بررسی جداول آماری نشان می‌دهد که در تابستان ۱۳۹۷ نرخ بیکاری ۷ استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.
کد خبر: ۴۸۳۵۳
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴        08 November 2018

اشتغال و بیکاری از جمله موضوع‌های اساسی اقتصاد هر کشوری است، به گونه‌ای که افزایش اشتغال و کاهش بیکاری، به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی جوامع تلقی می‌شود.

نرخ بیکاری یکی از شاخص‌های ارزیابی شرایط اقتصادی کشور‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اطلاعات بازار کشور از سال ۱۳۷۶ و از طریق طرح «آمارگیری ویژگی‌های اشتغال و بیکاری خانوار» برای بهبود کیفیت و انطباق بیشتر با مفاهیم بین المللی مورد بازنگری قرار گرفت.

سرانجام در سال ۱۳۸۴ طرح آمارگیری نیروی کار برای نخستین بار آغاز شد و از آن زمان تاکنون در ماه میانی هر فصل و با هدف شناخت ساختار و وضعیت جاری نیروی کار و تغییرات آن اجرا می‌شود.

بررسی جداول مرکز آمار بیانگر این است که نرخ بیکاری در استان‌های همدان، گلستان، کرمانشاه، قزوین، زنجان، چهارمحال و بختیاری و اردبیل در تابستان ۱۳۹۷ در مقایسه با مدت مشابه پارسال کاهش یافته است.

استان خراسان شمالی با نرخ بیکاری ۹.۸ درصد تنها استانی بود که در این دوره زمانی نرخ بیکاری و اشتغال آن تغییری نداشت.

بیشترین تغییرات نرخ بیکاری مربوط به استان چهارمحال و بختیاری بود که از ۱۸ درصد نرخ بیکاری در تابستان سال گذشته به ۱۳.۹ درصد در تابستان امسال کاهش یافت.

مرکز آمار نرخ بیکاری تابستان ۱۳۹۷ را ۱۲.۲ درصد اعلام کرده به عبارتی جمعیت بیکار کشور در تابستان امسال به سه میلیون و ۳۲۶ هزار نفر رسیده است.

۸ استان نرخ تورم تک رقمی دارند

نرخ بیکاری استان‌های همدان، زنجان، سمنان، اردبیل، فارس، گلستان و خراسان جنوبی در تابستان امسال تک رقمی بود. همدان با ۶.۵ درصد کمترین و استان‌های گلستان و خراسان جنوبی با ۸.۹ درصد بیشترین نرخ بیکاری را در بین استان‌های تک رقمی داشتند.

استان‌های خراسان جنوبی و گلستان از جمله استان‌هایی هستند که نرخ بیکاری آن‌ها در تابستان ۹۶ دو رقمی بود؛ این دو استان به ترتیب تابستان پارسال بیکاری ۱۱.۶ و ۱۱.۷ درصد بود.

۶ استان بیشترین نرخ بیکاری را داشتند

استان کرمانشاه با ۱۶.۴ درصد بیشترین نرخ بیکاری را در تابستان ۱۳۹۷ داشت، البته نرخ بیکاری این استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۵ درصد کاهش یافته بود.

پس از کرمانشاه به ترتیب استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی و یزد در رتبه‌های بعدی بالاترین نرخ بیکاری در تابستان امسال قرار دارند.

در مدت زمان مورد نظر نرخ بیکاری خوزستان ۱۵.۶ درصد بود که یک درصد رشد داشت. نرخ بیکاری کهگیلویه و بویراحمد با ۴.۹ درصد افزایش به ۱۵.۵ درصد رسید. سیستان و بلوچستان نرخ بیکاری ۱۵.۳ درصد را برای خود در تابستان امسال ثبت کرد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۴.۷ درصد بیشتر شد.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: