واکنش سیاستمداران آمریکایی به گزارش سیا درمورد قتل خاشقچی؛
تعدادی از نمایندگان سنای آمریکا روز سه‌شنبه پس از استماع گزارش سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده، سی‌آی‌ای اعلام کردند که «بی هیچ تردیدی» محمد بن سلمان، ولی‌عهد عربستان در جریان قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی بود.
کد خبر: ۴۹۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶        05 December 2018

سناتورهای کنگره آمریکا : بن سلمان جنون دارد

اطلس خبر به نقل از پارسینه:

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه پس از این جلسه گفت: «باید کور باشید تا نبینید که این قتل توسط افراد تحت رهبری محمد بن سلمان رهبری و سازماندهی شده است.» وی همچنین، ولی عهد عربستان را فردی «دیوانه» و «خطرناک» خواند و گفت که بن سلمان روابط آمریکا و عربستان را «به خطر» انداخته و «قابل اعتماد نیست.»

گراهم همچنین تاکید کرد که عربستان متحد استراتژیک آمریکاست و باید روابط دو کشور «نجات داده شود»، اما «نه به هر قیمتی.»این اظهارات بلافاصله پس از جلسه نمایندگان سنای آمریکا با جینا هسپل، رئیس سی‌آی‌ای درباره قتل خاشقجی عنوان شد. باب منندز، سناتور دموکرات نیز پس از این دیدار گفت که نظرش درباره دست داشتن، ولی عهد عربستان در قتل خاشقجی «تایید شده» و حال «اطمینان» دارد که این قتل با هماهنگی محمد بن سلمان بوده است.

گراهام همچنین گفته: «من او را در حد یک شریک قابل اعتماد برای ایالات متحده نمی‌بینم... تلاش خواهم کرد که در کنار همکارانم بیانیه‌ای تهیه کنیم که در آن محمد بن سلمان را یک تهدید ارزیابی کنیم که می‌تواند باعث هرج و مرج در منطقه شود... من نمی‌توانم از فروش تسلیحات (به عربستان) تا زمانی که او (محمد بن سلمان) مهار نشده حمایت کنم.»

همزمان سناتور باب کورکر، یکی دیگر از جمهوری خواهان برجسته کنگره آمریکا که ریاست کمیته روابط خارجی سنا را هم بر عهده دارد، روز سه‌شنبه پس از جلسه با رییس سازمان سیا گفت: «ذره‌ای شک ندارم که این قتل با دستور محمد بن سلمان شکل گرفته، اگر او (ولیعهد عربستان) در یک دادگاه محاکمه می‌شد ۱۵ بار محکوم می‌شد».

کورکر گفته او هم، چون سناتور گراهام برای تهیه یک بیانیه در محکومیت این اقدام تلاش خواهد کرد و تاکید کرده: «دولت باید این را به شدت محکوم کند و پس از آن هم باید تاوان آن (از سوی عاملان) پرداخت شود».

خاشقچی سه ماه پیش (دوم اکتبر) پس از ورود به کنسول‌گری عربستان در استانبول توسط تیم ویژه‌ای از ماموران امنیتی عربستان به قتل رسید. جسد این روزنامه‌نگار منتقد هنوز پیدا نشده، اما دادستانی عربستان هم همچون دولت ترکیه تایید کرده که تیم قتل آقای خاشقچی جسد او را مثله و به قصد امحاء به هم‌دستان محلی‌شان داده‌اند.

سازمان سیا در جمع‌بندی نهایی که درباره این قتل تهیه کرده نتیجه گرفته تصمیم به قتل جمال خاشقچی نمی‌توانسته بدون اطلاع و اذن محمد بن سلمان، ولیعهد جوان صورت گرفته باشد.

اما عربستان مدعی است محمد بن سلمان از این قتل خبر نداشته و در همین رابطه ۱۱ نفر را محکوم کرده که به گفته عربستان اعضای یک تیم خودسر بوده‌اند.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: