موافقان نظراتشان را مطرح کنند تا در جزییات مورد توجه قرار گیرد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که بر خلاف اظهارات سخنگوی کمیسیون تلفیق مبنی بر توجه بنیه دفاعی در بودجه ۹۵ این کمیسیون پیشنهادات کمیسیون امنیت را عملیاتی نکرده است گفت: با توجه به شرایط خاص منطقه انتظار می‌رود که در زمان بررسی جزییات به پیشنهاد کمیسیون امنیت در جهت تقویت بنیه‌ی دفاعی رای داده شود.

حیدرپور افزایش حدود ۳۰ هزار میلیارد تومانی هزینه‌ها و عدم تامین منابع موثق و مطمئن برای آن را از نقاط ضعف بودجه ۹۵ دانست و گفت: این موضوع باعث می‌شود که دولت کمبود و کسری مشهودی داشته باشد. دولت در این شرایط برای رفع هزینه‌های جاری موظف به چاپ پول و در نهایت بالا رفتن نقدینگی می‌شود چون پول هنگفتی به چرخه‌ی اقتصادی وارد می‌شود و به دنبال آن افزایش تورم لجام گسیخته و فشار بر مردم را شاهد خواهیم بود.

وی افزود:‌ اگر نتوان هزینه‌ها را کم کرد فشار به مردم افزایش پیدا می‌کند که نمونه بارز آن موضوع افزایش مالیات بر ارزش افزوده است موضوعی که هم اکنون باعث نارضایتی تمامی اصناف شده است و در بودجه ۹۴ نیز کمتر از ۵۰ درصد مصوبه محقق شد.

وی افزود: طبق لایحه بودجه ۹۵ و گزارش کمیسیون تلفیق درآمد ۲۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی از محل مالیات بر ارزش افزوده پیش بینی شده است که این میزان باعث فشار بر مردم، اصناف و کسانی می‌شود که ما می‌خواهیم با رضایت آنها کشور را اداره کنیم.

حیدرپور با انتقاد از تغییرات اعمال شده از سوی کمیسیون تلفیق در جداول هزینه‌ها و درآمدها گفت که این موضوع بسته شدن دست دولت در اداره کشور می‌شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به موضوع حوزه‌های مشترک نفتی اشاره و اظهار کرد: در لایحه بودجه پیش بینی شده که وزارت و شرکت نفت برای توسعه حوزه‌های مشترک نفتی اوراق بفروشد و از بخش خصوصی درآمد کسب کند تا از این حوزه‌ها بهره براری کند. این منبع مطمئن برای نجات منابع مشترک در خلیج فارس و حوزه‌ مشترک بین ما و عراق نیست و باید راهکار اساسی و محکم‌تری در نظرگرفته شود.

وی ادامه داد: از طرف دیگر به وزارت نفت اجازه داده شده تا ۵ درصد به قیمت هر لیتر از فرآوردهای نفتی اضافه کند تا بتواند سامانه‌های رساندن مواد و فرآوردهای نفتی به مردم را اصلاح و تامین کند. این در شرایطی است که ما نتوانستیم قانون هدفمندی را به درستی عملیاتی کنیم و باز هم این موضوع در گزارش کمیسیون تلفیق مغفول مانده است. و باعث نارضایتی بخشی از مردم شده که یارانه‌های آنها قطع شده است.

حیدرپور در ادامه گفت: مشکل دیگر لایحه بودجه این است که قرار است وزارت نفت، وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن قیر رایگان جهت بهبود وضعیت راههای شهری و روستایی با جمعیت ۵۰ هزار نفری دهد. آن هم در شرایطی که شهرهای با جمعیت بیشتر از آن تا ۲۰۰ هزار نفر بامشکل معابر روبرو هستند که انتظار می‌رود این موضوع در جزییات بودجه رفع شود.

****موافقان بودجه ۹۵ ****

توجه به اقتصاد مقاومتی و بخش تولید از ویژگی‌های مثبت بودجه ۹۵ بود

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن توجه به اقتصاد مقاومتی و بخش تولید را از جمله ویژگی‌های مثبت بودجه ۹۵ دانست و گفت که طبق لایحه بودجه ۹۵ قرار است سه دهک با درآمد بالا از دریافت یارانه حذف شوند و درآمدهای حاصل از آن به بخش تولید و اشتغال و افراد کم درآمد اختصاص یابد.

به گزارش ایسنا، رمضانعلی سبحانی‌فر به عنوان اولین موافق کلیات لایحه بودجه ۹۵ در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس گفت: بودجه ۹۵ از ویژگی‌های بسیار خوبی برخوردار است که باید از زحمات دولت و نمایندگان در کمیسیون تلفیق تشکر کنیم.

وی توجه به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری به ویژه در موضوع اقتصاد مقاومتی، خروج از رکود، توجه به اقشار کم درآمد، استفاده بیشتر از توان بخش خصوصی و حمایت و جذب سرمایه‌گذاری خارجی از طریق فاینانس و دادن تسهیلات به بخش خصوصی جهت فعالیت در جهت ورود جدی‌تر به عرصه‌ی اقتصادی و حمایت از اقتصاد دانش بنیان را از جمله ویژگی‌های مثبت بودجه ۹۵ عنوان کرد.

سبحانی‌فر افزایش سرمایه‌ی بانک‌ها به ویژه بانک مسکن را به عنوان ویژگی‌ دیگر بودجه ۹۵ دانست و توضیح داد:‌ با توجه به اینکه جامعه بر لزوم توجه ویژه به بخش مسکن تاکید دارد تا بخش‌های تولیدی و اقتصادی از قبل آن فعال‌تر شود در بودجه ۹۵ افزایش سرمایه بانک مسکن دیده شده که انتظار می‌رود با این شرایط مسکن از رکود خارج شود.

وی با اشاره به توجه به بخش تولید و کشاورزی و همچنین استفاده از تسهیلات برای اکتشاف و بهره‌مندی میادین مشترک نفت و گاز در بودجه ۹۵ گفت:‌ در حال حاضر در کشورهای همسایه از میادین مشترک بهره برداری می‌کنند که باید تلاش شود بهره برداری ما نیز افزایش یابد که قطعا این موضوع باعث ایجاد اشتغال نیز می‌شود.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن توجه به تقویت اعتبارات فعالیت‌های نوین و پرداخت مطالبات معوقه دولت به بانک مرکزی از دیگر ویژگی‌های مثبت ۹۵ دانست و گفت: در بودجه موضوع استفاده از ۵۰ میلیارد دلار فاینانس جهت سرمایه گذاری خارجی لحاظ شده است که طبیعتا باید تمامی تلاش صورت گیرد و با جذب سرمایه گذاری خارجی طرح‌های نیمه تمام و طرح‌هایی با توجیه اقتصادی همچون طرح‌های معدنی و فولادی به اتمام و بهره برداری برسد.

سبحانی‌فر اختصاص ۵۰۰ میلیون دلار برای آبرسانی به روستاها و ۲ میلیون تن برای آسفالت جاده‌های روستایی و همچنین برق رسانی و گازرسانی به روستاها و توجه به زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی از اعم موارد بودجه ۹۵ در بخش توجه به مناطق محروم، روستایی و کم برخوردار دانست و گفت: بودجه امسال با استفاده از ظرفیت‌های اوراق مشارکت و خزانه اسلامی و صندوق توسعه و فاینانس خارجی و به دنبال اشتغال‌زایی و بهبود وضعیت اقتصادی است.

رویکرد بودجه باید متناسب با شرایط پسابرجام باشد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: با توجه به وضعیت کشور در شرایط پسابرجام باید رویکرد برنامه یکساله (قانون بودجه) متناسب با شرایط کشور و پسابرجام باشد.

به گزارش ایسنا، اسماعیل جلیلی طی سخنانی در موافقت با کلیات لایحه بودجه، اظهار کرد: وضعیت کشور ما امروز در شرایط پسابرجام چه در مورد تأمین منابع و چه مدیریت منابع شرایط قابل توجهی دارد و رویکرد برنامه یکساله (قانون بودجه سالیانه) باید متناسب با این شرایط باشد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه در افزایش منابع نگاه مجلس و دولت بر تحرک بخشی به تولید و سرمایه‌گذاری، صنعت و خدمات بوده که همگی بر ‌آن اتفاق نظر داشته‌اند.

وی توازن منطقه ای را از رویکردهای مثبت بودجه سال ۹۵ عنوان کرد و گفت: رعایت چارچوب‌های قوانین بالادستی یکی از مزیت‌های بودجه سال جاری است که همه این موارد در لایحه پیش‌بینی شده است.

جلیلی ادامه داد: شرایط کشور در سال ۹۵ چه به لحاظ بین‌المللی و چه داخل به گونه‌ای خواهد بود که در بحث انتشار اوراق خزانه و صکوک اسلامی و تغییرات مثبتی که ایجاد می‌شود کمک خوبی برای افزایش درآمدهای مالی خواهد بود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: تأمین منابع برای مطالبات معلمان و بازنشستگان از نکات مورد تأکید در کمیسیون تلفیق بوده که تمامی اعضای این کمیسیون بر آن نظر مثبتی داشتند.

وی همچنین اظهار کرد: امیدواریم در سال ۹۵ و بر اساس بودجه‌ای که مصوب می‌شود با اهتمام دولت و کمیسیون تلفیق اقدامات مناسبی برای سلامت انجام شود.

وی در پایان اظهار کرد: در بخش تملک دارایی‌ها نیز بخشی از اشتغال با افزایش هزینه‌ها و اعتبارات برای انجام پروژه‌های عمرانی و تملک دارایی‌ها خواهد بود که می‌تواند باعث تحرک شود.

از فرصت طلایی پساتحریم برای تصویب بودجه استفاده کنیم

یک نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی از نمایندگان خواست که از فرصت طلایی پساتحریم برای تصویب بودجه ۹۵ استفاده کنند.

به گزارش ایسنا، کمال‌الدین پیرموذن که در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۹۵ در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس سخن می‌گفت اظهار کرد:‌ لایحه بودجه مهمترین سند سیاست‌ مالی کشور است که هر ساله توسط دولت‌ها تقدیم و پس از تصویب در مجلس اجرایی می‌شود. بررسی لایحه بودجه سال ۹۵، نیز به عنوان سند سیاست‌ مالی دولت در سال جاری از بعد اثرگذاری بر متغیرهای کلان و میزان تحقق منابع و مصارف آن از اهمیت خاصی در پساتحریم برخوردار است.

وی وضع کاهشی و مبهم قیمت نفت را از مهمترین چالش‌های منابع بودجه در سال ۹۵ عنوان و خاطر نشان کرد:‌ هم اعضای کمیسیون تلفیق به خوبی به این موضوع پرداختند و هم دولت همه‌ی زمینه‌ها را مد نظر قرار داده است.

پیرموذن تاخیر در ارائه لایحه بودجه ۹۵ را به دلیل زمان‌بر شدن اجرای برجام و تاثیر آن بر اقتصاد کشور اجتناب ناپذیر توصیف کرد و گفت: مهمترین عواملی که در نتیجه‌ی اجرای برجام در اقتصاد ایران اثرگذار بود افزایش صادرات نفتی، آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده، سهولت در روابط تجاری و مالی بین‌المللی و تعدیل انتظارات مصرفی و سرمایه گذاری بود.

این عضو فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به پیش بینی راه اندازی صندوق محیط زیست و لزوم توجه چشم گیر به این امر بر ضرورت مشارکت موثر مردم در این باره تاکید کرد.

این نماینده مجلس ادامه داد: شاه بیت ویژگی بودجه سال جاری تقدیم عالمانه بودجه در فرصت طلایی پسا تحریم بوده و باید از این فرصت برای مقاوم سازی اقتصاد، کاهش آسیب پذیری آن، بهبود فضای کسب و کار، عدم وابستگی به درآمد نفت، بسترسازی مطلوب برای سرمایه گذاری خارجی، تقویت بنیه‌ی دفاعی، خروج از رکود و ایجاد فرصت‌های شغلی استفاده کرد.

پیرموذن با بیان این که در بودجه ۹۵ به هشدارهای مقام معظم رهبری و مطالبات واقعی ملت بها داده شده تاکید کرد: احدی نباید فرصت طلایی پساتحریم را در جهت تحقق رشد و رونق اقتصادی از دولت بگیرد.

پیرموذن در پایان پرداخت مطالبات بانک‌ها، افزایش سرمایه بانکی‌ دولت، افزایش توان مالی بانک مسکن، توجه به مطالبات فرهنگیان و بازپرداخت بدهی دولت به بخش خصوصی را از جمله ویژگی‌های لایحه‌ی بودجه ۹۵ عنوان کرد.

شفافیت بودجه ۹۵ قابل تقدیر است

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی در موافقت با لایحه بودجه سال ۹۵ بر شفافیت این بودجه تأکید کرد و آن را قابل تقدیر دانست.

به گزارش ایسنا، ناصر موسوی لارگانی که در موافقت با لایحه بودجه سال ۹۵ صحبت می‌کرد، گفت: اکثر اعداد و ارقام بودجه شفاف است و تقریباً عدد پنهانی در بودجه وجود ندارد؛ همه فعل و انفعالات شفاف و قابل محاسبه و پیگیری است که این مسأله به نفع نهادهای نظارتی به خصوص مجلس و دیوان محاسبات است. دولت سعی کرده کلیه اعداد و ارقام بودجه را واقعی ببیند.

او ادامه داد: نکته دیگر توجه به موضوع اقتصاد مقاومتی است. دولت و کمیسیون تلفیق سعی کردند در بودجه سیاست‌های کلی مورد تأکید مقام معظم رهبری را لحاظ کنند.

این نماینده مجلس، کاهش وابستگی به نفت را یکی از شواهد توجه به اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: در شرایطی که قیمت نفت با چالش جدی مواجه است دولت در بودجه سهم نفت را کاهش داده. کمتر از ۳۰ درصد بودجه بر اساس فروش نفت و بالای ۷۰ درصد بودجه بر مبنای منابع دیگر است.

موسوی لارگانی همچنین گفت: توجه بودجه به اقتصاد دانش‌بنیان در این بودجه قابل توجه است. یکی از راه‌هایی که می‌تواند اقتصاد ما را از مسیر غلطی که در آن است به سمت رشد و توسعه سوق بدهد اقتصاد دانش‌بنیان است. افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی در بودجه دیده شده که هم می‌تواند به شرکت‌های دانش بنیان نوپا تسهیلات بدهد و هم به افزایش علم و دانش کمک کند.

نماینده مردم فلاورجان افزایش اعتبار مناطق محروم برای محرومیت‌زدایی را از ویژگی‌های دیگر بودجه برشمرد و با اشاره به تقویت بنیه دفاعی،‌ تأکید کرد: با توجه به دشمنی‌های استکبار جهانی می‌توانیم بخش دفاعی را در اصلاحاتی که در صحن علنی انجام می‌گیرد افزایش دهیم.

موسوی لارگانی از افزایش سهم مالیات در بودجه سال ۹۵ نیز تقدیر کرد و گفت: در بودجه ۹۵ نکات قابل توجهی برای کشف فرارهای مالیاتی دیده شده که باعث رشد ۳۶ درصدی درآمدهای دولت خواهد شد.

این عضو کمیسیون اقتصادی در پایان تغییر سهم بودجه عمرانی نسبت به بودجه جاری را نیز قابل توجه دانست و گفت: باید سعی کنیم بودجه‌های جاری را کاهش و بودجه‌های عمرانی را افزایش دهیم. این اقدام مبارکی است که امیدواریم ادامه‌ داشته باشد.

کاهش وابستگی بودجه به نفت از نقاط قوت بودجه سنواتی سال ۹۵ است

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: کاهش وابستگی بودجه سنواتی سال ۹۵ به نفت و کاهش و رسیدن به عدد ۲۵ درصد در این حوزه از نقاط قوت بودجه امسال است.

به گزارش ایسنا، محمدحسین قربانی که به عنوان موافق لایحه کلیات بودجه سال ۹۵ کشور در جلسه علنی امروز مجلس سخن می‌گفت با اشاره به دسترسی به موقع و مطلوب بودجه در کمیسیون تلفیق گفت: کمیسیون تلفیق با توجه به ظرایف خاص بودجه‌ای و همچنین نحوه اداره جلسات توانست لایحه بودجه را به سرعت مورد بررسی قرار دهد که در این میان شفافت بودجه و عدم تعارض با قوانین یکی از بهترین موارد و موضوعاتی بود که در بودجه دیده شد. اختصاص ۵۰ میلیارد دلار فاینانس برای طرح‌های زیربنایی که می‌تواند بسیاری از مشکلات این حوزه را مرتفع کند؛ چرا که طرح‌های به جا مانده و نیمه‌کاره از سال‌های قبل کشور را در موج نارضایتی عمومی فرو برده بود.

وی افزود: همچنین افزایش سرمایه بانک‌ها در جهت تسهیل اعطای وام و اعتبارات بانکی به صنعت و افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی صنایع دانش‌بنیان نیز در بودجه ۹۵ به خوبی دیده شده است.

قربانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اهتمام مجلس و دولت برای بهبود فضای بهداشت و درمان، گفت: اعتبارات جذب نیروهای جدید در حوزه بهداشت و درمان و افزایش بودجه حوزه سلامت در ادامه مسیر طرح ارتقاء نظام سلامت کشور نیز در نوع خود یک نقطه عطف برای بودجه ۹۵ است که امیدواریم با حمایت‌های مجلس این موضوع محقق شود.

نماینده آستانه اشرفیه و موافق کلیات لایحه بودجه در بخش پایانی صحبت‌های خود، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی جوایز صادراتی برای تشویق تولیدکنندگان و صادرکنندگان به حضور در عرصه‌های صادراتی و اختصاص منابع برای حمایت از این بخش یکی دیگر از نقاط قوت بودجه ۹۵ است که در این مسیر، مجلس و کمیسیون ویژه حمایت از تولید نقطه نظرات مثبت و سازنده‌ای ارائه کرده است.

لایحه بودجه ۹۵ قدم مثبتی در هدفمندی یارانه‌ها برداشته است

احمد توکلی در دفاع از بودجه سال ۹۵ گفت که این لایحه قدم مثبتی در هدفمندی یارانه‌ها برداشته است.

به گزارش ایسنا، این نماینده مردم تهران در سخنان خود در موافقت با لایحه بودجه عنوان کرد: دفاع من از گزارش کمیسیون تلفیق به معنای موافقت با شیوه فعلی بودجه نویسی کشور نیست. سیاست مالی، به وسیله بودجه پایه‌گذاری می‌شود. وقتی سیاست‌های مالی درست پایه‌گذاری خواهد شد که با رعایت قوانین علمی و منطقی باشد. اگر سیاست‌های پولی و مالی هماهنگ باشند برنامه‌ریزی خوبی خواهد شد.

او ادامه داد: در لایحه بودجه سال جاری قدم مثبتی در زمینه هدفمندی یارانه‌ها برداشته شد. چند سال بود که می‌گفتیم یارانه پردرآمدها باید حذف شود. امسال این موضوع حل و اساتید دانشگاه‌ها، نمایندگان مجلس و مدیران دولتی که حدود ۲۴ میلیون نفر می‌شود از دریافت یارانه نقدی حذف می‌شوند.

توکلی از سخنان رئیس جمهور که گفته بود سرکشی به حساب‌های بانکی افراد حریم خصوصی آنان است، انتقاد و اظهار کرد: سخن رئیس جمهور حرف ناثوابی است. درست است که حریم خصوصی افراد است اما قاضی، دادستان و مأمورین پولشویی که باید به حساب‌های افراد سر بزنند، محرم هستند، گرفتن پول یارانه توسط افراد پردرآمد هدر دادن منابع ملی است.

او همچنین با اشاره به خواست دولت برای افزایش قیمت ارز و تسعیر در بودجه سال ۹۵، گفت: وظیفه بانک مرکزی حفظ ارزش پول ملی است و جیب دولت نیست. در زمان احمدی‌نژاد دولت به مجلس پیشنهاد داد که درآمدهای نفتی صندوق توسعه ملی را به عنوان بدهی خود به بانک‌ها پرداخت کند که مجلس با آن مخالفت کرد. اما احمدی نژاد شورای پول و اعتبار را دور زد و دست در جیب بانک مرکزی برد و پول‌ها را در بازار آزاد خرج کرد.

توکلی ادامه داد: دولت یازدهم تاکنون دو بار همان درخواست احمدی‌نژاد را به مجلس ارائه کرده و کمیسیون تلفیق آن را رد کرده است. من به وزیر اقتصاد گفتم که این کار درست نیست. زیرا ارز ابزار سیاست‌گذاری است و افزایش قیمت ارز در کشور باعث ایجاد تورم می‌شود.

توکلی در ادامه با ابراز تأسف از فساد بانکی خواهان حل این مسأله شد و گفت: در روزهای پایانی دولت قبل، شورای عالی امنیت ملی مصوبه‌ای داشت که ۲.۵ میلیارد دلار برای واردات دارو و کود اختصاص داده شود اما سیاست جهاد سبز آن را هزینه خرید دو ساختمان در تهران کرد در حالی که باید شش ماهه آن را پرداخت می‌کرد.

این نماینده مجلس اضافه کرد: همچنین ۷۲۱ میلیارد تومان نیز ذی‌حساب یکی از وزارتخانه‌ها هزینه پرسنل خود کرده و هنوز به خزانه بازنگشته است.

توکلی در پایان تأکید کرد: حساب ذخیره توسعه ملی یک راه برای نجات کشور است.

دولت در شرایط ویژه و بر اساس اختیاراتش بودجه را تهیه کرده است

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس با قدردانی از دولت برای ارائه بودجه در شرایط ویژه‌ای که وضعیت نفت و برجام مشخص نبود، گفت: نه تنها این بودجه بلکه ده‌ها بودجه دیگر نیز توانایی ترمیم شکاف‌ها در داخل کشور را ندارد.

به گزارش ایسنا، عبدالرضا مصری به عنوان موافق کلیات لایحه بودجه ۹۵ در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس، گفت: از دولت تشکر می‌کنیم که در شرایط ویژه‌ای که خیلی از شاخص‌ها وضعیت نفت و برجام مشخص نبود بودجه را تهیه و به مجلس تقدیم کرده است.

وی ادامه داد: دولت تمامی تلاشش را در تدوین بودجه بر اساس اختیارات قانونی انجام داد اما محدودیت منابع و فاصله بین خواسته‌ها، انتظارات، توقعات و منابع بسیار بامعناست و نه تنها این بودجه بلکه ده‌ها بودجه نیز توانایی ترمیم شکاف‌ها در داخل کشور را ندارد.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس، تأکید کرد: با توجه به اینکه مجلس قرار است بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه را بررسی و تصویب کند و اختیار تغییر در جزئیات را دارد دیگر مخالفت و موافقت با کلیات بودجه موضوعیت و معنایی ندارد و به نظرم باید آیین‌نامه اصلاح شود. از این‌رو باید بودجه ارائه شده را بپذیریم و سپس اصلاحات مورد نظر را در جزئیات اعمال کنیم.

مصری در ادامه به ارائه نواقص موجود در نظام بودجه ریزی کشور پرداخت و گفت: در حال حاضر دولت، مجلس، ملت و هیچ کدام از ارکان نظام با این شیوه از نظام بودجه‌ریزی موافق نیستند چون این نظام بودجه‌ریزی نظامی نخ‌نما و پوسیده و مربوط به چهل پنجاه سال گذشته است که بر روی آن ترمیم سطحی می‌شود.

وی با تأکید بر لزوم تغییر در نظام بودجه‌ریزی کشور، گفت: نباید تصور شود که با بودجه می‌توان اقتصاد را اصلاح کرد چون بودجه دخل و خرج دولت را مشخص می‌کند. اگر دنبال اصلاح نظام اقتصادی هستید باید این نظام را اصلاح کنید. مشکل امروز کشور این است که نظام‌های اقتصادی حاکم بر کشور چون نظام بانکداری، گمرکی، مالیاتی، تولیدی و اداری دچار مشکل هستند و کشور را با مشکل مواجه کرده‌اند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه در کشور ما ۱۰ برابر متوسط کشورهای دنیا کارمند اداری وجود دارد، گفت: این بدان معناست که ۸۰، ۹۰ درصد بودجه صرف هزینه‌های جاری شود.

وی افزود: از طرف دیگر نظام مالیاتی در کشور با مشکل مواجه است و موفق‌ترین افراد کسانی هستند که از نظام مالیاتی فرار می‌کنند. همچنین نظام تولیدی کشور که متأثر از نظام بانکداری است نمی‌تواند با ۳۰ درصد بهره بانکی شغل ایجاد کند. نظام گمرکی نیز گرفتار ۸۰ هزار میلیارد کالای قاچاق است. طبیعتاً در این شرایط تولید و اشتغال در کشورهای دیگر صورت می گیرد و وجود بیش از ۴ میلیون نفر فارغ‌التحصیل بیکار دور از انتظار نیست.

مصری با بیان اینکه وجود فاصله بین مناطق محروم با مناطق برخوردار را ناشی از اجرای نادرست برنامه‌های توسعه و غلط بودن این برنامه‌ها دانست و گفت: در حال حاضر شاخص بیکاری در کشور بسیار بالاست که نمونه آن بیکاری ۲۳ درصدی در کرمانشاه است.

وی ادامه داد: در این شرایط نظام بودجه‌ریزی کشور ما بدان معناست که پروژه‌هایی داریم که تبدیل به آثار باستانی شده است که ده‌ها پروژه نیمه‌تمام داریم که می‌خواهیم با بودجه عمرانی اندکی تمامی آنها را به اتمام برسانیم. آن هم در شرایطی که ۸۰ درصد بودجه کشور صرف هزینه‌ های جاری می‌شود و تنها ۲۰ درصد از بودجه برای حل مشکلات باقی می‌ماند.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس با تأکید بر لزوم کاهش مالیات در سال رکود، گفت: مالیات باید برای کسانی که فرار مالیاتی می‌کنند افزایش یابد نه اینکه مالیات اصناف را اضافه کرده و یا با افزایش قیمت‌ها به مردم فشار آوریم.

مصری در پایان بر لزوم توجه به رزمندگان معسر پرداخت و مطالبات کشاورزان و مطالبات اپراتورهای برق و کارگران صنعت، معدن و معلمان حق‌التدریس و فنی و حرفه‌ای تأکید و ابراز امیدواری کرد که دولت به فکر اصلاح نظام‌های موجود اقتصادی در کشور باشد.

افزایش منابع بنیه دفاعی در بودجه ۹۵ به خوبی دیده شده است

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: براساس اسناد بالادستی و احکام دائمی برنامه‌های توسعه‌ای باید ۵ درصد از منابع عمومی کشور به بخش دفاعی و تقویت بنیه نظامی اختصاص یابد که در لایحه بودجه ۹۵ به خوبی دولت و کمیسیون تلفیق در این جهت حرکت کردند.

به گزارش ایسنا، احمد امیرآبادی که به عنوان موافق کلیات لایحه بودجه در جلسه علنی امروز مجلس سخن می‌گفت خاطرنشان کرد: کشور در شرایط رکودی قرار دارد و با توجه به این موضوع عدم افزایش نرخ‌های مالیاتی و توجه بیشتر به توسعه پایه‌های مالیاتی به جای نرخ رشد مالیات در لایحه بودجه به شکل مثبتی دیده شده است. همچنین سیاست‌های کلی نظام در اسناد بالادستی به خوبی در لایحه بودجه دیده شده است که این نکته نیز از نقاط قوت لایحه بودجه ۹۵ کل کشور است.

وی افزود: اختصاص ۱۸۹۰ میلیارد تومان برای موضوع امنیت داخلی و ۷۱۰ هزار میلیارد تومان در بخش فرهنگ نیز اعتباراتی است که به درستی در لایحه بودجه ۹۵ دیده شده است.

وی با اشاره به امر تولید در لایحه بودجه ۹۵ کل کشور، گفت: اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان به حوزه تولید هرچند که در شرایط فعلی نیاز کشور را به طور مطلوب در حوزه صنعت جبران نمی‌کند اما می‌تواند بخشی از مشکلات را مرتفع کند. همچنین اختصاص ۴۰۰ میلیارد تومان به بخش آموزش عالی و آموزشگاه‌ها و ۱۳۴۰ میلیارد تومان به راه روستایی و راه‌آهن نیز از دیگر نقاط قوت لایحه بودجه در سال ۹۵ است.

نماینده مردم قم تصریح کرد: توجه به راه روستایی در لایحه بودجه و همچنین نیاز بخش درمان نیز قابل اتکا و قابل ملاحظه است. به طوری که با توجه به بدهی ۷۰۰۰ میلیارد تومانی بخش سلامت و بیمه‌های سلامت پیش‌بینی ۱۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به این بخش می‌تواند امیدواری‌هایی را برای تصفیه این بدهی‌ها ایجاد کند که در این صورت شاهد حرکت رو به جلوی بخش بهداشت و درمان خواهیم بود و مسیری که از ابتدای دولت آغاز شده است با امید بیشتری تداوم می‌یابد.

اتکا به نفت در بودجه ۹۵ کاهش یافته است

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سهم نفت از کل بودجه این امر را در راستای کاهش اتکای به درآمدهای نفتی عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، محمود نگهبان سلامی که در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۹۵ در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس سخن می‌گفت، اظهار کرد: بودجه سال ۹۵ نخستین بودجه بعد از رهایی از تحریم‌های ظالمانه کشورهای غربی به شمار می‌آید و فرصت بسیار مغتنمی برای اقتصاد است.

وی شفافیت، جامعیت، در نظر گرفتن شرایط کشور و توجه به اقتصاد مقاومتی را از ویژگی‌های بودجه ۹۵ عنوان و خاطرنشان کرد: در این لایحه تلاش‌هایی برای رفع مشکل تامین مالی بانک‌ها، افزایش سرمایه بانک‌های دولتی و توجه ویژه و خواص به حوزه مسکن صورت گرفته است و هشت هزار میلیارد دلار از صندوق توسعه به بانک‌ها برای اعطای تسهیلات به بخش نفت و گاز اختصاص یافته است.

این نماینده مجلس با اشاره به حذف سه دهک پردرآمد جامعه در بودجه ۹۵ براساس مصوبه کمیسیون تلفیق خاطرنشان کرد: طبیعتاً درآمد حاصله به بخش تولید و اشتغال اختصاص خواهد یافت.

وی همچنین اختصاص ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه به بخش کشاورزی را موجب رشد و توسعه این بخش عنوان و خاطرنشان کرد: اختصاص ۵۰ میلیارد دلار فاینانس دولت در راستای رفع مشکلات مالی نیز کمک خوبی به رشد و توسعه کشور خواهد بود.

همچنین پرداخت بدهی دولت به پیمانکاران در این لایحه از طریق انتشار اوراق مالی اسلامی و اوراق خزانه اسلامی پیش‌بینی شده است.

وی اجرای پروژه‌های مهم در حوزه اقتصاد مقاومتی توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه علم و فناوری، توجه به مطالبات بازنشستگان، افزایش حقوق بازنشستگان، اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان و جذب ۳۰ هزار نفر از حوزه‌های بهداشت و آموزش را از ویژگی‌های بودجه ۹۵ عنوان کرد.

این نماینده مجلس در پایان با اشاره به کاهش سهم نفت از کل بودجه اضافه کرد: در بودجه ۹۵ سهم نفت از کل بودجه از ۲۶.۴ درصد در سال ۹۴ به ۲۵.۶ درصد در سال ۹۵ کاهش یافته است که این امر در راستای کاهش اتکای بودجه به نفت صورت گرفته است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: