یک مسؤول در ریاست‌جمهوری ترکیه اعلام کرد، روشن است که کنسول عربستان در ترکیه شریک در قتل جمال خاشقجی است.
کد خبر: ۵۰۳۰۰
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳        11 December 2018

فخرالدین آلطون، رئیس اداره ارتباطات در ریاست‌جمهوری ترکیه اظهار کرد، کاملا روشن است که محمد العتیبی، کنسول عربستان در استانبول شریک قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی است.

به نقل از شبکه الجزیره، چند روز بعد از ناپدید شدن جمال خاشقجی در دوم اکتبر، محمد العتیبی درهای کنسولگری عربستان را به روی خبرگزاری رویترز باز کرد. در حالی که سعی می‌کرد از چشم رسانه‌ها خود را مخفی کند و بسیار سردرگم و دستپاچه به نظر می‌رسید. در آن زمان وجود خاشقجی را در داخل کنسولگری انکار کرد.

آلطون در ادامه با اشاره به اینکه قتل خاشقجی به طور وحشیانه در استانبول انجام و سپس جسدش مثله شده، گفت، افسران اطلاعاتی عربستان از جمله یک متخصص پزشکی قانونی برای ارتکاب این جنایت وارد ترکیه‌ شده‌اند. در چنین شرایطی طبیعی است که قاتلان در دادگاه‌های ترکیه محاکمه شوند.

این مقام ریاست‌جمهوری ترکیه خاطرنشان کرد، ترکیه از عربستان خواست متهمان را تحویل دهد و این فرصت را به مقامات سعودی داد که این گونه خود را به جهان نشان دهد که آماده افشای تمام ابهامات و زوایای پنهان پرونده قتل خاشقجی هستند.

وی اظهار کرد: مخالفت عربستان با تحویل قاتلان باعث می‌شود ما تصور کنیم حق با تمام کسانی است که ریاض را به تلاش برای سرپوش‌گذاری قتل متهم می‌کردند.

آلطون خاطرنشان کرد، با توجه به اینکه مقامات سعودی استقبال کافی در زمینه این پرونده در مرحله کنونی نمی‌کنند و ما اشاره جدی برای قصد آنها در زمینه کشف حقیقت جنایت را دریافت نکرده‌ایم لذا عدالت را در سطح قوانین بین‌المللی جستجو خواهیم کرد و این به خاطر مرحوم خاشقجی به نفع جامعه جهانی نیز خواهد بود.

اخیرا دادگاهی در استانبول حکم جلب احمد عسیری، معاون سابق رئیس سازمان اطلاعات عربستان و سعود القحطانی،‌ مشاور سابق ولیعهد سعودی را در خصوص پرونده خاشقجی صادر کرد.

وزارت دادگستری ترکیه نیز اعلام کرد، وزارت خارجه ترکیه از عربستان خواسته ۲۰ متهم در پرونده خاشقجی را تحویل آنکارا بدهد.

این وزارتخانه همچنین از آمادگی خود برای ارائه پرونده به سطح‌های بین‌المللی خبر داده بود.

عبدالحمید گل، وزیر دادگستری ترکیه روز گذشته اظهار کرد، درخواست مجدد ترکیه برای تحویل متهمان در چارچوب قوانین است و موضع عربستان باید سازنده باشد.

عربستان در ابتدا قبل از ارائه روایت‌های متناقض درباره قتل خاشقجی کاملا وقوع حادثه قتل در داخل کنسولگری را تکذیب می‌کرد اما نهایتا به قتل در داخل کنسولگری اعتراف کرد.

مقامات سعودی از نزدیکان به محمد بن سلمان ولیعهد عربستان متهم به کشتن و مثله کردن جسد خاشقجی هستند.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: