بر خلاف ادعای مقامات آمریکایی در دوستی با مردم ایران؛
در حالی که مقامات آمریکایی مدعی هستند تحریم‌های ایران مردم را نشانه نگرفته است، واشنگتن پست در گزارش به مشکلات دارویی ایجاد شده برای بیماران ایرانی پرداخت.
کد خبر: ۴۹۰۰۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۶        18 November 2018

واشنگتن پست: تحریم‌‌های آمریکا مانع ورود دارو به ایران شده است
 

اطلس خبر به نقل از پارسینه:

از دو هفته پیش که تحریم‌های تازه آمریکا علیه ایران اجرایی شد، مقامات آمریکایی به طور مرتب تاکید کرده اند که این تحریم‌ها شامل مواد غذایی و دارویی نمی‌شود، با این وجود بسیاری از کارشناسان داخلی و خارجی بر این باورند که تنبیه شرکت‌های خارجی توسط واشنگتن موجب شده تا عملا فروش این اقلام حیاتی به ایران هم متوقف شوند.

آلن انسلن، وکیل بازرگانی بین المللی در «بیکر دونلسون» واشنگتن درباره خطری که شرکت‌ها از تهدید آمریکا احساس می‌کنند به واشنگتن پست می‌گوید: «شما نمی‌دانید که چه زمانی دیگران هم [به فهرست تحریم ها]اضافه می‌شوند و یا هدف گرفته می‌شوند. چیزی که دیروز درست بوده ممکن است این بعدازظهر درست نباشد».

از جمله بانک‌های تحریم شده توسط آمریکا بانک پارسیان بوده است که اوفکام، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا، می‌گوید از یک شرکت سرمایه گذاری که از طریق یک شرکت دیگر به سازمان بسیج مرتبط است، حمایت می‌کند. در واقع این شرکت سرمایه گذاری بابت سهمی که از بانک پارسیان خریداری کرده کسب سود می‌کند و اوفکام می‌گوید این سود به شبکه بسیج وارد می‌شود.

این درحالی است که سیاست گذاران و کارشناسان تحریم می‌گویند بیشتر تراکنش‌های مرتبط با بازرگانی انسان دوستانه ایران از طریق این بانک انجام می‌شود که مورد اعتماد شرکت‌های اروپایی هم هست.

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، در رابطه با این موضوع گفته بود مسئولیت پیدا کردن کانال‌های امن برای بازرگانی انسان دوستانه بر عهده ایالات متحده نیست، بلکه نظام ایران باید یک سامانه مالی ایجاد کند که با استاندارد‌های بانکداری بین المللی هماهنگ باشد و بتواند کالا‌ها و کمک‌های انساندوستانه را تهیه کند.

یک نگرانی دیگر ایرانی‌ها این است که آیا می‌توانند به واردات دارو‌ها و تجهیزات پزشکی پیشرفته ادامه بدهند یا خیر.

محمد جواد ظریف هفته گذشته در توییتر خود نامه چهار شرکت داروسازی اروپایی را منتشر کرد که اعلام کردند به فعالیت‌های خود در ایران پایان می‌دهند. ایران صنعت داروسازی بزرگی دارد، اما برخی مواد اولیه مورد نیاز خود برای ساخت دارو را وارد می‌کند.

یک کارمند ایرانی شعبه محلی غول داروسازی «بایر» آلمان می‌گوید «بسیاری از شرکت‌ها کاهش فعالیت‌های خود را آغاز کرده و کارمندان خود را تعدیل کرده اند» و اضافه می‌کند که شرکت او در پرداخت پول کالا‌های وارداتی با مشکلاتی روبه رو است.

او می‌گوید از ۴ نوامبر تا کنون هیچ پرداختی از طریق بانک پارسیان انجام نداده و قصد دارد فعالیت‌های بانکیش را به بانک حکمت ایرانیان منتقل کند، اما می‌گوید مشکل این است که بانک‌های خارجی باید ریسک کار کردن با یک بانک کمتر شناخته شده ایرانی را بپذیرند.

قبل از اعمال تحریم‌ها کاهش پول ملی ایران و افزایش تورم هم به مشکلات بیماران دامن زده بود. سارا که در تهران زندگی می‌کند و در حال خرید دارو برای پدر پیرش است که بیماری چشمی دارد می‌گوید یک داروی کانادایی را به قیمت ۷ دلار خریداری می‌کرد، اما پس از مدتی این دارو از بازار ناپدید شد و پس از آن بار دیگر با قیمت ۷۰ دلار عرضه شد.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: