یک نشریه اسرائیلی امروز خبر داده و مدعی شده است که دولت ایران، رژیم اسرائیل و چند کشور دیگر در خاورمیانه از جمله ترکیه و فلسطین در حال همکاری روی یک پروژه مشترک علمی با کاربرد‌های مختلف در علوم پایه هستند که این پروژه قرار است از ابتدای سال آینده آغاز به کار کند.
کد خبر: ۴۶۵۴
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶        05 April 2016

به گزارش «تابناک»یک نشریه اسرائیلی امروز خبر داده و مدعی شده است که دولت ایران، رژیم اسرائیل و چند کشور دیگر در خاورمیانه از جمله ترکیه و فلسطین در حال همکاری روی یک پروژه مشترک علمی با کاربرد‌های مختلف در علوم پایه هستند که این پروژه قرار است از ابتدای سال آینده آغاز به کار کند.
  این خبری است که امروز «جروزلم پست» منتشر کرده و بیان داشته دولت های ایران، رژیم اسرائیل، اردن، ترکیه، پاکستان، قبرس، مصر و مقامات فلسطین در حال همکاری مشترک هستند تا در اواسط سال 2017 دانشمندان آنها بر روی پروژه SESAME، اولین پروژه مربوط به اشعه سینکروترون - دستگاه تقويت و تسريع ذرات بار. دار الکترونى – برای علوم و کاربرد پزشکی و تجربی در خاورمیانه همراه شوند.

اشعه سینکروترون ـ به گفته این نشریه ـ دستگاهی شتاب دهنده است که قادر به تولید تشعشعات قوی برای تحقیقات پیشرفته علمی و تکنولوژیک است و برای علوم پایه در بسیاری از حوزه ها کاربرد دارد؛ حوزه هایی از نانوتکنولوژی گرفته تا پزشکی و باستان شناسی و غیر از آن.

مرکز این پروژه در اردن و در 35 کیلومتری شمال غربی امان، پایتخت این کشور خواهد بود و به عنوان اولین مرکز اشعه سینکروترون و نخستین مرکز بین المللی تحقیقات پیشرفته در خاورمیانه و منطقه شناخته خواهد شد.

«الیزر رابینوویچی» استاد فیزیک دانشگاه اورشلیم که به عنوان قائم مقام پروژه SESAME انتخاب شده، در همین رابطه به این نشریه اسرائیلی گفته که اردن برای شروع این پروژه مکانی منطقی است.

همکاری ایران با رژیم اسرائیل و چند کشور دیگر بر روی یک پروژه علمی مشترک

بیشتر کشورهای عضو این پروژه قرار است برای عضویت خود سالیانه، 500 هزار دلار پرداخت کنند و جروزلم پست نوشته که ایران طی سال های اخیر به دلیل تحریم ها قادر به انتقال مستقیم حق عضویت خود نبوده است؛ اما رابینوویچی گفته که ایران بدهی های خود را متقبل شده. جالب آنکه این روزنامه همچنین مدعی شده که وزارت علوم، تکنولوژی و فضانوردی رژیم اسرائیل سهم ایران را پرداخت خواهد کرد.

هدف اصلی پروژه SESAME تسهیل تحقیقات و مطالعات علمی بین المللی در منطقه خاورمیانه است و به گفته جروزلم پست، بسیاری از کشورها نظیر آمریکا، ژاپن، انگلستان، فرانسه، ایتالیا، آلمان و کویت در آن نقش نظارتی دارند. به گفته رابینوویچی این پروژه از بیست سال قبل مطرح شده و امید می رود، از سال آینده عملیاتی شود.

به گفته این روزنامه ،رابینوویچی زمانی که قائم مقام این پروژه انتخاب شد، رأی ایران را نیز داشته است؛ بنابراین، گفته می شود که اردن برای مرکز این پروژه انتخاب شده تا مشکلات دیپلماتیک با رژیم اسرائیل، مانع از انجام پروژه نشود.


برچسب ها: ایران ، اسرائیل
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: