با حضور وزیر آموزش‌وپرورش، تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت آموزش‌وپرورش و سازمان ملی استاندارد منعقد شد.
کد خبر: ۴۹۰۱۲
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۱        18 November 2018
سیدمحمدبطحایی در سازمان ملی استاندارد ضمن امضای تفاهم‌نامه همکاری با سازمان ملی استاندارد اظهار کرد: با امضای تفاهم‌نامه امیدواریم که تبادل تجربیات بین دو دستگاه بیش از گذشته فراهم شود.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین مواردی که با استاندارد ارتباط گسترده‌ای دارد موضوع کیفیت است و وقتی بر روی خدمات و کالایی علامت استاندارد را می‌بینیم به معنای برخورداری آن کالا و خدمت از کیفیت لازم است.

بطحایی خاطرنشان کرد: علامت و تائید سازمان استاندارد، اطمینان به مصرف‌کننده می‌دهد که خدمت یا کالا دریافتی دارای کیفیت موردقبول و انتظار است.

وزیر آموزش‌وپرورش بابیان اینکه آموزش‌وپرورش ازجمله خدماتی است که به جامعه ارائه می‌شود، گفت: در سال‌های اخیر که پیشرفت آموزشی کشور در جنبه‌های کمی به حد قابل رضایت‌بخش رسیده است به بخش کیفی توجه بیشتری می‌شود و خوشبختانه امروز از نظر کیفیت، یکی از نظام‌های آموزشی موفق منطقه راداریم.

وی در ادامه اضافه کرد: در حال حاضر پوشش تحصیلی دانش آموزان در دوره آموزش عمومی شاخص خوبی دارد و پوشش تحصیلی دختران که در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی عدد کمی داشت به نسبیت جنسی ۵۹ به ۴۱ نزدیک شده است و امروز در برخی از مناطق کشور مدارسی داریم که حتی با حضور یک دانش‌آموز و یک معلم تحت پوشش قرارگرفته‌اند.

بطحایی با اشاره به اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با تلاشی که صورت گرفته، در موضوع کیفیت موفقیت‌هایی به دست آورده‌ایم، اظهار کرد: موفقیت در جنبه کمی ما را به ارتقای کیفیت رساند و، چون حق جامعه است که آموزش باکیفیت داشته باشد، بنابراین باید خدمات آموزشی بتواند شاخص‌های کیفیت و استاندارد را داشته باشد.

وی تصریح کرد: از اوایل دولت یازدهم و مشخصاً از سال ۹۳در آموزش‌وپرورش موضوع کیفیت و تعالی مدرسه موردتوجه قرار گرفت و بر اساس سند تحول بنیادین با اجرای برنامه تعالی مدرسه تلاش کردیم خدمات مدرسه را به سطح استاندارد نزدیک کنیم و خوشبختانه امسال آموزش‌وپرورش گواهینامه و جایزه ملی کیفیت را از سوی سازمان ملی استاندارد دریافت کرد.

وزیر آموزش‌وپرورش بابیان اینکه در سال گذشته ۲۷هزار مدرسه تحت پوشش این طرح قرار گرفت، تأکید کرد: امیدواریم در سال جاری تعداد مدارس تحت پوشش طرح تعالی در کشور به ۴۵هزار مدرسه برسد و با اجرای طرح تعالی بتوانیم در مدارس شاخص‌های کیفیت را متناسب با استاندارد‌های لازم پیگیری کنیم.

بطحایی عنوان کرد: از امسال نتیجه کیفیت باید به‌طور مستمر در دید مخاطب و مشتریان قرار بگیرد و اولیای دانش‌آموز بتواند به‌طور مستمر و مدام، مدرسه فرزند خود را رصد کند و ببینند کدام شاخص‌ها کیفی را دارد.

وی با اشاره به اینکه حلقه مفقوده در نظام آموزش‌وپرورش عدم حضور نظام رقابتی سالم و مثبت و مؤثر بین مدارس است، گفت: تا زمانی که نظام رقابتی مؤثر نباشد مدارس برای تعالی شاخص‌های کیفیت تلاشی نمی‌کنند و در سال جاری مقدمات فضای رقابتی مؤثر بین مدارس را فراهم می‌کنیم تا اولیای دانش آموزان بر اساس سامانه‌ای که طراحی‌شده است کارکرد مدرسه را ببیند و رتبه آن را پیگیری کنند و جایگاه مدرسه را بدانند.

وزیر آموزش‌وپرورش در پایان تأکید کرد: مدارس باید تلاش کنند درزمینه‌های مختلف شاخص‌های کیفیت و استاندارد را به دست بیاورند و ارتقای مدرسه و کسب گواهی‌نامه‌های بالاتر درزمینه کیفیت منجر به کسب امتیازاتی برای مدرسه خواهد بود و از سازمان ملی استاندارد که تاکنون بسیار همکاری‌های خوبی با وزارت آموزش‌وپرورش داشته است قدردانی می‌کنم و از امروز با امضای این تفاهم‌نامه از دانش و تجربه سازمان بیش از گذشته بهره‌مند خواهیم شد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، در ادامه نشست نیره پیروز بخت رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به اینکه امضای این تفاهم‌نامه می‌تواند در گسترش فعالیت‌های مشترک سازمان ملی استاندارد و وزارت آموزش‌وپرورش مفید باشد، اظهار کرد: وزارت آموزش‌وپرورش در یک سال گذشته همکاری خوبی با سازمان ملی استاندارد در تمامی زمینه‌ها داشته است.

وی افزود: با تصویب قانونی در مجمع تشخیص مصلحت سازمان از سال گذشته زیر نظر نهاد ریاست جمهوری است و تلاش کردیم به فعالیت‌ها سرعت و دقت بیشتری داده شود چراکه در دنیا در عرصه استانداردسازی نگاهی ویژه‌ای شده است و خوشبختانه امروز سازمان ملی استاندارد رتبه ۲۲در بین ۱۶۳کشور که عضو سازمان استاندارد جهانی را دارد و در حوزه مواد غذایی و کشاورزی رهبریت گروه خاور نزدیک راداریم که برخی کشور‌های آسیایی و آفریقایی عضو هستند.

رییس سازمان ملی استاندارد بابیان اینکه جایگاه خوبی در عرصه بین‌المللی داریم، گفت: به سمت نوآوری و کیفیت رفتیم و نگاه به استانداردسازی تغییر کرده است و در حال حاضر بسیاری از موضوعات کلان را دربرمی گیرد و درزمینهٔ توسعه پایدار ایزو‌هایی در نظر گرفته‌شده است که مسئولیت اجتماعی از این قبیل ایزو‌ها است که در تربیت دانش آموزان ما بسیار مهم است و در همین راستا با وزارت آموزش‌وپرورش همکاری گسترده‌ای داشتیم و مطالعات و بازرسی‌های میدانی انجام دادیم و با بررسی ۲۷هزار مدرسه در حوزه تعالی مدیریت و استانداردسازی، جایزه ملی کیفیت به ۱۰مدرسه برتر داده شد.

پیروز بخت خاطرنشان کرد: امیدواریم با امضای تفاهم‌نامه بتوانیم گسترده‌تر در جامعه آموزش‌وپرورش برای آموزش دانش آموزان اقدام کنیم و البته می‌دانیم که موضوعاتی هم در خصوص کیفیت و استانداردسازی در کتب درسی هم آمده است که حرکت بسیار پسندیده‌ای است چراکه استاندارد زیربنای توسعه کشور‌ها است و اگر بتوانیم در تمام مراحل زندگی کیفیت و استاندارد را داشته باشیم بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: