آخریین خبرها از توفانهای سهمگین آمریکا و آسیا؛
توفند دریایی فلورانس که از ساعاتی پیش به سواحل کارولینای شمالی و جنوبی رسیده جان ۴ نفر، از جمله یک مادر و کودک را گرفته است. پیش‌روی آب دریا و باران‌های شدید صدها خانه را زیر آب برده و علاوه بر انداختن ده‌‍‌ها درخت، موجب قطع برق هزاران خانه در این مناطق کرانه شرقی آمریکا شده است.
کد خبر: ۴۵۰۱۷
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷        15 September 2018

کارولینا تا فیلیپین زیر سایه سهمگین ترین طوفانهای سال

اطلس خبر به نقل از پارسینه:

  به نقل از بی بی سی ابرتوفانی که سرعت تندباد‌های آن به ۳۳۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد مناطق وسیعی از فیلیپین را در هم کوبیده است. ابرتوفان منگهوت کرانه‌های شمالی فیلیپین را هدف قرار داده و حدود ۵ میلیون نفری که در مسیرش زندگی می‌کنند را با خطر جدی مواجه کرده است.

از منگهوت تحت عنوان قوی‌ترین توفان امسال یاد شده و علاوه بر تندباد‌های شدید باران‌های موسمی هم خطر جاری شدن سیل را بالا برده است.منگهوت پیش از رسیدن به خشکی در جزیره لوزان پنجره‌ها را شکست و تیر‌های برق را واژگون کرد.امدادگران هزاران نفر را از مناطق ساحلی و حوالی رودخانه‌ها تخلیه کرده‌اند چرا که پیش‌بینی شده منگهوت ممکن است سطح آب را ۶ متر بالا بیاورد.

مقام‌های فیلیپین هشدار داده‌اند که این ابرتوفان قادر است بنا‌های ساختمانی که خیلی قوام ندارند را از جا بکند و یا سقف آن‌ها را بشکافد.فیلیپین ۵ سال پیش هم شاهد یک ابرتوفان با درجه بندی ۴ از ۵ بود که مرگ‌بارترین توفان تاریخ این کشور لقب گرفت.

همزمان در هنگ‌کنگ هم مقام‌ها از مردم خواسته‌اند به هنگام عبور منگهوت در خانه بمانند.پیش‌بینی شده این ابرتوفان به تدریج و تا روز سه‌شنبه آینده ضعیف شود.

اما از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری رویترز، طوفان سهمگین فلورنس که روز جمعه ۲۳ شهریور به ایالت‌های کارولینای شمالی و جنوبی رسید تاکنون دست‌کم ۵ کشته بر جای گذاشته است. دو قربانی نخست این طوفان یک مادر و نوزاد در شهر ویلمینگتون کارولینای شمالی بودند که بر اثر سقوط درخت بر روی خانه آجریشان جان خود را از دست دادند. همسر این زن نیز به بیمارستان منتقل شده است.

REUTERS

در شهرستان پِندِر در همین ایالت نیز زنی که دچار حمله قلبی شده بود به خاطر مسدود بودن جاده و نرسیدن نیرو‌های امداد پزشکی جان خود را از دست داد. نفر چهارم در شهرستان لِنوار زمانی که به کار با ژنراتور مشغول بود کشته شد؛ و نفر پنجم هم در همان حوالی وقتی که از خانه بیرون رفت تا به سگ خود سر بزند دچار سانحه شد و جان باخت.

به گفته مرکز ملی طوفان در آمریکا، این طوفان ساعت هفت و ربع صبح به وقت محلی در نزدیکی ویلمینگتون شدت گرفت تا جایی که سرعت باد به ۱۵۰ کیلومتر در ساعت رسید. با این‌حال شدت باد حدود بعدازظهر کاهش یافت و به ۱۲۰ کیلومتر در ساعت رسید.روی کوپر، فرماندار کارولینای شمالی، گفته است که اکنون از شدت سرعت این طوفان کم شده و افزوده که به خاطر باران شدید این ایالت در روز‌های آینده شاهد سیل خواهد بود.

مقام‌های شهر نیو بِرن که حدود ۳۰ هزار نفر جمعیت دارد، گفته‌اند که بیش از ۱۰۰ نفر را از سیل نجات داده‌اند.در عین حال به گفته مقامات مسئول، برق بیش از ۷۲۲ هزار خانه در ایالات کارولینای شمالی و جنوبی قطع شده است. شرکت‌های برق می‌گویند احتمالا میلیون‌ها خانه قطعی برق را تجربه خواهند کرد و ترمیم خرابی‌های برق‌رسانی ممکن است هفته‌ها طول بکشد.

پیش‌بینی شده که طوفان فلورنس پس از عبور از بخش‌هایی از این دو ایالت، اوایل هفته آینده به سمت شمال متمایل شود و از غرب ایالات کارولینای شمالی و جنوبی و رشته کوه‌های آپالاشیا عبور کند.مرکز ملی طوفان اعلام کرده است که در روز‌های شنبه و یکشنبه تا حدی زیادی از شدت این طوفان کاسته خواهد شد.گفته می‌شود این طوفان زندگی حدود ۱۰ میلیون نفر را تحت تاثیر قرار خواهد داد.کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد که قرار است دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا هفته آینده به مناطقی که در اثر این طوفان آسیب دیده‌اند، سفر کند.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: