وزارت امور خارجه آمریکا رسما معافیت عراق از تحریم‌های یکجانبه واشنگتن در زمینه خرید برق از جمهوری اسلامی ایران را تایید کرد.
کد خبر: ۴۸۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۹        09 November 2018

توئیتر رسمی وزارت امور خارجه آمریکا به زبان عربی روز جمعه در خبری به نقل از برایان هوک رئیس گروه اقدام ایران در این وزارتخانه آورده است: آمریکا، عراق را از تحریم‌های خود علیه ایران معاف کرد تا بتواند هزینه خرید برق وارداتی خود از ایران را به این کشور بپردازد.

در ادامه این توئیت آمده است: این امر به عراق کمک خواهد کرد کمبود برق خود در جنوب را جبران کند.

وزارت امور خارجه آمریکا همچنین مدعی شد: عراق دوست و شریک ماست و ما به ثبات و پیشرفت آن متعهد هستیم.

گفتنی است: در ادامه ناتوانی‌های واشنگتن برای تحمیل تحریم‌ها به ایران و کشور‌های همکار، رسانه‌های عراقی روز پنجشنبه به نقل از خبرگزاری فرانسه و از قول هوک نوشتند که آمریکا عراق را از تحریم واردات برق از ایران بعنوان بخشی از تحریم‌های یکجانبه علیه ملت ایران معاف کرده است.

در این خبر به نقل از این مقام آمریکایی آمده بود که این معافیت در قبال پاره‌ای تعهدات و بر اساس یک جدول زمانی به عراق داده شده است.

وی گفته بود: عراق ملزم شده است طرحی چند ساله برای بی نیاز شدن از نفت و گاز ایران ارائه کند.
مقامات عراقی تاکنون در این خصوص اظهارنظر نکرده اند.
عراق در حال حاضر ۱۲۰۰ مگاوات برق از ایران خریداری می‌کند.
همزمان ویدئوی در فضای مجازی عراق منتشر شده است که در آن تعدادی از کارکنان سفارت آمریکا در عراق به زبان عربی در مورد تحریم‌های ضد ایرانی که آمریکا به مردم ایران تحمیل کرده است سخن می‌گویند.

یکی از کارمندان سفارت آمریکا در عراق می‌گوید: عراق یک دوست و شریک برای ما است و متعهد به ثبات و رفاه آن هستیم.
دیگری می‌گوید: واشنگتن به عراق معافیت موقت ۴۵ روزه در زمینه خرید گاز و برق از ایران داده است و این زمان به عراق اجازه می‌دهد تا اقدامات لازم برای استقلال در زمینه انرژی را انجام دهد.

عضو دیگر این سفارت در ادامه ادعا‌های مقامات کاخ سفید مدعی می‌شود که تحرم‌های آمریکا علیه ایران، نه ملت که رفتار نظام ایران را هدف قرار می‌دهد.

کارمند دیگری مدعی شده است که این تحریم‌ها شامل غذا و دارو نمی‌شود.
تکرار این ادعا‌ها از سوی مقامات آمریکایی برای مشروعیت بخشیدن به تحریم‌های یکجانبه و غیر قانونی علیه ملت ایران درحالی است که به تاکید مسئولان و کارشناسان ایرانی دور جدید تحریم‌های ظالمانه آمریکا مباحث مهمی مانند نیاز‌های حوزه سلامت از جمله دارو را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد، مساله‌ای غیر انسانی و ضد حقوق اولیه بشر که آمریکایی‌ها به دروغ انکار می‌کنند. ‏

به گفته آنان، تحریم‌های جدید آمریکا علیه مردم ایران به شکلی هدفگذاری شده که حوزه سلامت و دارو را نیز ‏تحت تاثیر قرار می‌دهد. وقتی بسیاری از مواد اولیه دارویی از طریق واردات تامین شده و حتی بخشی از دارو‌های مصرفی نیز از ‏کشور‌های اروپایی وارد می‌شود، ممانعت از مراودات مالی می‌تواند آسیب جدی به صنعت دارو و در نتیجه تامین داروی مصرفی ‏وارد کند در حالی که مسئولان آمریکا از جمله برایان هوک، رئیس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا به راحتی و آشکارا دروغ می‌گویند و از تحریم نبودن دارو سخن می‌گویند.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: