روحانی در نشست مدیران وزارت اقتصاد:
رئیس جمهور می گوید: در ایامی که نیویورک بودم، رهبران چهار کشور بزرگ واسطه شدند تا زمینه ملاقات رئیس جمهور آمریکا با ما فراهم شود، حالا ما می‌گوییم که واسطه نمی‌خواهد به تعهدات خود عمل کنید تا مذاکره کنیم.
کد خبر: ۴۸۲۱۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴        05 November 2018

رهبران ۴ کشور بزرگ برای مذاکره ترامپ با من واسطه شدند/ ملت ایران به ۴۰ سال قبل برنمی گردد

اطلس خبر به نقل از پارسینه:

  حجت الاسلام روحانی روز دوشنبه در دیدار معاونین و مدیران وزارت امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه امروز بانک‌ها گاهی به ما کمک می‌کنند و گاهی باری بر دوشمان می‌گذارند، اظهارداشت: همه این نقدینگی را که از آن شکایت داریم چه کسی درست می‌کند؟ ممکن بود در گذشته زمانی دولت استقراض می‌کرد و یا پایه پولی را بالا ببرد، ولی الان که اینطور نیست و پایه پولی را بالا نمی‌بریم.

رئیس جمهور گفت: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم رشد نقدینگی در پایه پولی به دولت مربوط نمی‌شود و این بانک‌ها هستند که پایه پولی را بالا می‌برند و من تاکید دارم که بانک‌های ما سالم سازی شوند، زیرا بخش زیادی از اقتصاد ما امروز متاسفانه به بانک‌ها وابسته شده است که باید به سمت سرمایه منتقل شود.

وی با تاکید بر اینکه بانک مسئولیت سنگینی دارد و باید به ما کمک کند گفت: بانک‌ها از یک طرف به ما خدمت می‌کنند از یک طرف به مردم فشار می‌آورند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه وقتی گزارش ماهانه اضافه برداشت را می‌بیند برخی تکان دهنده است و بانک‌های خصوصی وضعشان بدتر است و وضع بانک‌های دولتی هم تعریفی ندارد و بانک‌های خصولتی هم داریم، افزود: اگر قرار است از منابع بانک‌ها استفاده کنیم خودمان استفاده می‌کنیم شما کاری نکرده اید، پس انداز مردم را گرفته اید و با آن کار می‌کنید.

وی گفت: به آقای دژپسند گفته ام اولین کارش را بانک‌ها قرار دهد و بانک‌ها باید از بنگاهداری خارج شوند، این همه سرمایه‌های منجمد برای چیست و این همه شعبه و ساختمان برای چیست در هیچ جای دنیا اینگونه نیست.

رئیس جمهور ادامه داد: هر موقع به سفر‌های خارجی می‌روم یکی از نکاتی که جلب توجه می‌کند تعداد شعبات بانک هاست که اینگونه شبیه ما نیستند.

وی گفت: یک رقابت ناسالم بین بانک‌ها ایجاد شده است و نظارت بانک مرکزی باید به مراتب افزایش یابد، زیرا نظارت ضعیف است.

رئیس جمهور افزود: دیدیم یک موسسه غیرمجاز چه بلایی سر سرمایه مردم آورد و چه هزینه‌هایی برای ما ایجاد کرد و به اعتماد عمومی ضربه زد، زیرا ۲۵۰ هزار میلیارد تومان مربوط به موسسات غیرمجاز است که این‌ها باعث شدند ما بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان پول پرداخت کنیم.

رئیس جمهور افزود: موسسات غیر مجاز و مجاز همه باید سالم سازی شوند و این بزرگ‌ترین رسالت است که باید با کمک دستگاه‌ها و مدیران دلسوز انجام شود و در این میان مدیران بانک‌ها بهتر از هر کسی می‌توانند کمک کنند.

وی گفت: بانک‌ها باید اصلاح شوند و اختیارات زیادی را به بانک مرکزی دادیم تا بتواند این اصلاح را انجام دهد، زیرا برخی بانک‌ها و موسسات هر روز و برخی هر ساعت برای ما مشکل ایجاد می‌کنند.

رئیس جمهور افزود: با این حال بانک‌ها در شرایط فعلی می‌توانند در اصلاح امور اقتصادی کمک دولت باشند و می‌توانند به تولید کمک کنند چه بانک‌های تابلو دار و چه غیر تابلو دار.

ملت ایران این بار هم تحریم‌های آمریکا را می‌شکند

­رئیس جمهور گفت: آمریکایی‌ها ما را تحریم می‌کنند و ما به یاری خدا و همراهی ملت ایران تحریم‌ها را می‌شکنیم.

روحانی در ادامه سخنرانی خود در جمع مدیران و معاونان ارشد وزارت امور اقتصادی و دارایی افزود: ما و ملت ایران باید به آمریکایی‌ها تفهیم کنیم که با زبان زور، فشار، تهدید و تحریم با ملت ایران صحبت نکنند.

وی گفت: آمریکایی‌ها باید برای همیشه تاریخ تنبیه شوند و بدانند که نمی‌توانند با قلدرمآبی در برابر یک ملت بزرگ با سابقه کهن فرهنگی بایستند و هر روز بهانه‌ای درست کنند که برای ما غیر قابل قبول است.

رئیس جمهور ادامه داد: امروز کاری که آمریکایی‌ها انجام می‌دهند صرفا فشار به مردم، ملت‌ها، شرکت‌ها و دولت‌های دیگر است و باید بدانند که تنها ما نیستیم که از سیاست‌های آمریکا عصبانی هستیم بلکه دولت‌ها و شرکت‌های اروپایی هم از سیاست‌های امریکا عصبانی اند.

وی تصریح کرد: من فکر نمی‌کنم در تاریخ آمریکا کسانی که امروز به کاخ سفید آمده اند تا این حد خارج از معاهدات بین المللی عمل کرده باشند و این‌ها سرآمد تخلفات هستند و من ندیدم در کاخ سفید گروهی سر کار بیایند که مثل افراد این دوره نژادپرست باشند.

رئیس جمهور گفت:: وقتی عده‌ای نژادپرست هستند و خلاف قانون عمل می‌کنند چه توقعی از آن‌ها باقی می‌ماند؟ این ما نیستیم که می‌خواهیم این دوره آمریکا کوتاه‌تر شود بلکه حتی متحدان آن‌ها هم چنین آرزویی دارند.

روحانی با اشاره به اینکه دولتمردان آمریکا برای گفتگو با ایران پیغام می‌دهند تاکید کرد: پیغام می‌دهند بیایید مذاکره کنیم چه مذاکره ای؟ اول آن مذاکره‌ای را که انجام شده است، با احترام عمل کنید تا زمینه مذاکرات بعدی هم فراهم شود.

وی گفت: در ایامی که نیویورک بودم، رهبران چهار کشور بزرگ واسطه شدند تا زمینه ملاقات رئیس جمهور آمریکا با ما فراهم شود، حالا ما می‌گوییم که واسطه نمی‌خواهد به تعهدات خود عمل کنید تا مذاکره کنیم.

رئیس جمهور ادامه داد: ما مشکلی برای حرف زدن نداریم به شرط اینکه طرف مقابل به تعهداتش عمل کند اگر طرف ما به پیمانش وفادار باشد مشکلی نیست مذاکره می‌کنیم.

روحانی افزود: امروز خوشبختانه در این ماجرا‌های اخیر و تخلفات اخیر آمریکا، آمریکایی‌ها از همیشه منزوی‌تر هستند شما ببینید چند کشور از آمریکا حمایت می‌کنند و آن‌هایی که حمایت نمی‌کنند چه تعداد هستند؛ امروز ما در بخش‌های سیاسی، افکار عمومی و حقوقی موقعیت خوبی به دست آورده ایم و این کار ساده‌ای نیست.

رئیس جمهور گفت: امروز اگر آمریکا به تعهدات خود عمل نکند کل اتحادیه اروپا مقابلش می‌ایستد و این یعنی پیروزی دیپلماسی و سیاست خارجی.

وی تصریح کرد: برخی تصور می‌کنند موفقیت بزرگ ما در برجام توسط آمریکایی‌ها از بین رفته، اما همانطور که در برجام همه کشور‌ها موافق ما بودند امروز هم همه کشور‌های دنیا در برابر امریکا هستند و در کنار ایران.

این بار با افتخار تحریم‌ها را می‌شکنیم

­رئیس جمهور گفت: این بار با افتخار تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی را می‌شکنیم.

روحانی در جمع معاونان و مدیران وزارت امور اقتصادی و دارایی افزود: شما در سازمان ملل دیدید که استقبال افکار عمومی دنیا از سخنان مسئولان ایرانی دنیا چقدر بود و از سخنان مسئولان کاخ سفید چه مقدار بود.

وی گفت:: شما دیدید شورای امنیتی که تشکیل داده بودند که آخرین میخ را بر تابوت برجام بزنند چطور شورای امنیت تبدیل به جمع بزرگ حامیان برجام شد و این درست نقطه مقابل است پس ما از لحاظ سیاسی موفق و پیروزیم، رسانه‌ها و صداوسیما باید این موفقیت را باصدای رسا اعلام کنند و مردم باید بدانند که نمایندگان آن‌ها و دیپلمات‌های آن‌ها چقدر فعالیت می‌کنند و چقدر موفق بودند.

رئیس جمهور ادامه داد: اینکه آمریکا ناچار می‌شود امروز به زبان خودش هشت کشور را از خرید نفت استثنا کند در حالی که قبلا گفته بود من فروش صادرات نفت ایران را به صفر می‌رسانم؛ آیا این پیروزی ما و عقب نشینی امریکا نیست؟

روحانی گفت: اینکه آمریکایی‌ها به صراحت اعلام کردند ما نمی‌گذاریم اقتصاد ایران فعال باشد و رشد کند اینکه صادرات ما در همین مدت هفت ماه گذشته امسال نسبت به صادرات هفت ماه مشابه در پارسال بیشتر است این به معنای موفقیت ایران نیست؟

وی افزود: اینکه جمهوری اسلامی ایران امروز می‌تواند نفت خودش را بفروشد و خواهد فروخت حتی اگر این هشت کشور را استثنا نمی‌کردند باز هم ما نفتمان را می‌فروختیم موفقیت نیست؟

رئیس جمهور گفت: من این را به همه رهبران کشور‌هایی که در سازمان ملل و حاشیه اجلاس با من ملاقات داشتند گفته ام ما این بار با افتخار تحریم‌ها را می‌شکنیم، چون تحریم ظالمانه، بر خلاف قانون، قطعنامه سازمان ملل و معاهدات بین المللی است پس ما افتخار می‌کنیم این تحریم ظالمانه را بشکنیم.

وی ادامه داد: همه کشور‌ها طبق قطعنامه ۲۲۳۱ موظفند امروز رو به روی امریکا بایستند.

روحانی گفت: در تاریخ ایران چه زمانی سراغ دارید به من نشان دهید که ایران یک طرف باشد و آژانس بین المللی، سازمان ملل، معاهدات بین المللی، اتحادیه اروپا و آسیا و افریقا کنار ایران باشند؟

رئیس جمهور افزود: به جز سه، چهار کشور همه در کنار ایران باشند و امریکا تنها مانده باشد این موفقیت بزرگ ملت ایران است این موفقیت را نباید فراموش کنیم، ما موفق شدیم، ملت ما و ملت‌های منطقه موفق شدند که امریکا قدم به قدم از اهداف اعلام شده قبلی اش عقب نشینی کند.

روحانی ادامه داد: مگر آمریکا اعلام نکرد از افغانستان و عراق بیرون می‌آیم چرا عقب نشینی کرد؟ مگر نگفت حکومت حاکم دمشق را به رسمیت نخواهم شناخت چرا به رسمیت شناخت؟ مگر نگفت در یمن من عربستان را پیروز می‌کنم پس چرا الان می‌گوید یمن راه حل نظامی ندارد؟ این حرفی است که چند سالی است ما می‌زنیم که یمن راه حل نظامی ندارد.

رئیس جمهور گفت: کجا آمریکایی‌ها موفق بودند در کدام پروژه موفق بودند؟ همین جنگ تجاری که در دنیا به راه انداختند در ماه‌های آینده خواهید دید که به ضرر چه کسی خواهد بود.

وی افزود: ممکن است در کوتاه مدت منافعی داشته باشند، اما در بلندمدت به ضرر خود امریکا خواهد بود.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما امروز در یک جایگاهی قرار داریم که سازمان‌های بین المللی و دنیا و افکار عمومی با ماست.

ملت ایران به ۴۰ سال قبل برنمی گردد

­رئیس جمهور با اشاره به قتل خاشقچی در استانبول اظهار داشت: این ماجرای قتل فجیع در استانبول آبروی آمریکا را در دنیا و تاریخ برد و بحث سر جنایت ۱۸ نفر ۱۵ نفر و سلاخی یک فرد نیست شما ببینید این آمریکایی که حمایت می‌کرد و به حمایتش ادامه می‌دهد امروز چگونه شرمنده و سربه زیر هستند.

روحانی در ادامه سخنانش در جمع معاونان و مدیران وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: آمریکا هر روز درباره این داستان یک حرف می‌زند و در نهایت از این مجلاب نجات پیدا نمی‌کند ما به حمایت از ملت‌های منطقه افتخار می‌کنیم و آمریکا به خاطر حمایت از یک رژیم آدمکش که ملت فلسطین را هر روز زیر بمباران قرار می‌دهد و مردم یمن را هر روز نابود می‌کند و ویرانه‌های آن‌ها را ویران‌تر می‌کند به این حمایت افتخار می‌کند.

وی افزود: چرا ما افتخار نکنیم؟ آمریکا چه افتخاری دارد؟ آمریکا در این مسیری که علیه ملت ایران انتخاب کرده حتما ناموفق خواهد بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه آمریکا به دنبال دو هدف بیشتر نیست، اضافه کرد: آمریکا می‌خواهد ایران را تضعیف و ملت ایران را ناامید کند و به هیچ کدام از این اهداف نمی‌رسد، نه ملت ایران خسته می‌شود، نه ایران شکسته و تضعیف، ایران به قدرتمندی خودش ادامه می‌دهد همچنین ملت ایران امیدوارانه به راه خودش ادامه می‌دهد.

روحانی در ادامه افزود: شرط این موفقیت همان کلام همیشگی امام راحل است که تاکید می‌کردند متحد باشید و همان "وحدت کلمه" است.

وی با تأکید بر اینکه باید مسائل جناحی را کنار گذاشت، گفت: نباید هر زمان انتخاباتی انجام می‌شود پس از آن به دنبال مسائل دیگری باشیم و با توجه به اینکه حداقل هر دو سال یک بار در ایران انتخابات داریم باید رفاقت را بعد از انتخابات جایگزین رقابت کنیم.

رئیس جمهور ادامه داد: قبل از انتخابات رقابت بین جناح‌ها عیبی ندارد، اما زمانی که انتخابات به پایان رسید باید مسائل رقابتی را کنار بگذاریم رقابت در دنیا یک دموکراسی و چارچوبی دارد حزب بندی هم یک معیاری دارد و زمانی که دولت و رئیس جمهور انتخاب شد و به وزرا رای اعتماد دادند دولت برای همه است چه خاصیتی دارد هر روز همدیگر را اذیت کنیم؟

وی ادامه داد: دشمن را اذیت کنید چکار می‌خواهیم بکنیم؟ و دنبال چه هستیم؟

رئیس جمهور با اشاره به حضورش در سال گذشته (هجدهم دی ۱۳۹۶) در وزارت امور اقتصادی و دارایی افزود: زمانی در این مکان سخنرانی داشتم که آشوب‌ها را پشت سر گذاشتیم.

وی خطاب به وزیر اقتصاد جدید گفت: اگر سهام شرکت‌ها را بفروشید کار ما درست می‌شود.

روحانی ادامه داد: سال گذشته زمانی آمدیم که ملت ایران از آزمایش بزرگ بیرون آمده بود و با چند راهپیمایی همه توطئه‌های دشمنان را شکست داد، اما فیلم‌های بعد از راهپیمایی ظاهرا به کاخ سفید نرسید و سران کاخ سفید بر مبنای حوادث اوایل دی ماه فیلم‌ها را مشاهده کردند و درباره برجام تصمیم گرفتند و در نهایت امریکا اواخر دی ماه از برجام خارج شد.

رئیس جمهور گفت: از آن زمان نشان داد که وحدت و اتحاد ما بر روی اراده کاخ سفید اثر می‌گذارد، این مرگ بر آمریکایی که در خیابان‌ها می‌گوییم باید عملی کنیم تنها با گفتن راه به جایی نمی‌رسد، عملی به معنای آن است که به امریکا فشار بیاوریم تا جرأت نکند به توطئه هایش ادامه دهد و تمام امید آن‌ها بر این مبناست که در تحریم‌ها مردم ناامید شوند و به خیابان‌ها بریزند.

وی افزود: آن‌ها می‌خواهند مردم بگویند استقلال، آزادی، سیادت و آقایی که خواسته بودیم آن را نخواستیم برمی گردیم به چهل سال پیش و این اشتباه امریکاست.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ملت ایران در انتخابات نیز گفت که به چهل سال گذشته بر نمی‌گردد تاکید کرد: ملت ایران به ۴۰ سال قبل باز نمی‌گردد حال چگونه برای چهار سال می‌خواهد بر گردد؟ انقلاب اسلامی ما برای ملت ایران است امام آن را رهبری کرد ملت به میدان آمد و امام پیروز شد.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: