در گفتگو با خبرگزاری آناتولی؛
فاطمه هاشمی: پدرم به اجباری بودن حجاب اعتقادی نداشت، اما معتقد بود قانون است و باید رعایت شود. حجاب در دین هم اجباری نیست. همچنین می‌گفت همانطور بانوان به سینما می‌روند باید بتوانند به ورزشگاه هم بروند.
کد خبر: ۵۱۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۱        07 January 2019

فاطمه هاشمی: پدرم به حجاب اجباری اعتقاد نداشت/ می‌گفت باید رابطه خود با عربستان را درست کنیم تا با سایر اعراب هم خوب شود
 

اطلس خبر به نقل از پارسینه:

فاطمه هاشمی‌رفسنجانی، دختر بزرگ اکبر هاشمی رفسنجانی، در آستانه دومین سالگرد درگذشت پدرش در گفتگو با خبرگزاری آناتولی گفت: «ایران با همسایگان رابطه خوبی ندارد. با کشور‌های اسلامی و عربی منطقه اختلاف داریم. اگر بخواهیم در جامعه بین‌المللی زندگی و برای مردم شرایط خوبی را فراهم کنیم، نمی‌توانیم همیشه در جنگ و دعوا باشیم.»

این عضو موسس حزب اعتدال و توسعه ایران در این زمینه همچنین توضیح داد:

«زمانی که پدرم زمام «دولت سازندگی» در ایران به دست گرفت، گفت «می‌خواهم با تمام دولت‌ها ارتباط برقرار کنم، به‌جز دو کشور که خط قرمز ما هستند». او در دولتش تاکید داشت «باید با همسایگان رابطه خوبی داشته باشیم. بایستی رابطه خود با عربستان سعودی را درست کنیم. بدین ترتیب روابط ما با بقیه کشور‌های عربی هم خوب می‌شود». 

او درباره تاثیر فقدان پدرش در سیاست داخلی و اقتصادی ایران نیز اظهار داشت:

»وضعیت سیاست داخلی، اقتصادی و سیاست خارجی را می‌بینیم. مردم شرایط خوبی ندارند. وقتی آنان ناراضی باشند، اعتراضات پیش می‌آید که به سیاست داخلی در کشور لطمه می‌زند. متاسفانه جواب درستی از جانب مسئولین برای حل مشکلات داده نمی‌شود. جواب‌ها هم برای تطهیر خودشان است، نه منافع ملی.

اگر پدرم بود نمی‌گذاشت کار به اینجا کشیده شود. او خط میانه‌روی را دنبال می‌کرد. می‌کوشید مشکلات به گونه‌ای توسط مسئولان پیگیری شود که به سطح جامعه نرسد. حالا بببینید چه بحث‌های در فضای رسانه‌ای شکل می‌گیرد و چه تهمت‌هایی به مسئولان زده می‌شود.

این برخلاف خط مشی پدرم است. وقتی کسی به ما و خودش تهمت می‌زد، می‌گفت سکوت کنید، چون به دنبال متشنج کردن جو هستند. او معتقد بود اسلام دین اعتدال است. بر اساس همان تفکر مبارزه کرد. تکیه بر این داشت که بر اساس شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی باید فعالیت کنیم».

فاطمه هاشمی‌رفسنجانی در مورد اوضاع ایران و هموطنانش و میزان تحقق وعده‌ها و آرمان‌های انقلاب این کشور هم تصریح کرد:

«شعار‌های اول انقلاب هنوز اجرا نشده است. البته این فقط مشکل ما نیست. فشار‌های زیادی هم از خارج به ایران تحمیل شده است؛ جنگ ۸ ساله و گروه‌های معاند که مردم را می‌کشتند. تحریم‌ها و فشار‌ها از خارج هم باعث ایجاد مشکلاتی برای ما شده است.

می‌گویند خروج آمریکا از برجام باعث این اتفاقات شده است، اما چرا مراقبت نکردیم که کار به اینجا نکشد؟ مقصر بخشی از مشکلات، مسئولان هستند. باید به سمتی رفت که رفاه اجتماعی برای مردم فراهم شود. هر کسی باید آزادانه صحبت کند. اگر قانون اساسی اجرا شود، خیلی از مسائل حل خواهد شد».

-حجاب اجباری و حضور بانوان در استادیوم

او همچنین درباره نظر پدرش درباره حجاب اجباری و همچنینحضور زنان در ورزشگاه‌ها گفت:

«پدرم به اجباری بودن حجاب اعتقادی نداشت، اما معتقد بود قانون است و باید رعایت شود. حجاب در دین هم اجباری نیست. همچنین می‌گفت همانطور بانوان به سینما می‌روند باید بتوانند به ورزشگاه هم بروند.

این مسائل را به تصمیم شخص واگذار می‌کرد. معتقد بود باید به قانون احترام گذاشت و آن را رعایت کرد. اگر قانونی اشتباه است باید اصلاح شود، اما تا آن زمان باید اجرا شود وگرنه هرج و مرج به وجود می‌آید».

-ماجرای فوت آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی

فاطمه هاشمی‌رفسنجانی که رئیس بنیاد امور بیماری‌های خاص در ایران نیز است، درباره ماجرای فوت ناگهانی پدرش هم اظهار داشت:

«گواهی فوت برای او صادر نشده بود. ابهاماتی در این زمینه وجود دارد. از ابتدا برایم باورکردنی نبود که او به مرگ طبیعی مرده است. مجدانه پیگیری کردم. تا اینکه در نهایت تابستان سال گذشته شورای امنیت ملی ایران اعلام کرد که جسد پدرم آلوده به رادیواکتیو بوده است.

آلودگی در ادرار و حوله پدرم وجود داشته است. وقتی سوال کردیم این مواد از کجا وارد بدن شده است جوابی نداشتند بدهند. پدرم گواهی فوت نداشت. شک و تردید‌هایی درباره علل مرگ پدرم داریم که تا برطرف نشود واقعیت مشخص نخواهد شد»

وی همچنین درباره مسائلی که برای خانواده هاشمی‌رفسنجانی پس از مرگ او ایجاد شده است نیز گفت:

»این محدودیت‌ها در زمان حیات پدرم نیز کم و زیاد وجود داشت. مثلا ممنوعیت خروج از ایران که برای برخی اعضای خانواده ما به وجود آمد. الان فقط خواهرم ممنوع الخروج است. یا با یک تماس تلفنی گفتند که به دانشگاه آزاد نیایید. هیچ دلیلی هم نیاوردند. من عضو هیات علمی هستم و این کار خلاف قانون است.

هنوز برخی رسانه‌ها نه تنها به ما، بلکه به پدرم هم توهین می‌کنند. گفتمان و جریان مطلوب هاشمی‌رفسنجانی پس از فوت او، قوی‌تر دنبال می‌شود. وی نه فرد، بلکه یک تفکر بود و استراتژی خاصی داشت. مخالفانش با او برخورد می‌کردند و هنوز هم ادامه دارد و دست‌بردار نیستند.»
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: