همزمان با پس گرفتن کنترل مناطق جنوب غرب توسط ارتش سوریه؛
روزنامه اسرائیلی جروزالم پست در گزارشی با اشاره به حضور ارتش سوریه در جنوب غرب این کشور، به نقش محوری ایران در نظم جدید سوریه پرداخت.
کد خبر: ۴۹۷۲۱
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۹        01 December 2018

جروزالم پست: ایران نقشی محوری در ساختار امنیتی سوریه جدید دارد
 

اطلس خبر به نقل از پارسینه:

روزنامه اسرائیلی جروزالم پست در گزارشی به کنترل دوباره مناطق جنوب غربی سوریه توسط ارتش این کشور پرداخت و نوشت ایران و متحدان نقشی محوری در ساختار قدرت جدید در این منطقه دارند.

این رسانه اسرائیلی گزارش داد که شواهد نشان می‌دهند دولت سوریه خنثی کردن شورشیان سابق را که با اسرائیل و کشور‌های غربی همکاری می‌کردند آغاز کرده است. شماری از فرماندهان آن‌ها اخیرا ناپدید شده اند و از خروج شورشیان دیگر از استان ادلب در شمال شرق سوریه جلوگیری شده است. اقدامات دولت سوریه علیه فرماندهانی که برای «مصالحه» مناسب نیستند با ادغام دیگر اعضای بلندپایه شورشی در ساختار امنیتی دولت سوریه همراه است.

البته بازگشت ارتش به این منطقه همچون دوران پیش از جنگ نیست. جنوب غرب سوریه که مهد شورش‌ها علیه دولت بشار اسد بود اکنون به محل زایش یک سوریه جدید تبدیل شده است که در آن ایران و متحدانش یک جزء جدانشدنی هستند.

درعا و قنیطره از نخستین مناطقی بودند که به شورش پیوستند و در پایان سال ۲۰۱۱ دولت سوریه کنترل بخش‌هایی از این دو استان را از دست داد.

در سال‌های بعد نهاد‌های بین المللی پروژه‌هایی را در این منطقه کلید زدند و شبه نظامیان مخالف دولت هم بر خلاف شمال این کشور، به جای حذف دیگران، با آن‌ها همکاری کردند. همچنین کنشگران خارجی همچون اسرائیل، آمریکا و انگلیس کمک‌هایی را برای مخالفان اسد فراهم کردند.

گزارشی که اخیرا در وبسایت «دیدبان سوریه» منتشر شد نشان می‌دهد که یک پایگاه ایرانی بزرگ در منطقه لجات در استان درعا در حال ساخت است. این رسانه نزدیک به مخالفان سوری مدعی شد که گروه‌های عصائب اهل الحق و حزب الله لبنان از طرف ایران چندین روستا در این منطقه را تخلیه کرده اند تا منطقه‌ای به وسعت ۳۰ کیلومتر مربع ایجاد کنند. در این روستا‌ها گروه‌های مورد حمایت ایران سربازخانه و انبار مهمات ایجاد کرده اند تا آن را به کی پایگاه نظامی تبدیل کند. ارسال سلاح و مهمات به این منطقه از ماه اکتبر آغاز شده است.

همچنین گزارش‌های دیگری از حضور اعضای حزب الله و دیگر گروه‌های مورد حمایت ایران در لباس نظامیان ارتش سوریه گزارش شده است.

در کنار این‌ها ایران در حال انتقال شیعیان از مناطق جنوبی عراق به سوریه است. تمام این‌ها نشان دهنده یک نظم جدید در سوریه تحت کنترل دولت هستند.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: