وزیر اقتصاد فرانسه با اشاره به اینکه پاریس تلاش‌های اتحادیه اروپا برای مقابله با تحریم‌های واشنگتن را رهبری می‌کند، بر تقویت نقش بین‌المللی یورو تاکید کرد.
کد خبر: ۴۸۳۳۹
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۶        07 November 2018
به نقل از اسپوتنیک، برونو لومر، وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه در گفت‌وگویی اعلام کرد که با اعمال دور جدید تحریم‌های ضدایرانی واشنگتن، اروپا اجازه نخواهد داد که آمریکا تبدیل به پاسبان تجاری جهان بدل گردد.

وی با اشاره به سازوکار ویژه اتحادیه اروپا برای تسهیل تجارت با ایران اظهار کرد که این سازوکار، "وسیله‌ی مالی استقلال اتحادیه اروپا" است.

لومر همچنین اشاره کرد تا زمانی که این سازوکار در راستای قوانین بین‌المللی و تعهدات اروپا باشد، می‌تواند به اروپایی‌ها اجازه دهد که به تجارت با هر نوع کالا‌هایی و با هر کشوری بپردازند.

وی بر اهمیت این ساز و کار ویژه اتحادیه اروپا به منظور تقویت یورو اشاره کرد.

به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در ماه مه همزمان با نقض برجام گفت که تحریم‌ها علیه ایران را بازمی‌گرداند. در روز‌های اخیر بخش دوم این تحریم‌ها اعمال شد.

با این حال دولت آمریکا که در ابتدا ادعا کرده بود فروش نفت ایران را به صفر می‌رساند هفته گذشته اعلام کرد، چین، هند، ایتالیا، یونان، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه برای مدتی محدود اجازه دارند که به واردات نفت ایران ادامه دهند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به بازگشت تحریم‌های آمریکا گفت که واشنگتن توان بیشتری برای فشار بر کشور‌ها و بنگاه‌های اقتصادی جهانی ندارد و این اقدام نیز یک جنگ روانی با هدف ایجاد هراس و دلهره در مردم است.

رهبر معظم انقلاب نیز روز شنبه در جمع دانش‌آموزان و دانشجویان، هدف آمریکا از جنگ و تحریم اقتصادی در طول ۴۰ سال گذشته را فلج کردن و عقب نگه داشتن کشورمان دانستند و تصریح کردند: در این جنگ اقتصادی آنچه اتفاق افتاده، بر خلاف خواست آمریکاست، زیرا حرکت به سمت خودکفایی و تولید در داخل، سرعت گرفته و امروز صد‌ها گروه فعال از جوانان خوش‌فکرِ دانشگاهی مشغول فعالیت‌ها و کار‌های مهمی در کشور هستند.

ایشان سپس به شرایط آمریکا در جهان اشاره کردند و افزودند: در یک نگاه وسیع‌تر، قدرت و اقتدار و هیمنه آمریکا در دنیا، رو به افول و زوال است و آمریکای امروز به مراتب ضعیف‌تر از آمریکای چهار دهه قبل است.

محمد جواد ظریف نیز در پیامی ویدیویی در واکنش به ازسرگیری تحریم‌های نامشروع و یکجانبه آمریکا گفت: اقدامات ایالات متحده آمریکا با خشم فراوان انجام می‌شود و وظیفه دولت ایران است که به این اقدامات خصمانه که علیه مردم و برای جدا کردن مردم از یکدیگر و حاکمیت طراحی شده است، اجازه ندهد ضربه وارد کند. این کار را دولت با تمام توان دنبال کرده و در صحنه دیپلماسی خوشحالیم که امروز همه دنیا در برابر اقدام آمریکا ایستاده و امیدواریم آثار این مقابله جهانی با اقدام آمریکا را در آینده مشاهده کنیم.

همچنین دیگر طرف‌های برجام، شامل اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان و انگلیس نیز با صدور یک بیانیه مشترک از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران «عمیقا» ابراز تاسف و تاکید کردند که این کشور‌ها و اتحادیه اروپا از شرکت‌هایی که تبادلات تجاری قانونی با ایران دارند حمایت می‌کنند.

در بخش دیگری از این بیانیه هدف اتحادیه اروپا حمایت از فعالان اقتصادی عنوان شده که تحت قوانین و مقررات اروپا و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد با ایران تجارت می‌کنند.

وزیران امورخارجه اروپایی همچنین بر تعهد خود برای همکاری و به‌ویژه حفظ راه‌های ارتباط مالی با ایران و تضمین ادامه صادرات نفت و گاز ایران تاکید کردند.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: