رئیس پلیس فتا ناجا اعلام کرد:
در حال حاضر ۳۵ میلیون نفر در هات گرام و طلا گرام حضور دارند و از این طریق همچنان به تلگرام دسترسی دارند.
کد خبر: ۵۰۰۰۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۳        05 December 2018

اطلس خبر به نقل از پارسینه:

  سردار کمال هادیانفر در حاشیه همایش مدیران و فرماندهان پلیس فتا با اشاره به اینکه در هشت ماهه امسال در مقایسه با سال گذشته جرایم فضای مجازی ۷۱ درصد رشد داشته است، گفت‌: طی این مدت ۴۱ هزار جرم در فضای مجازی رخ داده است که پیش‌بینی می‌شود تا آخر سال این جرایم به حدود ۵۸ تا ـ. ۵۹ هزار مورد برسد.

رییس پلیس فتا ناجا افزود: در عین حال قدرت کشف پلیس نیز، قدرت کشف بالایی بوده است به عنوان مثال در آمریکا چیزی حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد جرایم فضای مجازی کشف می‌شود، اما در کشور ما توان کشف پلیس فتا بالغ بر ۸۰ درصد است.

وی درباره بیشترین جرایم در فضای مجازی خاطرنشان کرد: برداشت غیر مجاز از حساب بیشترین جرم رخ داده در فضای مجازی است که در این راستا از مدت‌ها قبل تدابیری به منظور توقف این فرایند انجام دادیم. حتی چندی پیش فرمانده ناجا نیز از رییس جمهور درخواستی را در خصوص رمز‌های یک بار مصرف بانکی مطرح کردند که خوشبختانه با دستور رییس جمهور به بانک مرکزی و صدور ابلاغیه، تمامی بانک‌ها موظف به ارائه خدمات مربوط به رمز‌های یک بار مصرف شدند.

هادیان فر با اشاره به فعالیت ۴۰۰ میلیون کارت بانکی در کشور، گفت‌: این نشان می‌دهد که هر ایرانی به طور متوسط پنج یا شش کارت بانکی در دست دارد که باید امنیت تراکنش با این کارت‌ها تأمین شود.

وی با اشاره به مراحل اجرای رمز یک بار مصرف خاطرنشان کرد: ۳۲ بانک و موسسه مالی در کشور فعال هستند که در فاز نخست طرح رمز‌های یک بار مصرف، موظف شدند تا امکان ارائه رمز یک بار مصرف به هنگام خرید‌های اینترنتی و استفاده از موبایل بانک را فراهم کنند. در این مرحله افرادی که قصد خرید با استفاده از درگاه‌های بانکی را داشته باشند، می‌توانند در ازای هر بار خرید رمز جدیدی را از طریق پیامک دریافت کنند که این اقدام تاثیر بالایی در جلوگیری از شیوه فیشینگ دارد و کسانی که از رمز‌های یک بار مصرف برای خرید‌های اینترنتی خود استفاده کنند دیگر قربانی سایت‌های فیشینگ نخواهند شد.

رییس پلیس فتای ناجا با اشاره به فاز دوم و سوم طرح رمز‌های یک بار مصرف که به زودی اجرایی خواهد شد، گفت‌: مرحله بعدی مربوط به دستگاه‌های ATM و مرحله بعدی آن مربوط به کارت خوان‌ها و دستگاه‌های پز است. همان طور که می‌دانید ۵۰۰ هزار دستگاه‌ای تی ام در سراسر کشور فعال است که اگر رمز‌های یک بار مصرف برای مشتریان فعال شود می‌توان از شیوه اسکیمر که در آن اطلاعات کارت بانکی در آن کپی شده است و از آن برداشت می‌شود جلوگیری به عمل آید.

وی در ادامه با تاکید بر این که بانک‌ها موظف به ارائه این خدمات هستند، گفت‌: اگر بانکی این خدمات را ارائه نکند و مشتریانش دچار مشکل شوند. برابر با توافقی که با دادستانی صورت گرفته است، بانک‌ها موظف به جبران خسارات وارده به مشتریان خود هستند.

هادیان فر از رشد ۳۲۰۰ درصدی استارت‌آپ‌ها در فضای مجازی خبر داد و گفت‌: هر چند در مورد فعالیت استارت‌آپ‌ها قانون مشخصی وجود ندارد، اما پلیس فتا از این کسب و کار‌ها حمایت می‌کند. البته ملاحظاتی نیز در این باره وجود دارد که ما تک تک مدیران آن‌ها را دعوت کردیم و با اعلام این ملاحظات از آن‌ها خواستیم که حتما "هاست ثبت اطلاعات کاربران" را به داخل کشور منتقل کرده و به هیچ عنوان از فضا‌های خارجی استفاده نکنند.

وی با اشاره به این که لازم است شهروندان از فروشگاه‌های دارای نماد تجارت الکترونیک خرید کنند، گفت‌: بیش از ۵۱ هزار درخواست برای دریافت این نماد ارائه شده است و تاکنون ۳۲ هزار فروشگاه اینترنتی نیز این نماد را دریافت کرده‌اند.

رییس پلیس فتا ناجا در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که چند درصد از جرایم فضای مجازی در فضای تلگرام و اینستاگرام رخ داده است، گفت‌: طبق آمار‌ها ۴۱ درصد از جرایم ما در حال حاضر در تلگرام رخ می‌دهد که البته نسبت به قبل کاهش یافته است. ضمن این که در حال حاضر ۳۵ میلیون نفر در هات گرام و طلا گرام حضور دارند و از این طریق همچنان به تلگرام دسترسی دارند. علاوه بر این بخشی هم با VPM به تلگرام دسترسی داشته و عده‌ای هم به پیام رسان‌های داخلی مانند گپ، سروش و ... کوچ کرده‌اند.

به گفته وی، ۲۴ درصد از جرایم فضای مجازی نیز در اینستاگرام رخ می‌دهد و مابقی جرایم در دیگر فضا‌ها انجام می‌شود.

هادیان فر با اشاره به اینکه ۴۲ هزار همیار پلیس فتا در سراسر کشور فعالیت دارند، اظهارکرد: به ۲۱۰ هزار دانش‌آموز نیز آموزش‌هایی نیز در فضای مجازی از سوی پلیس فتا ارائه شده است که ما در نظر داریم این دانش‌آموزان را به عنوان همیار پلیس فتا معرفی کنیم.

وی درباره نحوه شکایت از جرایم فضای مجازی نیز بیان کرد: شکایت طبق قانون باید در دستگاه قضایی ثبت شده و برایش تمبر باطل شود و از آن جا به پلیس فتا ارجاع شود، اما مردم می‌توانند گزارشات خود را از طریق راه‌های ارتباطی با پلیس فتا منتقل کنند، اما باید شکایت در دستگاه قضایی ثبت شود.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: