یمن در یک نقطه عطف تاریخی قرار گرفته که تنها یک ماه مقاومت برای شکستن اراده متجاوزان کافی است. یک ماهی که البته جنگ مرگ و زندگی خواهد بود.
کد خبر: ۴۸۱۸۱
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۹        04 November 2018
به گزارش پایگاه خبری العهد لبنان، آمریکا با تلاش در راستای سیاست‌ها و منافع خود در یمن به دنبال آن است که با یک تیر دو نشان بزند. در همین رابطه جیمز ماتیس وزیر جنگ آمریکا پیشنهادی را برای پایان دادن به جنگ یمن ارائه کرده است. وی در این پیشنهاد تلاش کرده نفوذ و قدرت جریان مردمی انصارالله و دولت یمن را در مناطق تحت کنترل آن‌ها به صورت خودمختار به رسمیت بشناسد. مناطق که در شمال یمن امتداد یافته است.

بر اساس طرحی که ماتیس ارائه کرده، جریان مردمی انصارالله و ارتش یمن از موشک‌های بالستیک و هواپیما‌های بدون سرنشین خلع سلاح شده و این تجهیزات به طرف سوم تحویل داده می‌شود. همچنین خروج عناصر مسلح از شهر‌ها یکی دیگر از شرط‌هایی است که آمریکا در طرح خود مطرح کرده است.

این پیشنهاد نمونه طرحی است که جان کری وزیر خارجه سابق آمریکا ارائه کرده بود. بعد از ماتیس نیز مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا خواستار توقف فوری درگیری‌ها در یمن شده و از گروه‌های مختلف یمنی خواست خود را برای شرکت در رایزنی‌هایی که در نهایت، طی ۳۰ روز آینده انجام می‌شود، آماده کنند.

اظهارات مقامات آمریکایی برای توقف جنگ در یمن با واکنش‌ها و موضع‌گیری‌های جهانی همراه بوده است. آلمان و فرانسه به همراه تعداد دیگری از کشور‌ها نیز خواستار پایان دادن به جنگ یمن شده‌اند. این موضوع خوش‌بینی‌ها در خصوص رسیدن به راه حلی جهت پایان دادن به «بحران انسانی قرن» را افزایش داده است. این توصیفی است که سازمان ملل متحد در خصوص بحران یمن مطرح کرده است.

اوج هجمه موشکی متجاوزان به یمن

گرچه در عرصه‌های سیاسی و دیپلماتیک صحبت از توقف جنگ و درگیری‌ها در یمن وجود دارد، اما عرصه میدانی نشان دهنده افزایش هجمه‌های متجاوزان سعودی - اماراتی است که از حمایت بی‌دریغ آمریکا برخوردار هستند. در همین راستا حملات گسترده‌ای در ساحل غربی یمن انجام شده است تا نیرو‌های متجاوز بتوانند آخرین شانس خود را برای تحت کنترل گرفتن شهر الحدیده و رسیدن به بندرگاه و فرودگاه آن آزمایش کنند.

تحولات میدانی یمن نشان می‌دهد که اظهارات ماتیس در خصوص اعطای حاکمیت خودمختار به جریان انصارالله ناشی از نیت خوب وی نبوده است، بلکه ماتیس علاوه بر تجزیه یمن به دنبال تحت محاصره در آوردن مناطقی است که بعد از اعطای خودمختاری مورد نظر آمریکا تحت سیطره دولت یمن قرار خواهد گرفت.

به این ترتیب بر اساس طرح آمریکا پیش از اعطای خودمختاری به دولت یمن و نیرو‌های مردمی این کشور قرار است بندر و فرودگاه الحدیده از کنترل آن‌ها خارج شود. به این ترتیب مناطق تحت کنترل دولت یمن دسترسی به آب‌های آزاد نخواهد داشت و بنادر استراتژیک یمن را نیز از دست خواهد داد.

این اتفاق سبب می‌شود عربستان از اتهامات خود به عنوان مسئول بحران انسانی فجیع در یمن رهایی پیدا کند و مسئولیت این اتهامات بر عهده دولت یمن و نیرو‌های مدافع مردمی گذاشته شود. علاوه بر اینکه در این شرایط دولت مورد نظر قدرت تامین مایحتاج اولیه و انجام واردات کالا‌های مختلف از مسیر‌های دریایی را نیز نخواهد داشت.

علاوه بر این‌ها منابع نفتی کافی نیز در مناطق تحت سلطه نیرو‌های مردمی و دولت یمن وجود نخواهد داشت. چرا که بیشتر چاه‌های نفت یمن در استان‌های المهره و حضرموت قرار گرفته که در مناطق جنوبی این کشور هستند. این اتفاقات باعث می‌شود دولتی که آمریکا به دنبال تاسیس آن است، با شرایط وخیمی روبرو شود.

در عرصه میدانی نیز جنگنده‌های رژیم سعودی- اماراتی مجموعه‌ای از حملات گسترده را ضد اهداف مختلف در یمن انجام دادند. علاوه بر این که کشتی‌های جنگی و توپخانه‌های سنگین عربستان نیز موشک باران گسترده مناطق مختلف یمن را در جهت آماده سازی برای پیشروی زمینی گسترده نیرو‌های تحت امر ریاض دنبال می‌کنند. نیرو‌های زمینی مذکور بالغ بر ۲۰ هزار فرد مسلح است که وابسته به نیرو‌های طارق عفاش هستند.

نکته جالب توجه در این عملیات نظامی غیبت نیرو‌های مسلح از میان ساکنان استان‌های جنوبی اشغال شده است که تحت عنوان گردان‌های العمالقه نامیده می‌شوند. منابع یمنی غیبت این یگان‌ها را در نتیجه خسارت‌های زیادی می‌دانند که این گروه در درگیری‌های گذشته در این مناطق دچار آن شده‌اند. علاوه بر اینکه تعدادی از مهم‌ترین فرماندهان آن‌ها به دست عناصر مبارز ارتش و نیرو‌های مردمی یمن به هلاکت رسیده‌اند.

در سطح رسمی محمد عبدالسلام رئیس تیم مذاکره کننده ملی یمن معتقد است که دعوت آمریکا به آتش‌بس در یمن نوعی باج خواهی و صدور مجوز برای مرحله جدیدی از تنش ضد این کشور است. وی می‌افزاید که هیئت ملی یمن هیچ دعوتنامه‌ای درخصوص ورود به دور جدید مذاکرات دریافت نکرده است.

این مقام یمنی تاکید می‌کند که مواضع آمریکا بعد از آن اتخاذ شده که آمادگی‌های زیادی در سطوح نظامی برای افزایش تنش در ساحل غربی شکل گرفته و کارکرد این آمادگی‌ها طی ساعت‌های گذشته خود را نشان داده است. به گونه‌ای که حملات ضد شهر‌های الحدیده و منطقه کیلومتر ۱۶ به بیش از ۱۳۰ حمله هوایی به علاوه حملات توپخانه‌ای و دریایی شدید رسیده است.

عبدالسلام از ملت یمن خواست تا به اراده ارتش و کمیته مردمی اطمینان داشته باشد. او شرایط کنونی را شرایط چیدن میوه پایداری در مقابله با دولت‌های متجاوز ارزیابی کرد.

بر اساس آنچه که گفته شد میزان دروغ پردازی‌ها و نفاق دولت آمریکا مشخص می‌شود. به این ترتیب می‌توان گفت: پامپئو یک ماه برای تحت کنترل گرفتن بندر الحدیده به عربستان و امارات مهلت داده است و در غیر این صورت مواضع سختی ضد این دو کشور در میز مذاکرات مطرح خواهد شد.

اظهارات آمریکایی‌ها تلاشی برای فرار از بحران و فاجعه انسانی موجود در یمن است که جامعه جهانی دیگر نمی‌تواند در برابر آن سکوت کند. به این ترتیب یمن در یک نقطه عطف تاریخی و اساسی قرار گرفته است که تنها یک ماه مقاومت و پایداری برای شکستن اراده متجاوزان کافی است. یک ماهی که البته جنگ مرگ و زندگی خواهد بود.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: