پایگاه اینترنتی میدل‌ایست آی، در تحلیلی درباره واکنش دونالد ترامپ به مناقشه ناپدید شدن جمال خاشقجی نوشت: این اتفاق نشان می‌دهد که او تنها به برقرار کردن توافق و معاهدات اهمیت می‌دهد و در این توافق‌ها عمدتا اهمیتی به حقوق بشر یا دموکراسی داده نمی‌شو
کد خبر: ۴۶۶۴۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶        11 October 2018
پایگاه اینترنتی میدل‌ایست آی، در تحلیلی درباره واکنش دونالد ترامپ به مناقشه ناپدید شدن جمال خاشقجی نوشت: این اتفاق نشان می‌دهد که او تنها به برقرار کردن توافق و معاهدات اهمیت می‌دهد و در این توافق‌ها عمدتا اهمیتی به حقوق بشر یا دموکراسی داده نمی‌شود.

پایگاه میدل‌ایست آی نوشت: "یک هفته بعد از ناپدید شدن و طرح ادعای ترور جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی در استانبول، دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان را بسیار تحویل می‌گیرد، تنها به ابراز نگرانی درباره این اتفاق پرداخت. ترامپ گفت: من درباره این اتفاق نگران هستم و از شنیدن آن حس خوشایندی ندارم و امیدوارم که حل و فصل پیدا کند. در حال حاضر هیچ کس چیزی درباره آن نمی‌داند.

ترامپ در ادامه گفت: یک سری ماجرا‌های کاملا بد درباره این اتفاق وجود دارد و من این مساله را دوست ندارم.

هنگامی که یک تبعه برجسته آمریکا در خاک کشور خارجی به قتل برسد، رییس جمهور آمریکا هر کسی که باشد، اظهار نگرانی صرف نمی‌کند بلکه به ابراز خشم و واکنش شدید می‌پردازد و روسای جمهور آمریکا در این موارد خواهان پاسخگو کردن مسببان هستند و نسبت به تبعات، هشدار می‌دهند. با این حال در مورد خاشقجی ترامپ هیچ یک از این کار‌ها را انجام نداد و این آرزوی او که همه چیز حل و فصل شود به نوعی به عربستانی‌ها این پیام را می‌دهد که شما لازم نیست اصلا نگران ما باشید و ما مانعی بر سر راه شما نخواهیم بود.

میدل‌ایست آی در ادامه نوشت: این حادثه ما را به یاد رهبری در عربستان که خود را سرسخت و بی‌محابا نشان می‌دهد، می‌اندازد. او صد‌ها عضو ثروتمند خاندان سلطنتی را به همراه چندین تن دیگراز تجار به زندان انداخت و تنها زمانی که آن‌ها ده‌ها میلیارد دلار از دارایی‌هایشان را تقسیم کردند قبول کرد که آن‌ها را آزاد کند. او سعد حریری، نخست وزیر لبنان را هم اساسا ربوده و مجبورش کرد در یک سخنرانی تلویزیونی بگوید که استعفا می‌کند و ایران را نیز مورد حملات شدید قرار داد، اما حریری ظاهرا بعد با مداخله امانوئل ماکرون، رییس جمهور فرانسه و دعوت ماکرون از حریری برای سفر به فرانسه آزاد شد.

در عین حال اولین سفر خارجی ترامپ به عنوان رییس جمهور به عربستان بود و او در این سفر در یک اتفاق مناقشه‌برانگیز در کنار عبدالفتاح السیسی، رییس جمهور مصر و ملک سلمان، پادشاه عربستان دستانشان را روی یک گوی درخشان گذاشتند. هنگامی که او عربستان را ترک کرد خبر از توافق‌های فروش تسلیحات به ارزش ۱۱۰ میلیارد دلار داد که به زودی صنایع دفاعی آمریکا را رونق می‌دهند.

ترامپ که همواره کوشیده از هر سیاست دوران اوباما فاصله بگیرد، متعهد شد که عربستانی‌ها را همچون رییس جمهور قبلی به حال خود رها نکند و در راستای این رویکرد لفاظی‌ها علیه ایران را تشدید کرده و از توافق برجام که دستاورد دولت اوباما بود، خارج شد.

در نوامبر ۲۰۱۶ خاشقجی در سخنرانی در یک اندیشکده آمریکا کمی بعد از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری گفت که عربستان باید نسبت به ریاست جمهوری ترامپ به درستی نگران باشد. این زمانی بود که پادشاهی عربستان در حال نزدیک‌تر شدن به رییس جمهور منتخب آمریکا بود؛ بنابراین بعید به نظر می‌رسد که دولت ترامپ عربستان را برای شفاف‌سازی برای آنچه که برای خاشقجی اتفاق افتاده تحت فشار قرار دهد و بیانیه ترامپ هم با این توقع همخوانی دارد.

میدل‌ایست آی در پایان نتیجه‌گیری کرد ترامپ صرفا نسبت به یک چیز اهمیت می‌دهد. فروش آنچه که او "تجهیزات نظامی زیبای آمریکا" خوانده و همچنین شغل‌هایی که چنین فروشی به وجود می‌آورد. ترامپ کل توجهش صرف معامله است و این کل کلام است. او در اولویت‌هایش جایی برای حقوق بشر یا حتی اصل مقدس آمریکا یعنی دموکراسی قائل نیست. رییس جمهور آمریکا حقیقتا عاشق چشم و ابروی هیچ کشوری در خاورمیانه نیست به جز آنکه این کشور بتواند به آمریکا سود برساند. روسای جمهور قبلی آمریکا دست کم در ظاهر جوری رفتار می‌کردند که از اصلاحات و دموکراسی در منطقه حمایت می‌کردند، اما ترامپ احتمالا اولین رییس جمهور در آمریکا است که برای اهمیت دادن به این مسائل وانمود نمی‌کند. "
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: