میزان صادرات فراورده های نفتی در سال 1394 رشد قابل توجهی یافت به گونه ای که میزان صادرات گازوییل بیش از 30 برابر و صدور سوخت هواپیما 400 درصد افزایش یافت.
کد خبر: ۴۵۱۹
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۷        04 April 2016
ایران به تدریج وارد بازار صادرات فرآورده های نفتی شده و جایگاه خود را در میان فعالان بین المللی این محصولات، تحكیم می بخشد.

به گزارش ایرنا ایران اكنون به جز بنزین در سایر فرآورده های نفتی مانند گازوییل، نفت كوره، نفت سفید و حتی سوخت هواپیما به صادركننده تبدیل شده و به سرعت در حال توسعه فعالیت های خود است.

صادرات سوخت هواپیما كه از سال 1393 توسط ایران آغاز شد در سال 1394 رشد چشمگیری یافت و بیش از 400 درصد نسبت به سال ماقبل افزایش داشت.

اسماعیل حشم فیروز، مدیر صادرات و واردات شركت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران اظهار داشت : عملكرد این بخش در مجموع در حوزه های صادرات و بانكرینگ تا حدود زیادی مطلوب بود و در بیشتر بخش ها به برآوردهای پیش بینی شده، دست یافت .

وی افزود: بخش صادرات گاز مایع عملكردی مطلوب داشته ، اما به دلیل نوسانهای شدید بازار در بخش گازوییل به میزان پیش بینی شده دست نیافتیم، زیرا در برخی موارد قیمت محموله ها از ٩٧٠ دلار به ٢٨٠ دلار رسید.

حشم فیروز اضافه كرد: برآورد شركت در بخش گازوییل، پارسال ٥٠٠ هزارتن بود كه به دلیل نوسان های شدید بازار 270 هزار تن تحقق پیدا كرد و این آمار نسبت سال ٩٣ حدود سه هزار و ٢٧٥ درصد افزایش داشت.
مدیر صادرات و واردات شركت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: امسال رقم صادرات ٥٠٠ هزار تن گازوییل محقق خواهد شد.

وی افزود: ایران برای صادرات دیگر فرآورده ها برحسب تقسیم بندی وزارتخانه با هدف مبارزه با قاچاق، بازارهای اطراف كشورمان نظیر افغانستان، پاكستان، اقلیم كردستان عراق و عراق را تامین می كند.

حشم فیروز اضافه كرد: قرار داد صادرات روزانه دو میلیون تن گازوییل با دولت مركزی عراق امضا شده كه امسال هم تمدید خواهد شد.

مدیر صادرات و واردات شركت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران اظهار داشت: پارسال در بخش صادرات گازوییل با سه هزار و ٢٧٥ درصد رشد به ٢٧٠ هزار تن دست پیدا كردیم، در حالی كه این رقم در سال ٩٣ هشت هزار تن بود.

وی گفت: صادرات نفت سفید در سال ٩٣ نیز به رقم ٥٠٠ تن رسید كه پارسال با دو هزار و ٦٠٠ درصد رشد به ١٣ هزار و ٥٠٠ تن دست یافتیم.

این مقام مسئول افزود: صادرات سوخت هواپیما پارسال به ١٥ هزار تن رسید، در حالی كه این مقدار در سال ٩٣، سه هزار تن بوده است كه از رشد ٤٠٠ درصدی حكایت می كند.

حشم فیروز اضافه كرد : بخش صادرات گاز مایع هم بیش از ٤٠٠ درصد رشد داشت و از رقم ٣٠ هزار تن سال ٩٣ به ١٢٧ هزار تن در سال ٩٤ رسید.

به گفته وی، صادرات دیگر فرآورده ها هم با توجه به مقادیر مازاد مصرفی كه مدیریت تامین و توزیع در اختیار ما قرار دهد، مشكلی در بحث فروش وجود ندارد.

مدیر صادرات و واردات شركت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران افزود: بخش گاز مایع چندین قرارداد تا پایان شهریورماه امسال دارد كه این قرار دادها قابلیت تمدید دارند.

وی خاطرنشان ساخت، سال ٩٤ تجربه ای مناسب برای امسال بود، زیرا نخستین سالی بود كه در زمینه همه فرآورده ها مازاد و انباشت تولید داشتیم و به شناسایی بازار، ایجاد زیرساختهای لازم و شناسایی مشتریان، ایجاد انبارها و مبادی جدید اقدام شد.

علت اصلی افزایش صادرات فراورده های نفتی در كشور، افزایش تولید گاز كشور واختصاص گاز بیشتر به نیروگاه ها است ، تا پیش از گازرسانی به نیروگاه ها، سوخت اصلی نیروگاه ها،شامل سوخت های مایع مانند گازوییل و نفت كوره بود.

همچنین به سبب گازرسانی به شهرهای كوچك و روستاها، مصرف نفت سفید در كشور نیز كاهش یافته و زمینه صادرات آن را فراهم ساخته است.


برچسب ها: هواپیما
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: