بیش از ۳.۲ میلیارد لیتر بنزین به ارزش حدود یک میلیارد دلار در سال ۹۴ وارد کشور شد تا با گذشت یک دهه از آغاز سهمیه بندی بنزین، رکورد جدیدی برای واردات این فرآورده نفتی به ثبت برسد.
کد خبر: ۴۳۷۶
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷        04 April 2016
به گزارش مهر، سال گذشته با وجود افزایش قیمت بنزین به لیتری ۱۰۰۰ تومان اما گران شدن بهای این فرآورده استراتژیک نفتی نه تنها منجر به کاهش مصرف نشد که واردات بنزین ایران را با یک جهش جدید همراه کرد.

براساس آمارهای رسمی سال گذشته متوسط مصرف روزانه بنزین ایران با ثبت رشدی حدود دو درصدی به ۷۱ میلیون لیتر در روز رسید اما با وجود افزایش دو درصدی مصرف، حجم واردات این محصول پرطرفدار نفتی حدود دو برابر افزایش یافت.

سال گذشته به طور متوسط روزانه ۹ میلیون لیتر و در مجموع بالغ بر سه میلیارد و ۲۸۵ میلیون لیتر بنزین وارد کشور شد، این در حالی است که در سال ۱۳۹۳ حجم واردات بنزین ایران حدود یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون لیتر بوده است.

از سوی دیگر با احتساب هزینه ۳۰ سنتی واردات هر لیتر بنزین با اکتان بالا در مجموع سال گذشته حدود یک میلیارد لیتر بنزین وارد ایران شده که در طول سه ماه پایانی سال گذشته بخشی از بنزین وارداتی با صادرات نفت خام ایران تهاتر شده است.

سیدناصر سجادی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در گفتگو با مهر درباره دلایل افزایش دو برابری واردات بنزین ایران در سال گذشته، گفت: رشد مصرف بنزین سال گذشته خیلی بالا نبوده و یکی از دلایل افزایش واردات، بالا بردن ظرفیت ذخیره سازی این فرآورده نفتی بوده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه با افزایش واردات بنزین در سال گذشته حجم ذخایر استراتژیک این فرآورده نفتی هم افزایش یافته است، تاکید کرد: علاوه بر این، بخشی از واردات بنزین به منظور تامین سوخت نوروزی بوده است.

از سوی دیگر برخی از مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش نفتی هم اعتقاد دارند یکی از مهمترین دلایل واردات بنزین ایران در سال ۹۴ طولانی شدن دوره تعمیرات اساسی و دوره‌ای برخی از پالایشگاه‌های نفت به ویژه پالایشگاه نفت شازند اراک بوده است.

در این بین در حالی رکورد واردات بنزین ایران در سال گذشته شکسته شد که هم اکنون تکمیل و بهره‌برداری از فاز اول پالایشگاه میعانات گازی ستاریه خلیج فارس مهمترین برنامه وزارت نفت برای توقف واردات بنزین در سال جدید به شمار می‌رود.

بیژن زنگنه وزیر نفت در روزهای پایانی اسفند ماه سال گذشته و در حاشیه مراسم روشن شدن مشعل پالایشگاه ستاره خلیج فارس، تاکید کرد: در سال ۹۵ بهره‌برداری از فاز اول این پالایشگاه میعانات گازی مهمترین برنامه اولویت دار وزارت نفت به شمار می‌رود.

با بهره‌برداری از فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس حدود ۱۲ میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین با استاندارد یورو چهار کشور افزوده می‌شود و عملا واردات این فرآورده استراتژیک نفتی متوقف خواهد شد.

در شرایط فعلی یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی بهره برداری از فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس تامین منابع مالی بوده و مطابق با آمارهای ارائه شده از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، تکمیل و بهره‌برداری از فاز اول این طرح پالایشگاهی با هدف تولید روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین به حدود ۸۰۰ میلیون دلار تخصیص منابع مالی نیاز دارد.

در حالی واردات بنزین ایران در سال ۹۴ به نوعی با ثبت یک رکورد جدید افسار پاره کرده که با تخصیص یک میلیارد دلار هزینه واردات بنزین سال گذشته امکان تکمیل و بهره‌برداری از فاز اول پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس و توقف واردات بنزین وجود داشت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: