توسعه اقتصادی با اهرم نظام بانکی
کد خبر: ۴۸۲۶۳
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴        06 November 2018

 سمانه مزینانی یکی از شاخص­های بسیار مهم در توسعه پایدار، به ویژه در توسعه شهری موضوع حمل و نقل عمومی و همگانی است. موضوعی که برای کلانشهری نظیر تهران از اهمیت چند برابری برخوردار است.


رشد بی­رویه تولید خوردو­های داخلی در کنار واردات بسیار زیاد خودروهای عمدتا بی­کیفیت، سبب شده است که ترافیک به یکی از بزرگترین معضلات شهر تهران تبدیل شود و میزان آسایش شهروندان تهرانی را تحت تاثیر قرار دهد.

موضوع دیگر که باز اهمیت بسیار زیادی دارد، مبحث آلودگی هوا است که به ویژه در فصول سرد پایانی سال، به یک چالش اساسی تبدیل می­شود. در سالهای اخیر اغلب به یاد داریم که در فصول انتهایی سال، به دلیل شدت آلودگی و وارونگی هوا، شاخص­های آلایندگی عمدتا در محدوده­های بسیار خطرناک قرار می­گیرند و در بسیاری موارد با تعطیلی مدارس، ادارات دولتی و غیره مواجه هستیم.

بدون شک با رشد شتابان و فزاینده­ی جمعیت در شهرهای بزرگ، افزایش تعداد خودروهای شخصی و به دنبال آن سفرهای درون شهری، بدون برنامه­ریزی مدون برای توسعه زیرساخت­های حمل و نقل عمومی و بدون راهکارهای اجرایی، آنچه که روز به روز کمرنگ­تر می­شود، مطلوبیت و کیفیت زندگی شهری است.

توسعه حمل و نقل عمومی به عنوان یکی از شاخص­های توسعه پایدار، از یک سو به کاهش معضل ترافیک کمک خواهد کرد و از سوی دیگر موجب می­شود تا مشکل آلودگی تا حد قابل قبولی کاهش پیدا کند.

این موضوع سبب خواهد شد تا عده بیشتری از شهروندان به جای استفاده از خودروهای شخصی خود، با استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی به سفرهای درون شهری بپردازند. در نتیجه با کاهش خودروهای تک سرنشین و حتی کم سرنشین، تا حدود زیادی از بار ترافیکی کاسته خواهد شد. علاوه­براین، آمارها نشان می­دهد از تعداد خودروهای تولید داخل با عمر کمتر از چهارسال که برای دریافت معاینه فنی برتر به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده­اند، نزدیک به 40 درصد آنها نتوانسته­اند معاینه فنی برتر دریافت نمایند. این بدان معنی است که خودروهای قدیمی­تر، قطع به یقین تاثیر بسیار زیادی بر روی مشکل آلودگی دارند.

تاکسی به عنوان یکی از مهمترین و پرکاربردترین وسایل در سیستم حمل و نقل عمومی، نقش بسزایی در این میان دارد. با این حال این روزها تاکسی­های فرسوده بسیاری در سطح شهر به چشم می­خورند. خودروهایی که با اجرای طرح نوسازی تاکسی­های فرسوده از گردونه خارج می­شوند و جای خود را به تولیدات جدیدتر و به روزتر می­دهند.

اجرای این طرح به بهمن ماه سال 1394 باز می­گردد. جایی که همکاری مشترک میان سازمان­ها و نهادهای مختلفی نیاز بود تا این طرح به اجرا در آید. نهادهایی نظیر وزارت کشور، سازمان مدیریت، بانک­های عامل، و گمرک که باید در یک اقدام جمعی این طرح بسیار مهم را به مرحله اجرا در می­آوردند. اجرای این طرح قطعا تاثیر به سزایی در کاهش آلودگی هوای کلان شهرها، زیبا سازی فضای شهر، کاهش آلودگی صوتی و رفاه حال شهروندان و رانندگان تاکسی داشته و خواهد داشت.

اگرچه عملکرد هر یک از این نهادها و سازمان­ها همچون زنجیره­ای به هم پیوسته برای به ثمر رسیدن این طرح بسیار با ارزش مهم و حیاتی می­باشد، اما می­توان از نظام بانکی، به عنوان مهره کلیدی اجرای این طرح یاد کرد، چراکه با تامین اعتبار تقاضا را تقویت کرده و به خوردوسازان که با تولید انبوه خودرو مواجه بوده­اند، کمک قابل ملاحظه­ای خواهد شد.

تا بهمن ماه سال 1396، تعداد ۷۲ هزار دستگاه تاکسی فرسوده از رده خارج شد که ۶۲ هزار تاکسی نو جایگزین این خودروهای فرسوده شده است. همچنین ۱۰ هزار اختلاف نیز مربوط به تاکسی­هایی بوده که فرآیند اسقاط را طی کرده و تمایلی به فعالیت در حوزه تاکسیرانی نداشتند. افق این طرح، نوسازی ۹۰ هزار تاکسی بود که به دلیل انباشتگی بدهی گمرک به خودروسازان، بهمن ماه سال گذشته این روند متوقف شد.

اگرچه گفته می­شود این طرح در اردیبهشت ماه سال جاری با پیگیری اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور و­ وزارت صنعت، معدن و تجارت از سرگرفته شد و اعتبار لازم توسط سازمان برنامه و بودجه برای ادامه این طرح اختصاص یافت. سازمان برنامه و بودجه 180 میلیارد تومان اعتبار برای ادامه طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی که به دلیل بدهی‌های معوق شرکت‌های خودروساز متوقف شده بود، اختصاص داد. از این میزان اعتبار 100 میلیارد تومان آن مربوط به بدهی‌ معوق گمرک به شرکت خودروساز است که در حال وصول است و باقی این رقم برای ادامه و از سرگیری طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده اختصاص خواهد یافت.

در این طرح خودروهای مشمول عبارت بودند از خودروی سمند و پژو 405، که سه بانک از جمله بانک پارسیان برای ارائه تسهیلات، هرکدام به تعداد 30 هزار دستگاه عهده دار پرداخت تسهیلات شدند. سقف تسهیلات قابل اعطا برای هر نفر در این طرح 200 میلیون ریال و سرجمع  برای هر بانک مبلغ 6 هزار میلیارد از منابع داخلی برآورد گردید.

بانک پارسیان عملکرد مثبتی در اجرای این طرح داشته است به طوریکه بالغ بر 9 هزار و 638 هزار مورد از متقاضیان دریافت تسهیلات این بانک را انتخاب کردند. از این تعداد متقاضی، 7 هزار و 635 پرونده در بانک تکمیل شده است و در حدود 6 هزار و 609  فقره تسهیلات به حساب خودروساز واریز گردیده است و بر این اساس متقاضیان تاکسی های خود را تحویل گرفته­اند.

همچنین تاکنون برای حدود هفت هزار متقاضی با توجه به مبلغ تسهیلات (200 میلیون ریال)،  بالغ بر1400 میلیارد ریال از منابع این بانک با نرخ سود 16 درصد به این طرح اختصاص داده شده است. در مجموع با اجرای این طرح حدود 10 هزار خانواده به بانک پارسیان متصل شده­اند.

این اعداد و ارقام نشانگر آن است که بانک پارسیان به عنوان یکی از سه بانک عامل، توانسته است وظیفه خود را در این زنجیره بسیار مهم در راستای توسعه پایدار شهری به خوبی ایفا نماید. اگرچه همانطور که به آن اشاره شد ضروری است تا سایر بخش­ها نیز به این موضوع به عنوان یکی از شاخص­های مهم توسعه بنگرند تا امکان اجرای هرچه بهتر از قبل آن وجود داشته باشد.

اجرای طرح نوسازی تاکسی های فرسوده به عنوان یکی از راهکارهای عملی در راستای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در کنار بروزرسانی تجهیزات و سایر بخش­های حمل و نقل همگانی می­تواند در رفاه و آسایش اجتماعی مردم، زیباسازی شهری، افزایش ایمنی راه­ها و به دنبال آن کاهش تصادفات شهری، کاهش موتورسیکلت­ها، افزایش فضای لازم و مناسب جهت استفاده­ی شهروندان معلول و دوچرخه­سوار، کاهش میزان ترافیک شهری و به دنبال آن کاهش آلودگی هوا و همچنین آلودگی صوتی تاثیر بسزایی داشته باشد.

هرچند باید به یاد داشت که تاکسی تنها یک تکه از پازل بزرگی به نام سیستم حمل و نقل عمومی است و برای دستیابی به اهداف فوق باید به تمام جوانب مختلف آن توجه کرد. به طور مثال میزان آلایندگی هر موتورسیکلت 8 برابر یک خودرو است و از ۷۰ درصد آلودگی که توسط وسایل نقلیه تولید می‌شود، ۲۱ درصد سهم موتور سیکلت‌ها است. در حال حاضر در کشور حدود ۱۱ میلیون موتور سیکلت وجود دارد که 5/3 میلیون آن در شهر تهران حضور دارند.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: