منابع انگلیسی روز دوشنبه فاش ساخت که براساس'اوراق پانامایی'، پدر دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس، از جمله مشتری‌های شرکت حقوقی 'موساک فونسکا' بوده و یک صندوق مالی برون مرزی به منظور فرار مالیاتی داشته است.
کد خبر: ۴۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۷        04 April 2016
به گزارش ایرنا؛ منابع انگلیسی روز دوشنبه فاش ساخت که براساس'اوراق پانامایی'، پدر دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس، از جمله مشتری‌های شرکت حقوقی 'موساک فونسکا' بوده و یک صندوق مالی برون مرزی به منظور فرار مالیاتی داشته است.

این منابع از جمله روزنامه گاردین در گزارشی‌هایی عنوان کردند که براساس اسناد یاد شده ' ایان کامرون'، پدر نخست‌وزیر انگلیس ، که در سال 2010 میلادی درگذشت، به‌منظور اجتناب از پرداخت مالیات اقدام به ایجاد یک صندوق مالی برون‌مرزی در چارچوب یک شرکت کرده بود.

تارنمای روزنامه گاردین در این خصوص نوشت: ایان کامرون مدیریت شرکت ' بالیمور هولدینگ' که یک صندوق سرمایه‌گذاری در باهاماس بود، بر عهده داشته و حتی شماری از ساکنان باهاماس را به‌صورت شکلی به استخدامش درآورده بود.

این روزنامه بابیان اینکه این شرکت در اوایل دهه 1980 میلادی تاسیس شد و تاکنون فعالیت داشته است، نوشت: شرکت بالیمور در طی 30 سال گذشته حتی یک پنی بابت سودهایی که کرده در انگلیس پرداخت نکرده است.

در همین حال یک سخنگوی نخست‌وزیری انگلیس روز دوشنبه گفت که داونینگ استریت پیش‌ از این در مورد اتهامات مطرح‌شده در مورد ایان کامرون پاسخ داده است.

وی در پاسخ به این ‌سووال که آیا هنوز خانواده کامرون در این صندوق سرمایه‌ای دارند، گفت: این‌یک مساله خصوصی است.

این سخنگوی نخست‌وزیری گفت که دولت کامرون تاکنون یک‌رشته اقدامات به‌منظور مقابله با فرار و اجتناب مالیاتی به اجرا گذاشته است.

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که 'جان مک دونل' وزیر دارایی در کابینه در سایه حزب کارگر روز دوشنبه گفت: کامرون در وعده‌اش برای مقابله با پنهان‌کاری مالی و برخورد با کسانی که در کشورهای خارجی که به گریزگاه مالیاتی معروف هستند دارای حساب هستند، شکست‌ خورده است و لازم است که هم‌اکنون در این خصوص 'اقدام واقعی' صورت دهد.

دیوید کامرون در سال 2011 میلادی در ارتباط با ضرورت مبارزه با فرار مالیاتی اشخاص گفته بود که بایستی در مورد وضعیت و جریان اموال اشخاص ( حقیقی و حقوقی) ، تحقیقات صورت گیرد.
فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس نیز روز دوشنبه گفته است که در ماه 'می'‌ اجلاسی درباره فساد مالی و فرار مالیاتی در لندن برگزار می‌شود و بحث درباره این اسناد و پیامدهای آن در این اجلاس مطرح خواهد شد.
انتشار اسناد مالی محرمانۀ مرتبط با فعالیت های شرکت حقوقی «موساک فونسکا» (Mossack Fonseca) در کمک به برخی از سیاستمداران و ثروتمندان جهان برای فرار از پرداخت مالیات آن هم در مقیاسی بزرگ، بزرگترین افشاگری تاریخ نام گرفته است.
مدارک افشا شده که بیش از یازده میلیون سند را در بر می گیرد و «اوراق پانامایی» نام گرفته است نشان می دهد که چگونه برخی از ثروتمندترین و قدرتمندترین افراد جهان دارایی هایشان را در کشورهایی که گریزگاه های مالیاتی شناخته می شوند پنهان کرده اند.

براساس گزارش‌های منتشر شده در میان این افراد نام سه نماینده پیشین پارلمانی حزب محافظه‌کار و نام شش تن دیگر از نماینده مجلس اعیان انگلیس دیده می‌شود.

سه سیاستمدار انگلیسی که تاکنون نامشان در ارتباط با این اسناد مطرح شده لرد 'اشکرافت'، 'بارونس شارپلز' از مجلس اعیان و 'مایکل میتز'، نماینده سابق پارلمان از حزب محافظه‌کار هستند.
علاوه بر این نمایندگان پارلمان، شماری از کمک‌کنندگان مالی به احزاب سیاسی انگلیس نیز دارای حساب‌های برون‌مرزی بوده‌اند.

به نوشته گاردین، در حدود 370 خبرنگار از یک صد سازمان خبری در 80 کشور جهان، برای تجزیه تحلیل اسناد شرکت حقوقی موساک فونسکا و اعتبارسنجی آنها کار کرده اند.

به نوشته این روزنامه، این اسناد را روزنامه آلمانی 'زوددویچه سایتونگ' به دست آورده و آنها را در اختیار 'کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاران تحقیقی (ICIJ)' قرار داده است.

'جرارد رایل٬' رئیس کنسرسیوم روزنامه نگاران تحقیقی در این خصوص گفته است این اسناد حاوی فعالیت روزانه شرکت موساک فونسکا در 40 سال گذشته است.
وی عنوان کرد: 'گمان می کنم با توجه به گستردگی این اسناد٬ لو رفتن آنها احتمالا بزرگ ترین ضربه به فعالیت های پناهگاه های مالیاتی جهان باشد.'


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: