در حالیکه مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرده‌اند میزان قاچاق کالا در حال کاهش است، معاون اسبق ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌گوید میزان قاچاق نه تنها کاهش نداشته بلکه همچنان در حال افزایش است.
کد خبر: ۵۰۶۴
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶        09 April 2016

مهدی ابویی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: حدود 90 درصد از حجم قاچاق کالاهای خروجی را فرآورده های نفتی با محوریت نفت و گاز تشکیل می‌دهند که در دو سال اخیر حجم قاچاق در این بخش افزایش یافته است.

وی افزود: برابر آمارهای اعلامی از سوی ارگان های مسئول و ذیربط، حجم قاچاق سوخت در سال 1392 روزانه حدود پنج میلیون لیتر بود که این میزان در حال حاضر به 15 تا 20 میلیون لیتر افزایش یافته است.

ابویی با بیان اینکه حداقل 60 درصد از حجم کالاهای دخانی از طریق قاچاق وارد می شود، اظهار کرد: لوازم آرایشی و بهداشتی، منسوجات، البسه، گوشی تلفن همراه و مصنوعات طلا از دیگر اقلامی هستند که در رابطه با حجم قاچاق ورودی بیشترین آمار را به خود اختصاص می‌دهند.

معاون اسبق ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا وارز در عین حال تاکید کرد: در سال گذشته بحث قاچاق میوه نیز بسیار خودنمایی ‌کرد و این در حالی است که بعد از انقلاب اسلامی در بعضی از ماه‌های سال به میزان ناچیزی قاچاق میوه هایی مثل انبه و نارنگی از پاکستان صورت می‌گرفت ولی از سال گذشته شاهد ورود میوه های قاچاق با حجم بسیار زیادی به کشور هستیم.

40 درصد از طلای موجود در بازار، قاچاق است

همچنین علیرغم اینکه رییس اتحادیه طلا و جواهر 15 تا 22 درصد از مصنوعات طلا در بازار را قاچاق می‌داند،‌ معاون اسبق پیشگیری و هماهنگی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این زمینه معتقد است که حدود 40 درصد از طلای موجود در بازار قاچاق است.

این مدرس دانشگاه نیروی انتظامی همچنین با بیان اینکه در سال 1392 حجم گوشی قاچاق 40 درصد بود که در حال حاضر به حدود 90 درصد رسیده است، تصریح کرد: میزان قاچاق سیگار در حال حاضر به 30 میلیارد نخ افزایش یافته است.

وی همچنین عنوان کرد: حدود 65 تا 70 درصد منسوجات و البسه در بازار، قاچاق است و طبیعتا این میزان قاچاق اجازه نمی دهد در صورت رفع تحریم‌ها شرایط اقتصادی ما رونق بگیرد و مسئولیت اقدام و بهبود شرایط به عهده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: