‌استاندار گیلان از کاهش ظرفیت سد سفیدرود خبر داد.
کد خبر: ۴۵۸۶
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰        05 April 2016

به گزارش ایسنا، سد سفیدرود یا سد منجیل، سدی است که در محل پیوستن دو رود قزل‌اوزن و شاهرود در نزدیکی منجیل و در شهرک سفید رود ساخته شده است و برای تنظیم آب این دو رود برای کشاورزی در دشت گیلان و نیز تولید برق به کار می‌رود.

کار ساخت این سد از ۱۳۳۵ شروع شد و در سال ۱۳۴۰ به پایان رسید.

این سد اولین سد ایران است. بهره‌برداری از آن در ۲۹ اردیبهشت سال ۱۳۴۱ آغاز شده است. ارتفاع سد از کف رودخانه ۹۲ متر و طول تاج آن ۴۲۵ متر است.

سد سفیدرود پنج واحد تولید برق دارد که در مجموع بیش از ۸۷ مگاوات برق تولید می‌کند.

سد سفیدرود یکی از رسوب‌گیرترین سدهای جهان است. اکنون بیش از نیمی از ظرفیت سد را رسوبات پر کرده است. از سال ۱۳۵۹ تاکنون عملیات شاس و تغییر زمان‌بندی پر و خالی کردن سد برای رفع این مشکل به کار گرفته شده است. همچنین احداث چند سد انحرافی برای رسوب‌گیری آب رودهای شاهرود و قزل‌اوزن در دست اقدام است.

محمدعلی نجفی استاندار گیلان ‌روز دوشنبه در حاشیه بازدید از سد سفیدرود گفت: ظرفیت سد سفیدرود کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه ظرفیت این سد یک میلیارد و 600میلیون مترمکعب بود، اما براثر رسوبی که طی سالیان متمادی انجام شده، این ظرفیت کاهش یافته است، خاطر‌نشان کرد: ذخیره آب سد سفیدرود هم اکنون به یک میلیارد و 40میلیون مترمکعب رسیده که این میزان در سال گذشته در همین مدت، 640 میلیون مترمکعب بود.

استاندار گیلان تصریح کرد: حجم کنونی آب سد برای نیاز کشاورزی کافی نیست و نوبت بندی آب همچنان با شدت ادامه خواهد یافت.

نجفی خبرداد: دولت بدنبال تامین اعتبار و ادامه ساخت سدهای پایین دستی مانند سدشفارود در رضوانشهر و سدهای لاستیکی در استان است و با توجه به دستور رئیس جمهور، بزودی چهار سد لاستیکی در گیلان به بهره برداری می‌رسد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: