رییس انجمن دیابت ایران گفت: طبق آمار بیش از ۱۲ درصد جمعیت بزرگسال یعنی رقمی بیش از ۷ میلیون نفر در کشور مبتلا به دیابت هستند که بیش از نیمی از آنها از بیماری خود اطلاع ندارند.
کد خبر: ۴۹۹۲
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲        08 April 2016
اسدالله رجب (رییس انجمن دیابت ایران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به شعار سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۶ در خصوص مبازره با دیابت اظهار کرد: خوشبختانه از نظر دارویی مشکلی برای بیماران مبتلا به دیابت نیست، اما مساله‌ای که وجود دارد؛ کمبود وسایلی و امکاناتی است که بیمار دیابتی باید در اختیار داشته باشد تا قند خون خود را کنترل کند که این وسایل تحت پوشش بیمه نیست.  

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل گران بودن و تحت پوشش بیمه نبودن تجهیزات مربوط به کنترل قند خون کسانی که امکانات مالی‌شان به اندازه کافی نباشد؛ از این وسایل و تجهیزات استفاده نمی‌کنند یا کمتر استفاده می‌کنند و در نتیجه قند خون این افراد کنترل نمی‌شود و آنها را دچار مشکلاتی می‌کند.  

رییس انجمن دیابت ایران اظهار کرد: در حال حاضر طبق آمار بیش از ۱۲ درصد از جمعیت بزرگسال یعنی رقمی بیش از ۷ میلیون نفر ما مبتلا به دیابت هستند و  نکته مهم این است که بیش از نیمی از این افراد از بیماری خود اطلاع ندارند.

وی افزود: افرادی هستند که بیش از ۱۳ سال مبتلا به دیابت بوده‌اند و خبر نداشته‌اند و زمان مراجعه آنها به پزشک نیز نمی‌شود؛ کار زیادی برای آنها کرد و تنها می‌توان جلوی پیشرفت بیماری آنها را گرفت.

رییس انجمن دیابت ایران تصریح کرد: به دلیل اینکه دیابت در آغاز هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند و سال‌ها بعد از ابتلا فرد را دچار عوارض می‌کند؛ این بیماری جدی گرفته نمی‌شود.

وی  افزود: دیابت را فرد دیابتی، مسئولان و سیاستگذاران بهداشتی و درمانی کشور جدی نمی‌گیرند و علت این مساله هم خصلت دیابت است که موجب می‌شود؛ زمانی یک فرد دیابتی، دیابت را جدی بگیرد که از جانب دیابت مشکل و عارضه پیدا کند.

رجب با بیان اینکه وقتی فرد مبتلا به دیابت عارضه پیدا کند و دچار مشکلات عروقی شود؛ عملا نمی‌توان کار زیادی برای وی انجام داد، گفت: تنها کاری که در این شرایط می‌شود؛ انجام داد، این است که اجازه ندهیم وضعیت این بیماران بدتر شود.

رییس انجمن دیابت با تاکید بر توجه به تامین نیازهای ابزاری بیماران مبتلا به دیابت و تحت پوشش بیمه قرار گرفتن این تجهیزات گفت: متاسفانه از سوی مسئولان بهداشتی اصلا به این مساله توجه نمی‌شود که ابزار و امکانات که فرد دیابتی باید در منزل داشته باشد تا میزان قند خونش کنترل شود، باید به سهولت در اختیار وی قرار گیرد.

وی با تاکید بر توجه به آموزش در حوزه کنترل دیابت گفت: آموزش این نیست که فقط بگوییم دیابت بد است و اگر کنترل نکنیم به مشکل برخورد می‌کنیم؛ آموزش یعنی ما بتوانیم در فرد دیابتی انگیزه ایجاد کنیم که قدم‌های اولیه را بردارد و برای کنترل قند خون خود اقدام کند.

رییس انجمن دیابت ایران با بیان اینکه متاسفانه به مساله پیشگیری از دیابت در کشور توجه نمی‌شود و هزینه‌های آن نیز  پرداخت نمی‌شود، بیان کرد: اینکه بگوییم پیشگیری ارزانتر از درمان است؛ درست است، اما باید به وضوح در جهت آن قدم برداشت، در حالی که متاسفانه نگرش و فرهنگ در کشور ما درمانگر است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: