در گفتگو با اشپیگل؛
وزیر خارجه ایران با دفاع از مواضع ایران در زمینه توافق هسته‌ای با ایران از طرف‌های دیگر توافق خواست که به وظایف خود عمل کرده و خروج آمریکا از توافق را جبران کنند.
کد خبر: ۴۵۰۶۰
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۷        15 September 2018

اطلس خبر به نقل از پارسینه:

به نقل از فارس، «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران در جریان گفتگو با نشریه آلمانی اشپیگل از کشور‌های اروپایی خواست تا با توجه به اقدام «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای با ایران اقدام مثبتی صورت دهند وی همچنین اقدامات کشورش در سوریه را قابل توجیه دانست.

ظریف درباره نقش اروپایی‌ها در پی اقدام آمریکا در خروج از توافق هسته‌ای با ایران هم گفت: «اروپایی‌ها در برابریک پرسش بنیادی قرار دارند که به قوانین روابط بین‌الملل مربوط می‌شود. آمریکا می‌خواهد خواست‌های سیاسی و اقتصادی خود را به بقیه جهان تحمیل کند. درباره توافق هسته‌ای با ایران، قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل وجود دارد. ایران به آن پایبند است و آمریکا علیه آن اقدام کرد. اکنون آمریکا از همه می‌خواهد که قانون بین‌المللی را نقض کند. اروپا باید تصمیم بگیرد (چرا که) اگر اینچنین شود، پیامد‌های طولانی خواهد داشت.»

اشپیگل در ادامه درباره تحریم‌های بیشتر آمریکا علیه ایران در ماه نوامبر و امکان به صفر رساندن صادرات نفت این کشور و نیز تهدید «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران مبنی بر بستن تنگه هرمز از ظریف پرسید و اینکه آین موضع‌گیری نوعی اعلان جنگ به آمریکا خواهد بود. ظریف گفت که روحانی از شرایطی صحبت کرد که آمریکایی‌ها بتوانند صادرات نفت ایران را قطع کنند و افزود: «ما معتقدیم که چنین چیزی رخ نخواهد داد و ایران همچنان به صادرات نفت ادامه می‌دهد و اگر آمریکا می‌خواهد مانع از فروش نفت ایران شود به چیزی بیشتر از تهدید نیاز دارد که در این صورت شرایط کاملا متفاوتی خواهیم داشت.»

وزیر خارجه ایران در ادامه گفت: «ایران از هیچ تنشی حمایت نمی‌کند ما با حسن نیت درباره توافقی صحبت کردیم که به نفع تمامی کشور‌های جهان از جمله آمریکاست. ۱۲ گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که دو مورد از آن‌ها پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای اعلام شده‌اند نشان می‌دهند که ایران به تعهدات خود پایبند بوده است. ما می‌خواهیم (که به این روند) ادامه دهیم به این منظور آمریکا هم باید رفتاری عادی داشته باشد و به مسئولیت‌های جهانی خود احترام بگذارد.»

وی افزود: «اروپایی‌ها و دیگر طرف‌هایی که توافق را امضا کرده‌اند باید اثرات تحریم‌های آمریکا را جبران کنند. آن‌ها در ماه می‌یک بسته به ما پیشنهاد دادند که تعهدی مهم بود که اکنون باید اجرایی شود. مهم این است که اروپا چنین کاری را برای ایران انجام نمی‌دهد بلکه برای حاکمیت خود و منافع دراز مدت اقتصادی اش انجام می‌دهد.»

ظریف گفت که اولویت برای ایران این است که فروش نفت در سطح معقولی ادامه داشته باشد و درآمد آن به ایران باز گردد ضمن اینکه سرمایه‌گذاری و همکاری در سطوح مختلف مانند اقتصاد، فناوری و تجارت وجود داشته باشد، اما معیار در این زمینه نفت و بانک است.

وی در پاسخ به پرسش اشپیگل درباره اینکه کشور‌های اروپایی نمی‌توانند در شرایطی که آمریکا این شرکت‌ها را تهدید می‌کند، آن‌ها را به تجارت با ایران وادار کند هم گفت: «پرسش این است که آیا اروپا می‌خواهد که شرکت‌های اروپایی از قوانین اروپا پیروی کنند یا از قوانین آمریکا یا اینکه (اروپا) تحت دیکته آمریکا قرار دارد. اتحادیه اروپا قوانین مسدودساز را در اختیار دارد. به این ترتیب می‌تواند شرکت‌هایی را که به دلیل تحریم‌های آمریکا از همکاری با ایران خودداری می‌کنند را مجازات کند. اروپا گفته که توافق هسته‌ای با ایران در راستای منافع امنیتی‌اش است؛ بنابراین باید آمادگی داشته باشد که برای امنیتش هزینه بپردازد؛ که کار بیهوده‌ای نیست. اروپایی‌ها باید تصمیم بگیرند که آیا آمادگی دارند حرف‌های خود را عملی کنند.»

وزیر خارجه ایران در ادامه گفت: «توافق هسته‌ای با ایران یک توافق عاشقانه نیست. بلکه توافقی منطقی است. ایران آمادگی دارد که تا زمانی که منافعش تامین شود، آن را اجرا کند. این کاملا پرسشی کاربردی و نه احساسی است. روابط جهانی بر مبنای داد و ستد است. اگر این توافق در پی اقدامات آمریکا و عملکرد خنثی اروپایی‌ها به هم بخورد در این صورت ما هم اقدام می‌کنیم.»

خبرنگار اشپیگل از ظریف پرسید: «آیا شما از توافق خارج می‌شوید؟ و خروج از توافق برای ایران چه مزیتی دارد؟» و وی پاسخ داد: «ایران در چارچوب توافق مانند خارج آن فرصت‌هایی دارد و ما خود را برای چنین وضعیتی آماده کرده‌ایم. اما لزوما نیازی به پایان دادن (به توافق) نیست. بند ۳۶ توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت این امکان را به ما می‌دهد که (سطح پایبندی) را کاهش دهیم بدون اینکه از توافق خارج شویم.» وی گفت که افزایش غنی‌سازی اورانیوم می‌تواند یکی از این موارد باشد.

پیشنهاد ترامپ برای مذاکره مستقیم با ایران دیگر موضوعی بود که خبرنگار این نشریه آلمانی به آن پرداخت و ظریف گفت: «اگر مذاکره مستقیم در سطح ارتباط عمومی باشد، باید توافقی را به دنبال داشت باشد، اما هم اکنون توافقی داریم که برای آن ۱۲ سال مذاکره کردیم. ما ساعت‌ها در سطح وزرا مذاکره کردیم که در تاریخ ایران و آمریکا بی‌سابقه است. اکنون ترامپ همه چیز را نابود می‌کند. چه کسی تضمین می‌دهد که او به توافق دیگر پایبند می‌ماند. ما بار دیگر وقت‌مان را برای مذاکره مستقیم هدر نمی‌دهیم.» ظریف بازگشت ترامپ به توافق هسته‌ای با ایران را گامی ضروری دانست که می‌تواند امکان مذاکره را ایجاد کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران درباره سیاست خارجی ایران در منطقه غرب آسیا هم گفت که این موضوع هیچ ارتباطی با توافق هسته‌ای ندارد و درباره نفوذ منطقه‌ای ایران هم گفت: «آیا این گناه ماست؟ آیا گناه ماست که تصمیم درست گرفتیم که از القاعده در سوریه حمایت نکنیم و از آغاز با داعش بجنگیم؟» وی همچنین گفت که ایران هم از سیاست‌های غرب در منطقه نگرانی‌هایی دارد. شرکای اروپایی‌ها داعش و جبهه‌النصره را تجهیز می‌کنند.

تحولات یمن یکی دیگر از مواردی بود که در گفت‌وگوی اشپیگل با ظریف به آن پرداخته شد. وی گفت: «اروپا درباره مرگ صد‌ها هزار نفر در یمن سکوت اختیار کرده است. ضمن اینکه چه کسی به تمام منطقه ما سلاح می‌فرستد» وی در پاسخ به ادعای شلیک موشک ایرانی از یمن به عربستان هم گفت: «این یک فرض است. یمنی‌ها به اندازه کافی سلاح در اختیار دارند و به موشک‌های ایرانی نیاز ندارند. ما پیشنهاد صلح داده‌ایم، اما عربستان بر پیروزی نظامی تاکید دارد.»
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: