سخنگوی کرملین امروز (دوشنبه) پس از آن که رئیس جمهور روسیه به همکاری با یک شرکت پانامایی دخیل در پولشویی در جهان بر اساس اسناد فاش شده از سوی یک نشریه آلمانی متهم شد، گفت: اکنون کمپین پوتین هراسی در جهان به چنان سطوح بالایی رسیده که دیگر امکان خوب صحبت کردن درباره روسیه در جهان وجود ندارد.
کد خبر: ۴۵۲۴
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۱        04 April 2016
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، اخیراً نشریه آلمانی "زود دویچه زایتونگ" به انتشار اسنادی مشهور به "اوراق پاناما" پرداخت که گفته شده متعلق به یک شرکت پانامایی به نام "موساک فونسکا" بوده که به برخی رهبران و چهره‌های شناخته شده در جهان برای پولشویی کمک می‌کرده است. در همین راستا طبق این اسناد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز به دست داشتن در پولشویی از طریق این شرکت متهم شده است.

این نشریه ‌آلمانی همچنین مشخصاً از شی جینپینگ، رئیس جمهور چین، پترو پروشنکو، رئیس جمهور اوکراین، الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان و همچنین پادشاه عربستان و چندین تن دیگر از رهبران و چهره‌های شناخته شده جهان به عنوان مشتریان این شرکت و افراد دخیل در این رسوایی نام برده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین امروز در واکنش به این گزارش به خبرنگاران گفت: این کاملاً آشکار است که حقه‌های اطلاعاتی در راستای کمپین پوتین‌هراسی به سطوح بالای جدیدی رسیده‌اند به نحوی که دیگر عملاً خوب صحبت کردن درباره روسیه و هر کاری که روسیه انجام می‌دهد و یا هر موفقیتی که روسیه به دست می‌آورد غیرممکن شده است.

وی افزود: در همین راستا شما دیگر باید درباره روسیه همواره بد صحبت کرده و بسیاری از مسائل بد را با آب و تاب درباره روسیه بگویید و اگر هیچ چیز بد دیگری برای صحبت کردن نداشتید، می‌بایستی خودتان چیزی درست کنید. این دیگر برای ما کاملاً ‌آشکار شده است.

پسکوف در ادامه تصریح کرد: این محصول اطلاعاتی علیه صحنه سیاسی داخلی ما ساخته و پرداخته شده است. این محصول مخاطبان داخلی ما را هدف قرار می‌دهد. با وجود آنکه نام ولادیمیر پوتین مستقیماً در هیچ جا دیده نمی‌شود و با وجود آنکه از دیگر کشورها و دیگر رهبران نیز در این گزارش نام برده شده، این برای ما آشکار است که هدف یک چنین حملات اطلاعاتی رئیس جمهور ما بوده است به ویژه آن که ما در حال نزدیک شدن به انتخابات پارلمانی و در مدتی طولانی‌تر به انتخابات ریاست جمهوری در دو سال آینده در روسیه هستیم.

سخنگوی کرملین تأکید کرد که کرملین همواره انتظار حملات اطلاعاتی علیه روسیه و پوتین و ادامه چنین حملاتی را داشته است.

وی افزود: مسکو از بابت کیفیت این پژوهش روزنامه‌نگاران در ارتباط با رسوایی جدید مربوط به اوراق پاناما مایوس است و انتظار کیفیت بهتری را از آن داشت.

وی به خبرنگاران گفت: باید اذعان کنم که ما البته انتظار گزارش‌های کیفی بهتری از جانب این تلاش‌ جامعه خبرنگاری داشتیم. اساساً چیز چندان جدیدی فاش نشده است و در اینجا من باید بگویم که ما نسبت به آن مایوس شدیم. به هر ترتیب زمانی که ما درباره جامعه روزنامه‌نگاری صحبت می‌کنیم باید بگوییم که سنت‌های مربوط به پژوهش کیفی روزنامه‌نگاری در سال‌های اخیر از بین رفته‌اند.

پسکوف همچنین گفت که با وجود آنکه همسرش بر اساس "اوراق پاناما" محکوم به دست داشتن در پولشویی شده هرگز هیچ شرکتی در خارج از روسیه نداشته است.

وی ادامه داد: آنها ادعا کرده‌اند که همسر من یک شرکت خارجی از سال 2014 تا 2015 داشته است اما واقعیت این است که همسر من هرگز هیچ شرکت خارجی ندارد و نداشته است.

وی افزود: بر این اساس من شخصاً نسبت به دقت یک چنین گزارش‌هایی تردید دارم. من تنها می‌توانم چیزی که با اطمینان می‌دانم و مربوط به شخص من می‌شود بگویم.

سخنگوی کرملین همچنین گفت که مسکو به طور جدی نگران وضعیت ناگورنو- قره‌باغ است.

وی خاطرنشان کرد: کرملین نگران است و وضعیت ناگورنو - قره‌باغ حائز نگرانی جدی برای کرملین است. می‌دانید که یک سری تلاش‌های جدی نزد روسیه، ایروان، باکو و همچنین نهادهای بین‌المللی مربوطه در حال انجام است. این تلاش‌ها در درجه اول به منظور تحقق بازگشت دوباره به نظام آتش‌بس در ناگورنو- قره‌باغ ادامه خواهد یافت. همچنین مسکو از هرگونه اظهار نظر در مورد نقش احتمالی ترکیه در جنگ ارمنستان و آذربایجان بر سر ناگورنو- قره‌باغ خودداری می‌کند.

وی افزود: من از هرگونه اظهارنظر و تفسیر در این زمینه اجتناب می‌کنم. این منطقه یک منطقه حساس است که باید در ارتباط با ارزیابی و عمل در مورد آن احتیاط و دقت به خرج داد. 
بالا -


برچسب ها: کرملین ، پوتین ، پاناما
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: