«لی» به «پارک گون هه» پیوست؛
آقای لی که طی سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ میلادی رئیس جمهوری کرۀ جنوبی بود، به جرم فساد به ۱۵ سال زندان محکوم شد.
کد خبر: ۴۶۳۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۶        05 October 2018

محکومیت رئیس جمهور پیشین کره جنوبی به ۱۵ سال زندان به خاطر فساد و اختلاس

اطلس خبر به نقل از پارسینه:

  به نقل از یورونیوز، یک دادگاه در کرۀ جنوبی روز جمعه لی میونگ‌-باک، رئیس جمهوری پیشین این کشور را به جرم فساد به ۱۵ سال زندان محکوم کرد. دادستان پیش‌تر برای او مجازات ۲۰ سال زندان را درخواست کرده بود.

آقای لی که طی سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ میلادی رئیس جمهوری کرۀ جنوبی بود، چهارمین رئیس جمهوری این کشور است که به زندان می‌افتد. رئیس جمهور پس از او یعنی خانم پارک گون‌-هه نیز به اتهام فساد مالی محاکمه و به ۲۵ سال زندان محکوم شده است.

پیش از این دو، چون دو‌-هوان که طی سالهای ۱۹۸۰ تا ۸۸ میلادی و کیم یونگ‌-سام که طی سالهای ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۸ میلادی رئیس جمهوری کره جنوبی بودند، زندانی شده‌اند.

لی میونگ‌-باک که پیش از رسیدن به این مقام ریاست جمهوری به عنوان مدیر عامل هیوندای و شهردار سئول ایفای نقش کرده، با اتهاماتی متعددی روبرو بود؛ از جمله اختلاس مبلغ ۲۱.۷۷ میلیون دلار از یک شرکت خصوصی سازندۀ قطعات خودرو که توسط برادرش مدیریت می‌شد و همچنین پذیرش رشوه‌ای ۱۰ میلیون دلاری از صندوق موسساتی مانند سامسونگ.

دادگاه سئول علاوه بر حکم زندان، آقای لی را به پرداخت جریمه‌ای به مبلغ ۱۱.۵۰ میلیون دلار (۱۳ میلیارد وون) محکوم کرد.

قاضی چانگ کی‌-سون در زمان اعلام حکم گفت: «چنین اقداماتی آن هم از سوی رئیس جمهور که رئیس دولت و رهبر قوه مجریه است، باید بشدت محکوم شود... زیرا چنین فعالیتهایی اعتماد به کل دفتر عمومی را تضعیف می‌کند.»

آقای لی ۷۶ ساله انجام هرگونه تخلفی را رد کرده است و می‌گوید تحقیقات قضایی با انگیزۀ سیاسی انجام شده و مون جائه‌-این، رئیس جمهوری کنونی قصد انتقام از او را داشته است.

آقای لی در زمان صدور این حکم در دادگاه حاضر نبود.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: