روحانی در روز ملی فناوری هسته‌ای:
رییس‌جمهور گفت: اندیشه اعتدال به ما می‌گوید رویکردمان باید رویکردی معتدل باشد؛ هم باید با دنیا سخن بگوییم و هم باید برای خود اتکایی خود تلاش کنیم.
کد خبر: ۴۹۲۱
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۰        07 April 2016
به گزارش ( ایسنا)‌حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در مراسم دهمین سالگرد روز هسته‌ای و گرامی داشتن یاد شهدای انقلاب اسلامی،‌ دفاع مقدس و شهدای هسته‌ای کشورمان اظهار کرد: شهدای هسته‌ای برای عظمت کشور از جان خود گذشتند و افتخاراتی علمی و فناوری را در کشور جاودانه ساختند.

وی با بیان این‌که «بیستم فروردین ماه امسال حال و هوای دیگری نسبت به سال‌های گذشته دارد» خاطرنشان کرد: امسال در شرایط جدیدی روز فناوری هسته‌ای را جشن می‌گیریم؛ چراکه امسال سالی است که حق ملت ایران در زمینه فناوری هسته‌ای از سوی جهانیان و سازمان‌های بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است و امسال جهان به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران اذعان و اعتراف کرده است و دنیا همکاری خود با ایران در زمینه فناوری هسته‌ای را آغاز کرده است.

وی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵ طی سال گذشته گفت:‌ سال ۹۴ سالی تاریخی و به یادماندنی برای ملت ایران و حتی در تاریخ دیپلماسی جهان خواهد بود؛ چراکه ما در این سال به جهانیان اعلام کردیم که باید به قدرت نرم بیشتر از قدرت سخت توجه داشت. در سال ۹۴ همه جهانیان دیدند که منطق، استقلال و میز مذاکره به قدرت سخت، تهدید و فشار پیروز است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: بی‌تردید موفقیت مذاکره کنندگان کشور در سال گذشته به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای دیپلماسی کشور در قرن اخیر بوده است.

وی با اشاره به گفتمان اعتدال دولت یازدهم خاطرنشان کرد: اعتدال به ما می‌گوید که نه همه جا به دیگران اعتماد کنید و نه همه جا به دیگران بدبین باشید؛ اعتدال به ما می‌گوید که این گونه نیست که همه مسائل صرفا با مذاکره حل شود اما این چنین نیز نخواهد بود که با مذاکره نتوانیم هیج یک از مسائل مهم را به نتیجه برسانیم.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری تصریح کرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند روزگار ما، روزگار همه چیز است و باید از همه ابزارها و وسایل به درستی و خوبی استفاده کنیم.

روحانی با بیان این‌که «افراط مضرر است» خاطرنشان کرد: افراط همه جا برای ما مضرر است به ویژه در اندیشیدن و تفکر کردن. بزرگترین ضرر خود را به جامعه می‌آفریند.

وی با اشاره به ویژگی‌های تفکر افراطی گفت:‌ در تفکر افراطی هیچ‌گاه نباید با آژانس بین‌المللی اتمی و سازمان ملل همکاری کرد. این تفکر حتی به ما می‌گوید که به هیچ کس و حتی همسایگان و دوستان نیز اعتماد نکنید این در حالی است که اندیشه اعتدال به ما می‌گوید رویکردمان باید رویکردی معتدل باشد. هم باید با دنیا سخن بگوییم و هم باید برای خود اتکایی خود تلاش کنیم.

وی ادامه داد: اما رویکرد اعتدالی به این معناست که هم باید به فناوری‌های خود تکیه کنیم و هم برای پیشرفت فناوری با دنیا همکاری کنیم. ما باید هم از استعدادهای خود استفاده کنیم و هم باید از تجربیات دیگران استفاده کنیم و با دیگران در تعامل باشد.

رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که «همکاری کشورها موجب افزایش سرعت پیشرفت و تعالی می‌شود» اظهار کرد: اساس پیشرفت یک ملت اعتدال است و دنیای اسلام نیز بر این پایه استوار است. ما ملت وسط هستیم و اعتدال را می‌پذیریم و پذیرفته‌ایم و معتقدیم که با اعتدال می‌توان با هزینه کمتر از مسیری مستقیم‌تر و کوتاه‌تر به مقصد رسید.

وی اضافه کرد: معنای اعتدال آن است که رویکرد ما نسبت به جهانیان رویکردی متوازن و میانه باشد؛ چراکه ما نمی‌توانیم صد درصد به دیگری اعتماد کنیم و صد در صد نسبت به یکی دیگر بدبین باشیم.

به گزارش ایسنا، رئیس جمهور کشورمان در ادامه صحبت ‌های خود با تاکید بر این‌که «در توافق هسته‌ای مبنای هیچ کدام از طرفین بر صد در صد اعتماد نیست»، گفت:‌ در توافق هسته‌ای با دنیا نه بنای ما نسبت به ۱+۵ بر مبنای اعتماد صد در صدی است و نه بنای آن‌ها بر این مبناست؛ بلکه مبنای طرفین بر راستی‌آزمایی است و گام به گام با نظارت دقیق نسبت به همدیگر کار را پیش می‌بریم.

روحانی با تاکید بر این‌که «طرفین مذاکره کننده همواره در حال نظارت دقیق نسبت به یکدیگر هستند»، ادامه داد: مگر می‌شود کسی بگوید که من نسبت به کشوری دیگر چشم بسته چک سفید صادر می‌کنم و هیچ نظارت و توجهی بر آن ندارم.

وی با تاکید بر اینکه ما باید در مقام عمل، اعتماد آفرینی کنیم به فعالیت‌های ایران‌هراسانه برخی کشورها طی سالهای اخیر اشاره و اظهار کرد: دشمنان ما در طول سالهای گذشته همواره ایران هراسی را در دنیا تبلیغ کرده‌اند و متاسفانه گاهی نیز این موضوع را در ذهن برخی جامعه به باور رسانده‌اند. در همین راستا کار دولت تدبیر و امید طی دو سال و نیم فعالیت‌ خود بر این مبنا بوده که ایران هراسی را به شکست منجر کند و به گونه ای عمل نماید که دنیا نسبت به ایران و ملت بزرگ ایران اعتماد کند.

روحانی تاکید کرد:‌ نباید امروز کلام ما مجددا ایران هراسی شکست خورده ای که از بین رفته است را زنده نماید زیرا ما برای هیچ کشوری تهدید محسوب نمی‌شویم.

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران نسبت به هیچ کشوری نه تهدید می‌کند و نه برنامه تهدید و فشار دارد، خاطر نشان کرد: ایران در طول ۳۷ سال پس از انقلاب اسلامی نه به کشوری تجاوز کرده است و نه کشوری را تهدید کرده بلکه فقط هنگامی که به کشورمان حمله و تجاوز شد از خود دفاع کرده است.

وی هم‌چنین با تاکید بر اینکه باید ایران صاحب قدرت باشد، گفت: ‌هر کشوری در برابر تهدیدات احتمالی باید قدرت خود را تقویت کند. ما نیز در همین راستا به قدرت هوشمندانه معتقد هستیم.

روحانی اظهار کرد: قبول داریم که روزگار، روزگار همه چیز است اما در عین حال ما برای هیچ کشوری تهدید نیستیم و علیه هیچ کشوری برنامه ریزی نکردیم و نخواهیم کرد و امنیت همسایگان و منطقه را امنیت خود می‌دانیم. در همین راستا هرگونه قدرت نظامی و تسلیحاتی ما در کشور برای ایجاد امنیت در کشور و منطقه است و همه همسایگان ما باید توجه کنند که برنامه ایران حمایت از آن‌ها و کشورهای اسلامی است و اگر کشوری فکر می‌کند که ایران تهدید محسوب می شود در محاسبات خود دچار اشتباه شده است.

رئیس جمهور کشورمان در ادامه با تاکید بر اینکه ایران در طول دو قرن گذشته هیچ‌گاه به کشوری تجاوز نکرده و در آینده نیز به کشوری تجاوز نخواهد کرد، اظهار کرد: ایران کشوری است که از حقوق خود به خوبی دفاع می‌کند و هر آنجا که لازم باشد با استفاده از قدرت نرم افزاری و سخت‌افزاری خود استفاده می‌کند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در هشت سال دفاع مقدس خود ابتدا با استفاده از قدرت نرم افزاری و ایمان مردم و سپس با استفاده از قدرت سخت‌افزاری از حقوق خود دفاع کرد، خاطر نشان کرد: سال ۹۴ سال دفاع نمایش قدرت نرم‌افزاری جمهوری اسلامی ایران بود.

رئیس جمهور هم‌چنین به دستاوردهایی علمی و فناوری ایران طی سالهای گذشته اشاره و تاکید کرد:‌ ما به همه فناوری ها و همه هنرمندی های هنرمندان خود؛ چه آنکه این هنرنمایی در میدان هسته‌ای باشد و چه در میدان فناوری دیپلماسی کشور باشد، افتخار می‌کنیم.

روحانی اظهار کرد: اگر دانشمندان هسته‌ای کشورمان و همه دانشمندان بزرگ کشور به خاطر خدماتشان در علم و فناوری در میان مردم محبوب هستند، همه دیپلمات‌های ما نیز برای دفاع درست از حقوق کشور محبوب ملت محسوب می شوند.

وی با بیان اینکه دکتر ظریف مخترعی نبوده که اختراعی داشته باشد، اضافه کرد: دکتر ظریف هنرمندی بود که پای میز مذاکرات به بهترین وجه با یاران خود از حقوق ملت ایران دفاع کرده است.

به گزارش ایسنا، رئیس جمهور کشورمان در ادامه با تاکید بر اینکه مردم با انتخاب خود در خرداد سال ۹۲ راهی را هموار کردند که برجام حاصل شد، اظهار کرد: مردم با وحدت، اتحاد و انسجام و حمایت و رای خود در خرداد ۹۲ راه را برای برجام هموار کردند و به دولتی رای دادند که رویکردش نسبت به جهان تعامل سازنده بوده است.

روحانی اظهار کرد: اگر رویکرد تعامل سازنده با دنیا نبود، ما به جایی نمی رسیدیم اما ملت به دولتی رای داد که در مذاکرات جهانی تفکرش برد- برد بود و چنانچه که ما به دنبال برد – باخت در این مذاکرات بودیم ۹۰ سال دیگر نیز پیروز نمی شدیم و به موفقیت دست پیدا نمی کردیم.

وی خاطر نشان کرد: ملت ایران گام نخست را برداشتند و رهبری مقتدر و فرهیخته نیز در خرداد سال ۹۲ و با راهنمایی‌های خود و حق الناس شمردن آرای مردم و هم‌چنین در جریان مذاکرات هسته‌ای و هدایت ها و حمایت‌ها و تدبیر خود گام بعدی را برداشتند.

رئیس جمهور با اشاره به هماهنگی همه نهادها و دستگاه های اجرایی و قوای سه گانه و نیروهای نظامی و غیر نظامی برجام گفت:‌ سال ۹۴ سال فرصت سازی بود و امروز روز استفاده از فرصت‌های به وجود آمده است.

روحانی با تاکید بر اینکه فرصت حاصله از برجام دائمی نیست اظهار کرد: فرصتی که برجام برای ما به وجود آورده است همانطور که ابر بالای سر دائمی نیست، دائمی و ابدی نیست. برجام امروز فرصتی بزرگ برای ملت ما در زمینه جذب فناوری، مسائل اقتصادی، تعامل با جهان، جذب سرمایه ‌گذاری و وحدت و اتحاد بیشتر در درون کشور به وجود آورده است و چنانچه خدای نکرده عده ای معدودی موفق شدند و نگذاشتند که ما به خوبی از این فرصت استفاده کنیم این فرصت دیگر بازنخواهد گشت.

وی تاکید کرد: امروز باید با به کارگیری همه هنرمندی خود از فرصت به وجود آمده برای تعالی و پیشرفت کشور استفاده کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به فضای ایجاد شده در دوران پسابرجام به دستاوردهای برجام در زمینه هسته‌ای اشاره کرد و گفت:‌ پسابرجام برای فناوری هسته‌ای نیز فرصت آفرین بوده و امروز ما می‌توانیم UF۶ و آب سنگین بفروشیم و کیک زرد بخریم. ما امروز با همکاری با کشورهای دنیا از جمله ۱+۵ قادر خواهیم بود که در تامین سوخت راکتور قدرت خود اکتفا شویم.

به گزارش ایسنا، روحانی در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر اینکه علم و فناوری هیچ مرزی ندارند اظهار کرد: اگر کسی گمان می‌کند که علم و فناوری دارای مرز هستند اشتباه می‌کنند حتی اگر کسی فکر می‌کند در دنیای امروز اقتصاد و سیاست مرز دارند، نیز در اشتباه است. امروز باید از همه جهان و ارتباطات صحیح و درست با جهان به ویژه دوستان و همسایگان استفاده کنیم و بهره ببریم و بهره برسانیم نه اینکه اقدام به ایجاد ترس و رعب کنیم زیرا درشت گویی و حرف بی پایه زدن هنر نیست.

رئیس جمهور در پایان با اشاره به فرصت‌های ایجاد شده در دوران پسابرجام و هم‌چنین وحدت و انسجام ملی داخلی نگاه جدید دنیا به ایران بر لزوم استفاده مناسب از فرصت ایجاد شده جهت پیشرفت کشور تاکید و اظهار کرد: باید سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل را همچنان با همدلی و همزبانی با دولت ادامه دهیم. بی تردید با استفاده از این فرصت می‌توان شاهد آبادانی و پیشرفت کشور، رفاه مردم و افزایش توانمندی ها در زمینه های مادی و معنوی باشیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: