متاسفانه بانك مركزي با اطلاع رساني هاي ضعيف خود در اكثر موارد به جاي آرامش بخشيدن به مردم و دولت باعث ايجاد بيشتر تنش شده است. مردم هنوز مسئله موسسات مالي را فراموش نكرده اند كه با سوئيفت مواجه شده اند.
کد خبر: ۴۶۱۳
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷        05 April 2016
اطلس خبر -  سیستم سوئیفت جهت ارسال و دریافت هرگونه پیام ارزی در بین واحدهای ارزی بانکهای داخل کشور و بانکهای خارج از کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر تمام بانکهای داخلی ایران از طریق خطوط Leased و یا ماهواره به یک مرکز به نام SAP در بانک مرکزی متصل گردیده و از طریق سیستم ماهواره‌ای پیامها را برای بانکهای مورد نظر ارسال می‌نمایند. این سیستم جهت سرعت بخشیدن به انجام معاملات ارز و جلب رضایت مشتریان و همچنین هماهنگی تمام عملیات ارزی در سطح جهانی با استفاده از یک نرم‌افزار استاندارد مورد توجه واقع گردیده‌است.

عضویت ایران در سوئیفت
طرح عضویت ایران در شبکه سوئیفت، در سال ۱۳۶۴ توسط کارشناسان بانک مرکزی ایران ارائه شد ولی با توجه به شرایط جنگی ایران، این طرح به فرجام نرسید تا اینکه در سال ۱۳۶۹، بانک مرکزی، این موضوع را در دستور کار خود قرار داد و پس از آماده‌سازی سیستم بانکی ایران در این خصوص، تقاضای خود مبنی بر عضویت خود را در اواخر ۱۳۷۰ ارائه داد. در آذر ۱۳۷۱، درخواست ایران پذیرفته شد و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، به همراه بانک‌های صادرات، ملی، تجارت، ملت و سپه به عضویت این شبکه درآمدند.
با اوج گرفتن منازعات در خصوص برنامه هسته‌ای ایران، شبکه سوئیفت ایران از روز شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۴ عصر به وقت گرینویچ در راستای تحریم‌های اروپایی قطع شد.
با دستیابی به توافق جامع و نهایی هسته‌ای وین در خصوص برنامه هسته‌ای ایران بین ایران و کشورهای گروه ۵+۱ (یا ۳+۳) شامل جمهوری خلق چین، فرانسه، آلمان، فدراسيون روسيه، انگليس و ايالات متحده آمریکا در روز سه شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴، ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران درباره امکان اتصال سوئیفت به همه بانک‌های کشور، اظهارداشت: سوئیفت به عنوان مرکز نقل و انتقالات بانکی از هم‌اکنون می‌تواند عملیات خود را در ایران آغاز کند. و در نهایت در تاریخ ۲۷ دی ۱۳۹۴ در ساعت هشت و چهل و پنج دقیقه به وقت تهران با اجرای برجام تحریم سوئیفت از ایران برداشته شد. همچنین پس از لغو تحریم ها بانک های تجارت، رفاه کارگران، توسعه صادرات، سپه، پست بانک، صنعت و معدن، بانک ایران و اروپا، بانک توسعه همکاری، سینا، ملت و ملی به سوئیفت متصل شدند. لازم به ذکر است پیش از این، بانک های دی، سامان، پاسارگاد، پارسیان، مسکن و کشاورزی به سوئیفت متصل بوده اند.

آغار جنجال
بعد از رفع تحريم ها مسئله اي كه خيلي روي آن تاكيد شد فعال شدن سوئيفت بود و به نوعي به تيتر يك روزنامه ها در حدود 80روز گذشته تبديل شده است و از يك مسئله عادي به يك بحران و اختلاف اصلي بين مسولين تبديل شد.
در ذيل به مواضع متناقض دولتمردان در رفع تحریم سوئیفت به صورت تيتر واردر دو ماه گذشته اشاره خواهيم كرد:
-           روحانی: امروز هزار ال‌سی در بانک‌های مختلف باز شد
-           فعالان اقتصادی و منتقدان: بانک‌ها در روز تعطیل چطور می‌توانند ال سی باز کرده باشند؟
-           تصحیح سخنان روحانی توسط سیف/ 1000 ال سی به مرور گشایش می یابد
-           عسگراولادی: لغو تحریم سوئیفت دروغ است
-           همراهی ذوق‌زدگان برجام با منتقدان:1000 ال‌سی فعال نیستند و پولی جابجا نمی‌شود
-           بانک مرکزی:12 بانک ایرانی  به سوئیفت وصل شدند /رویترز: وصل نشده‌اند
-           وعده مجدد سیف برای اتصال  9 بانک ایرانی به سوئیفت و عدم تحقق آن
-           ظریف اتصال سوئیفت را حاصل سفر خود به بروکسل خواند(يك ماه بعد از لغو تحريم ها)
-           گشایش ال سی اروپایی در انتظار اذن خزانه‌داری آمریکا/ اتصال سوئیفت و ال‌سی به سال بعد موکول شد
-           رئیس‌جمهور اتریش خيال همه را راحت كرد: سوئيفتي باز نشده است
 
يك مسئله ساده كه داراي يك جواب هم بيشتر نيست متاسفانه تبديل به يك موضوع پيچيده شده كه باعث تمسخر ايران در سطح جهان شده است و چهره ايران اسلامي را خراب ودست رسانه هاي معاند را باز كرده كه هر روز به اختلاف بين مسولين ايران اشاره كنند.
 
فارغ از اينكه سوئيفت متصل شده و يا خير به نظر مي رسد اطلاع رساني صحيح و شفاف بانك مركزي شاه كليد اين بحران مي باشد.اگر روز اول روابط عمومي بانك مركزي با دعوت اصحاب رسانه موضوع را روشن مي كردو يك اتصال سوئيفتي برقرار و نتيجه را به صورت شفاف اعلام مي كردند ديگر شاهد اين همه جنجال نبوديم.
 
البته در چند روز گذشته با فشار هاي عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه اين امر محقق شد ولي باز هم با اقدام غير كارشناسانه روابط عمومي بانك مركزي ، با دعوت از تعداد معدودي از رسانه هاي خاص نتوانستند به جنجال سوئيفت پايان دهند.
متاسفانه روابط عمومي بانك مركزي اقدامي را كه بايد سه ماه پيش انجام مي داد را در روز دوشنبه 16/1/95 با دعوت از تعداد كمي از خبرنگاران خاص محقق كرد ولي به دليل انتخاب گزينشي خبرنگاران و اصحاب رسانه اين موضوع به بحراني جديد تبديل شده است.چگونه وقتي يك بانك نشست خبري با موضوع عادي مي گذارد حدود 200 خبرنگار مي روند و براي برنامه اي به اين مهمي حتي تعداد خبرنگاران به 10 نفر نمي رسد!!!

راه حل:
به رئيس كل بانك مركزي پيشنهاد مي دهيم كه اگر واقعا سوئيفت برقرار شده است ، هر کس كه می‌گوید سوئیفت برداشته نشده را طبق جدول مشخص و در يك بازه كوتاه مدت به اتاق سوئیفت در بانک مرکزی ببرند و از نزدیک ببیند که سوئیفت برقرار شده یا خیر.
 
متاسفانه بانك مركزي با اطلاع رساني هاي ضعيف خود در اكثر موارد به جاي آرامش بخشيدن به مردم و دولت باعث ايجاد بيشتر تنش شده است. مردم هنوز مسئله موسسات مالي را فراموش نكرده اند كه با سوئيفت مواجه شده اند. هيچگاه نبايد فراموش كنيم كه وظيفه اصلي بانك مركزي ايجاد آرامش در بازار مي باشد مري كه تا به حال زياد در آن موفق نبوده است.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: