افشاگری ظریف در صحن علنی مجلس:
محمدجواد ظریف در پاسخ به سئوال ملی نمایندگان درباره اینکه چرا به مردم نگفتید در برجام زورمان نمی‌رسد گفت: در مذاکره همه طرف‌ها نمی‌توانند به خواسته خود برسند. آمریکا هم زورش به ما نرسید؛ آنها می‌خواستند در فردو را گِل بگیرند.
کد خبر: ۴۸۲۲۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱        05 November 2018

اطلس خبر به نقل از پارسینه:

  محمدجواد ظریف در نشست علنی امروز (دوشنبه ۱۴ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سه سوال نماینده مردم شاهین شهر اظهار داشت: درباره حمایت وزارت امور خارجه برای استرداد اموال خارج شده از کشور باید گفت که این وزارتخانه نقش حمایتی دارد.

وزیر امور خارجه کشور ادامه داد: در واقع وزارت امور خارجه اقداماتی که دستگاه قضایی دارد را پیگیری می‌کند، در این زمینه دستگاه‌های مختلف برای تخلفات اقداماتی انجام می‌دهند که وزارت امور خارجه براساس درخواست دستگاه قضا، وزارت نفت و بانک مرکزی موضوعات را دنبال می‌کند.

وی با بیان اینکه برای پیگیری استرداد اموال ایران ده‌ها ملاقات تنظیم شده است، بیان داشت: برای تنظیم این ملاقات‌ها برنامه‌های متعددی در نظر گرفته شده است، اما از سوی دستگاه قضا برای توافق معاضدت قضایی درخواستی دریافت نشده است که وزارت امور خارجه موضوع را دنبال کند.

عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به تلاش‌های سفرای ایران و تاجیکستان و مالزی تاکید کرد: وزارت امور خارجه مسئول پیگیری و مسئول تسهیل انجام کارهاست و اقدامات باید از سوی دستگاه‌های قضایی و داخلی صورت گیرد.

ظریف درخصوص امضای اسنادی بعد از برجام توضیح داد: عنوان شده است که چرا سند‌های امضا شده بعد از برجام در معرض دید عموم قرار نگرفته است، اما موضوع این است که بعد از برجام سندی امضا نشده است و هر چه بوده در معرض دید عموم از سوی سایت ما، سایت اروپایی‌ها و محافل خبری قرار گرفته است.

وی ادامه داد: بعد از برجام چند توافق برای برخی مواد فنی برجام در حوزه انرژی هسته‌ای صورت گرفته است که این توافقات نیز در معرض دید عمومی قرار گرفته است. این توافقات براساس نظر کارشناسان هسته‌ای که مسئول موضوع بودند، صورت گرفته است.

وزیر امور خارجه در این باره که گفته می‌شود زور آن‌ها در برجام نرسیده است، گفت: واقعیت این است که برجام حاصل توافق چندجانبه است، هیچ طرفی نمی‌تواند در مذاکره به همه خواسته‌های خود برسد. آمریکا دراین مذاکرات به دنبال آن بود که برنامه‌های هسته‌ای ایران متوقف شود. فوردو نه تنها تعطیل شود که به اصطلاح ما در آن گِل گرفته شود. آن‌ها می‌خواستند رآکتور اراک تعطیل، آب سنگین اراک تعطیل و تنها سانتریفیوژ‌های IRI فعال باشد و مسائل موشکی نیز ذیل برنامه‌های هسته‌ای قرار گیرد.

او ادامه داد: آن‌ها ده‌ها خواسته دیگر داشتند که به هیچکدام نرسیدند و در واقع زور آن‌ها نرسید. مذاکره این نیست که به طرف مقابل دیکته کنیم، بلکه در مذاکرات رسیدن به یک توازن که منافع شما هم حفظ شود، است. برجام آنقدر در جهت منافع ملت ما بود که آمریکا با آن فضاحت از توافق هسته‌ای خارج شد.

ظریف با اشاره به رفتار‌های اخیر آمریکا بیان داشت، آمریکا مجبور شد از ادعای خود برای به صفر رساندن فروش نفت ایران عقب نشینی کند، امروز قرار بود فروش نفت ایران به صفر برسد، اما آمریکا این موضوع را به تعویق ۶ ماهه انداخته است.

برجام از استحکام جهانی برخوردار است

وی تاکید کرد: برجام از استحکامی برخوردار است که همه دنیا بر آن تاکید دارند و همچنان منافع ایران را حفظ می‌کنند. در واقع مذاکرات رسیدن به تفاهمی است که برای همه قابل قبول است، اما آمریکایی‌ها زورشان نرسید آنچه را که می‌خواستند بگیرند، اما با گذشت یک سال و نیم نیز هم نتوانستند به خواسته هایشان برسند.

ظریف با تاکید بر اینکه دنیا قدرت دیپلماسی ایران را پذیرفته است، اذعان کرد: اگر قرار بود به همه خواسته‌های خود برسیم، دیگر نیازی به مذاکره نبود، خواسته‌ها را روی کاغذ می‌نوشتیم تا طرف مقابل آن را بپذیرد، در شرایطی که آمریکا نتوانست این کار را با ایران بکند، چطور می‌خواهید ایران اینگونه رفتار کند؟

وزیر امور خارجه کشورمان عنوان کرد: اگر تصمیم بگیریم می‌توانیم برنامه هسته‌ای خود را به مراتب بهتر از گذشته دنبال کنیم و این تصمیم با نظام است. در برجام آنچه که بود را گرفته ایم، در این مسیر را راهنمایی‌های مقام معظم رهبری و مقاومت مردم به بهترین توافقی که ممکن بود دست پیدا کردیم. درست است که آرزو‌های دیگری داشتیم، اما امکان این توافق وجود نداشت.

وی با تاکید بر دستاورد‌های چند ماه اخیر وزارت امور خارجه گفت: در ماه‌های اخیر رأی دیوان بین المللی دادگستری، اتحادیه اروپا و فضاحت آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل، توفقیات وزارت امور خارجه را به همگان نشان می‌دهد.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: