بحث در مورد بحران کم آبی در ایران پایان ناپذیر و در عین حال بی نتیجه است و هشدارها و آمارهای بارندگی و انتقال آب از شهری به شهر دیگر که البته نقدهایی بر آن وارد شده بی ثمر است. با این حال مسئولان همچنان نسبت به امر کم آبی و بحران های به وجود آمده از آن اظهار نگرانی می کنند بی آنکه از تدابیر خود سخن بگویند.
کد خبر: ۴۷۱۶
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۳        05 April 2016
سوء مدیریت و درگیری ۴۵۰ شهر ایران با کم آبیبیتا حقیقی پور- تحریریه اطلس خبر| ستار محمودی، قائم‌مقام وزیر نیرو می‌گوید در تابستان امسال ۴۵۰ شهر ایران برای تامین آب، دچار تنش آبی می شوند و شهرهای بندرعباس، بوشهر، شیراز، کرمان، مشهد و همدان از جمله شهرهای درگیر کم آبی خواهند بود.

این مقام وزارت نیروی ایران در گفت وگو با خبرنگار مهر توضیح داد اوایل سال گذشته، آب ذخیره شده در سدهای کشور حدود ۲۰ میلیارد متر مکعب بوده که امسال این میزان به ۲۴ میلیارد متر مکعب رسیده است.

 سال گذشته ۵۴۷ شهر دچار مشکل جدی کم آبی بودند که امسال از شمار این شهرها کاسته شده است.پیش‌بینی وزارت نیروی ایران این است که امسال در صورت کنترل مصرف آب به جیره‌بندی نیازی نباشد. این در حالی است که محمودی در اسفندماه سال ۹۴ اعلام کرده بود بارش‌ها در ۱۳ استان منفی بوده است.

وزیر نیروی ایران همچنین چندی پیش اعلام کرده بود این وزارتخانه مشغول بررسی طرح انتقال آب قابل شرب از حاشیه خلیج فارس و دریای عمان به ۱۷ استان فلات مرکزی ایران است.

حمید چیت‌چیان گفته بود در حال حاضر ۵۰ تاسیسات آب‌شیرین‌کن در طول سواحل جنوبی خلیج فارس احداث شده است.

سوء مدیریت و درگیری ۴۵۰ شهر ایران با کم آبیطرح انتقال آب شور از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران منتقدان جدی دارد. نخستین طرح انتقال آب از خلیج فارس در استان کرمان آغاز شده و اجرای آن به بخش خصوصی سپرده شده است.

استاندار کرمان در این رابطه جذب ۲۵۰میلیون دلار اعتبار از صندوق توسعه ملی برای انتقال آب از خیلج فارس به کرمان را مورد توجه قرار داده و گفته بود خواسته ما از معاون وزیر اقتصاد و قائم مقام صندوق توسعه ملی این است که برای تامین مالی پروژه هایی است که جزئیات آن مشخص شده با ما همکاری کرده و در این خصوص راهکار ارائه کند.

همچنین در استان یزد هم طرح مشابهی آغاز شده که برای آن دولت ۴۰۰ میلیون دلار به بخش خصوصی تسهیلات داده تا ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب را به استان یزد منتقل کند.

با اینکه ناسا قبل از آغاز بحران آب در ایران این موضوع را پیش بینی کرده و هشدار داده بود که یک دوره ۲۷ خشک سالی اتفاق می افتد که البته این تغییرات جوی تنها مختص ایران نیست بلکه کل جهان درگیر آن می شود. این پژوهش جمع بندی ۱۴ مدل‌سازی از وضعیت بارش جوی در دنیا بر حسب داده‌های ۱۴۰ ساله و روند‌های فعلی است که سعی شده، با ادامه دامنه زمانی مدل، تا ۲۷ سال آینده را بتوان پیش‌بینی کرد.

تمرکز مدل‌سازی‌ها بر روند فعلی افزایش سطح دی‌اکسید کربن در جو بنا شده است. یعنی تم اصلی پژوهش همان داستان گرمایش جهانی است که بر خلاف بسیاری از کشورهای دیگر دنیا در کشور ما چندان توجهی به خود جلب نکرده است. مانند هر مدل‌سازی و شبیه‌سازی دیگری این نیز یک پیش‌بینی است و نه یک پیش‌گویی، اما با این وجود احتمالا یکی از بهترین پیش‌بینی‌هایی است که در دست است.

پژوهش در بخش مطالعات جوی سازمان ناسا رخ داده است. نویسندهٔ نخست آن آقایی به نام ویلیام لئو (William Leu) است.

هرچند که بسیاری از کارشناسان در ایران این پیش بینی را با مقایسه وقایع پیش بینی شده در گذشته که محقق نشدند غیر علمی قلمداد کرده اند اما به نظر می رسد که اینبار با توجه به بحران ها و طرح های انتقال آب صورت می گیرد باید جدی گرفت.

امردادماه سال ۹۲ محمدتقی زمانیان، معاون توسعه و پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور، با غیرعلمی خواندن پیش‌بینی ناسا مبنی بر وقوع خشکی ۳۰ ساله در ایران گفت که نظام طبیعت به صورت مداوم، خود را کنترل می‌کند و اگر قرار بود اقلیم کره زمین با کارهای انسان تغییر کند زندگی بشر سالها پیش تمام می‌شد.

براین اساس اقلیم جهان تغییراتی داشته است و علاوه بر افزایش دمای کره زمین، میزان بارندگی نیز در مناطق مختلف نوسان پیدا کرده است که البته ممکن است بر اساس این داده‌ها،‌ مواردی نیز مشاهده شود اما به طور کلی نمی‌توان قطعیت آن را ثابت کرد.

به گفته زمانیان، در برخی پیش‌بینی‌ها گفته می شود دمای زمین حداکثر تا یکی دو دهه دیگر هفت درجه گرمتر می‌شود اما در گذشته نیز پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته که محقق نشده اند. به عنوان مثال در سال ۱۹۹۱ میلادی گفته می‌شد که تا سال ۲۰۰۰ میلادی آب دریاها دو متر و تا سال ۲۰۱۰ میلادی، پنج متر بالا می ‌آید در صورتی که این اتفاق نیفتاد.

روزنامه واشنگتن‌پست در تیرماه ۱۳۹۳، اعلام کرده بود که ایران در بین ۲۴ کشوری قرار دارد که وضعیت آب در آنها خطرناک است. واشنگتن پست، بحران ایران را ناشی از برنامه‌ ریزی نادرست در دوران جمهوری اسلامی دانسته است. در خردادماه سال ۱۳۹۳، خبرگزاری جهانی طبیعت با انتشار خبری، بحران شدید آب را برای ایران بزرگترین چالش در دوران معاصر خواند. بر اساس مستندات راهبردهای بین‌المللی آینده (FDI) در این گزارش آمده‌است که ایران از سال‌ها پیش در معرض بحران آب قرار داشته است، اما در سه دهه اخیر برای آن گامی برداشته نشده‌است. این گزارش حاکی از آن است که ایران از مرحلهٔ آمادگی برای خطر عبور کرده و هم‌اکنون در خطر قرار دارد.

طبق پیش بینی‌های جهانی سال ۱۴۰۰ سرانه آب در ایران به کمتر از هزارو۴۰۰ مترمکعب برای هر فرد در سال خواهد رسید و این به معنی ورود به بحران آبی است.

طبق آمارهای رسمی و به اعتقاد کارشناسان، ایران درآستانه بحران آب به سرمی برد و طی سال‌های آینده تامین آب به یکی از بزرگ ترین چالش‌های کشوردربسیاری ازاستان‌ها، شهرها ومناطق تبدیل خواهد شد. ایران ازنظرجغرافیایی دربخش نیمه خشک و خشک جهان قرارگرفته به شکلی که میانگین بارش درایران حدود ۲۵۰ میلیمتراست درحالی که میانگین جهانی حدود ۸۵۰ میلیمتراست که بیش ازسه برابر میران بارش در ایران است.

رشد سریع جمعیت و پراکندگی نامناسب آن، کشاورزی ناکارآمد، سو مدیریت و عطش بیش از حد توسعه، ساختار نامناسب حکمرانی آب، مدیریت ناهماهنگ، ضعف سیاسی سازمان حفاظت از محیط زیست و فقدان نگرش دراز مدت از جمله عواملی است که در صورت رفع ضعف های آن می توان دوران بحران آبی در ایران را به درستی مدیریت کرد و از سر گذراند.



نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: