ثریا حکمت بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون صبح امروز درگذشت اما خاطره فیلم هایی که او با نقش آفرینی برای ما به یادگار گذاشت همیشه در ذهن ها خواهد ماند.
کد خبر: ۴۹۹۹
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۵        08 April 2016
به گزارش ایسکانیوز،آذر مهدی‌قلی‌خانی با نام هنری ثریا حکمت (متولد ۱۳۳۲ در خوی) بازیگر سینمای ایران بود که صبح امروز دار فانی را وداع گفت. او بازی در سینما را از سال ۱۳۵۳ با فیلم «ناجورها» به کارگردانی سعید مطلبی شروع کرده بود.

ثریا حکمت در مورد اولین روز فیلمبرداری میگوید : یادم هست روز اول فیلمبرداری در اولین صحنه سیلی خوردم، چون جلو دوربین شوکه شده بودم. بعد از آن کمی به خودم آمدم و کار را شروع کردیم. بعد از فیلم اول، ازدواج کردم اما زندگی کوتاهی داشتیم.

او بعدها تلاش میکند به صورت آکادمی بازیگری رو یاد بگیرد که دو سال در دانشگاه تئاتر هم میخواند اما با شروع انقلاب اسلامی دانشگاها تعطیل میشود و دیگر نمیتواند ادامه بدهد.

ثریا حکمت در آثاری چون «نقطه ضعف»، «تصویر آخر»، «خواستگاری»، «نیش»، «آواز قو» و فیلم به یاد ماندنی «ای ایران» نقش داشته‌ است. وی به گفته خودش رابطهٔ بسیار صمیمانه‌ای با عزت‌الله انتظامی داشت. آخرین کار او بازی در فیلم آواز قو به کارگردانی سعید اسدی در سال ۱۳۷۹ بود پس از آن از سینما کناره گیری کرد.

او در مرداد ۹۳ در سن ۶۱ سالگی خود،اعلام کرد که در نهایت تنگ‌دستی زندگی می کند. طوری که قادر به تأمین ودیعه مسکن خود نیست و مدتی بعد در چادر زندگی خواهدکرد. ثریا حکمت که روزگاری ستاره‌ای در سینمای ایران بود حال، حتی توان پرداخت، هزینه درمان دندان‌های خود را نیز نداشت. او به نقل از خودش، در مراجعه به وزارت ارشاد حتی خواستار پیش‌خریدی قبرش در قطعه هنرمندان برای فروشش در زمان حیات برای گذران زندگی، تقاضا داده بود.

از فیلم هایی که این بازیگر در آنها به ایفای نقش پرداخت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آواز قو : آواز قو فیلمی به کارگردانی سعید اسدی، نویسندگی سعید اسدی و پیمان معادی و تهیه‌کنندگی حسین فرح‌بخش و عبدالله علیخانی محصول سال ۱۳۷۹ است. فیلم آواز قو در پنجمین دوره جشن خانه سینما (۱۳۸۰) در ۵ بخش بهترین کیفیت لابراتواری، بهترین صداگذاری و میکس (فریدون خوشابافرد)، نقش اول مرد (بهرام رادان)، بهترین فیلم و بهترین تدوین (محمدرضا مویینی) کاندیدا مسابقات بوده‌ است.

تهاجم: فیلمی به کارگردانی و نویسندگی قدرت‌الله صلح‌میرزایی ساختهٔ سال ۱۳۷۵ است. از بازیگران این فیلم می توان به محمد بانکی، شهراد وثوقی، ثریا حکمت، رضا صفایی پور، حسین غیابی، احمد شمس، اکبر پاکزاد، فاضل فاضل پارسا و فردین ناصری اشاره کرد.

دو همسفر: دو همسفر به کارگردانی اصغر هاشمی، نویسندگی هاشمی و فریدون جیرانی و تهیه‌کنندگی علی‌اکبر مزینانی و هاشمی محصول سال ۱۳۷۰ است. این فیلم در خرداد ۱۳۷۲ بر روی پرده سینما رفت.

فیلم دو همسفر در یازدهمین دوره جشنواره فیلم فجر (۱۳۷۱) در بخش مسابقه سینمای ایران و در دوازدهمین دوره جشنواره فیلم فجر (۱۳۷۲) در دو بخش بهترین عکاسی (همایون اسعدیان) و نمونه فیلم (آنونس) حضور داشته‌است. همچنین این فیلم در جشنواره هفته فیلم ایران در داکا (۱۳۸۱) حضور داشته‌است

عروسی مهتاب: فیلمی به کارگردانی و نویسندگی خسرو ملکان ساختهٔ سال ۱۳۷۵ است. از بازیگران این فیلم می توان به رامبد شکرآبی الهام چرخنده،، شیوا خسرومهر، شهاب عسگری، نادیا دلدارگلچین، حبیب اله الهیاری، ثریا حکمت و زهره حمیدی اشاره کرد.

از دیگر فیلم هایی که به ایفای نقش پرداخت: ماه پیشونی (۱۳۷۴)، حالا چه شود! (۱۳۷۳)، روز دیدنی (۱۳۷۳)، خانه پدری (۱۳۷۳)، نیش (۱۳۷۲)، شاهین طلایی (۱۳۷۲)، دو همسفر (۱۳۷۱)، خواستگاری (۱۳۶۸)، ای ایران (۱۳۶۸)، بهار در پاییز (۱۳۶۶)، تصویر آخر (۱۳۶۵)، جدال در تاسوکی (۱۳۶۵)، گردباد (۱۳۶۴)، سمندر (۱۳۶۴)، جنجال بزرگ (۱۳۶۳)، مشت (۱۳۶۳)، شب شکن (۱۳۶۳)، برزخی‌ها (۱۳۶۱)، سیم خاردار (نمایش داده نشد- ۱۳۵۹)، راهی به سوی خدا (نمایش داده نشد- ۱۳۵۸)، ستیز (۱۳۵۵)، آلوده (۱۳۵۴)، ناجورها (۱۳۵۳)، منشی صحنه، نقطه ضعف (۱۳۶۲)
برچسب ها: ثریا حکمت ، بازیگر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: