صندوق بین المللی پول پیش بینی کرد:
صندوق بین المللی پول در جدیدترین گزارش خود از چشم انداز اقتصادی ایران، نرخ تورم کشور ما را در سال ۲۰۱۸ در مرز ۳۰ درصد پیش بینی کرده است.
کد خبر: ۴۶۵۳۸
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۱        09 October 2018

از رکود تورمی شدید تا رشد منفی یک و نیم درصدی اقتصاد ایران

اطلس خبر به نقل از پارسینه:

  صندوق بین‌المللی پول در این گزارش رشد اقتصادی ایران را در سال ۲۰۱۸ را منفی ۱.۵ درصد برآورد کرد، این در حالی است که این صندوق در گزارش قبلی نرخ رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۸ را ۴ درصد پیش‌بینی کرده بود. نرخ تورم در ایران هم در سال ۲۰۱۸ برابر با ۲۹.۶ درصد پیش‌بینی شده است.

صندوق بین المللی پول نرخ بیکاری ایران در سال ۲۰۱۸ را ۱۲.۸ درصد پیش بینی کرده است که ۱.۱ درصد نسبت به برآورد قبلی بیشتر است. پیش بینی جدید صندوق بین المللی پول نشان می‌دهد که رشد قوی اقتصاد جهانی در ماه‌های گذشته که از جمله به دلیل کاهش مالیات‌ها در آمریکا و افزایش تقاضا برای واردات رخ داده بود، در حال کمرنگ شدن است.

صندوق بین المللی پول در گزارش خود موسوم به چشم انداز اقتصادی جهان پیش بینی کرده که رشد اقتصاد جهانی در سال جاری و سال آینده میلادی به ۳.۷ درصد برسد، در حالی که این رقم قبلا ۳.۹ درصد پیش بینی شده بود.
این پیش‌بینی در حالی که صندوق بین‌الملل پول در سال ۲۰۱۶ میلادی رشد اقتصادی ایران را ۱۲.۵ درصد و میزان تورم را ۹.۱ درصد ارزیابی کرده بود. با این حال در سال ۲۰۱۷ میزان رشد اقتصادی ایران ۳.۷ درصد ارزیابی شده بود، گرچه پیش‌بینی نرخ تورم اندکی بالاتر از سال ۲۰۱۶ و معادل ۹.۶ درصد بود.

صندوق بین‌المللی پول ناظر بر اجرای سامانه پولی در سطح جهان است و پیش‌بینی‌های آن نیز از منابع مهم ارزیابی اقتصادی کشور‌های مختلف به شمار می‌رود. این نهاد که دفتر مرکزی آن در واشینگتن قرار دارد، نزدیک به یک سال پیش گفته بود انتظار می‌رود رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۸، بالای چهار درصد باشد، آن‌هم در حالی‌که دیگر تولیدکنندگان نفت در خاورمیانه رشد اقتصادی نزدیک به صفر درصد خواهند داشت.

این پیشبینی، اما با بازگشت دور نخست تحریم‌ها علیه تهران و چشم‌انداز وضعیت اقتصادی ایران پس از بازگشت تحریم‌های نفتی و مالی در آبان ماه، تغییر کرده‌است.صندوق بین‌المللی پول می‌گوید انتظار می‌رود با کاهش صادرات نفت ایران در دو سال آینده وضعیت اقتصادی ایران نیز رو به افول برود، تا دوباره «در سال ۲۰۲۰-۲۰۲۳ به یک وضعیت نسبتاً مثبت برسد».

همزمان، اما پیشبینی رشد اقتصادی عربستان سعودی که سال پیش ۰.۹ درصد بود، انتظار می‌رود به ۲.۲ درصد در سال جاری میلادی و ۲.۴ درصد در سال ۲۰۱۹ برسد؛ نیم‌درصد بیشتر از ارزیابی قبلی.در مجموع کشور‌های غرب آسیا و شمال آفریقا (خاورمیانه و شمال آفریقا) در سال ۲۰۱۸ دو درصد و در سال بعد دو و نیم درصد رشد خواهند داشت. البته این رشد نیز در مجموع کم‌تر از ارزیابی قبلی‌ست.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: