وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد:
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تنگناهای مالی کشور در بحث اقتصاد مقاومتی در سال ۹۴ اشاره کرد و گفت: بزرگ ترین دستاورد دولت یازدهم و دولتمردان در این سال با توجه به کاهش منابع مالی و موضوع تحریم ها؛ اداره کشور بود.
کد خبر: ۴۳۱۸
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۲        03 April 2016
به گزارش ایرنا، علی جنتی روز یکشنبه در دیدار نوروزی سال ۹۵ با کارکنان وزارتخانه متبوع و سازمان ها و مراکز تابعه در سالن سینمایی این وزارتخانه ضمن تبریک سال جدید و همچنین تبریک میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن افزود: رساندن تورم به کمتر از ۱۱ درصد در سالی که شرایط سخت مالی و تحریم های بزرگ حاکم بود به عنوان بزرگ ترین هنر دولت تدبیر و امید به شمار می آید.
وی با اشاره به برخی از رخدادهای سال گذشته ادامه داد: در این سال در صحنه های داخلی و بین المللی و عرصه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ... شاهد موفقیت های بزرگی بودیم.
به گفته جنتی به نتیجه رسیدن برجام را یکی از این موفقیت ها عنوان کرد که توانست زنجیر بلند و بزرگی را که به پای ملت ایران بسته شده بود را باز کند.
وی افزود: این کار محصول یک سال و نیم تا دو سال تلاش تیم وزارت امورخارجه بود که با به سرانجام رسیدنش دستاوردهای خوبی را نیز در عرصه رشد رونق اقتصادی کشور منجر گشت.

** گفتمان و فرهنگ سازی برای تحقق شعار سال
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به نامگذاری سال ۹۵ از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» گفت: وزارت ارشاد نیز برای تحقق این شعار موضوع گفتمان سازی و فرهنگ سازی را با استفاده از تمامی ابزارهای فرهنگی ـ هنری به ویژه سینما، کتاب، رسانه، مطبوعات، تئاتر، هنرهای تجسمی و ... به کار خواهد بست.
وی به اهالی فرهنگ و هنر نیز توصیه کرد که برای تحقق و نهادینه شدن شعار امسال از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکنند.
عضو کابینه دولت یازدهم به چند دستاورد و موفقیت کشور در سال ۹۴ اشاره و برگزاری انتخابات باشکوه که با حضور گسترده مردم را رقم زد؛ برگ زرین افتخار دیگری از تاریخ این مرز و بوم عنوان و ابراز امیدواری کرد: مجلس آینده و این دولت همراه، همدل، همکار، دست در دست هم بتوانند از نظر سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، بین المللی و ... گام های موثر و مفیدی را برای اعتلای کشور و مردم بردارند.

* ابراز امیدواری برای حل مشکلات سوال و جواب های وقت گیر در مجلس بعد
عضو کابینه دولت تدبیر و امید برگزاری انتخابات باشکوه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی را نشانه بصیرت و آگاهی ملت شریف و فهیم ایران اسلامی خواند و ابراز امیدواری کرد که مجلس آینده و این دولت همراه و همدل بتوانند مشکلاتی که همواره درباره سوال و جواب و استیضاح با آنها مواجه بود که گاهی به مزاحمت هایی هم منجر و باعث می شد که دولت کارش را انجام ندهد، برطرف شود.
به گفته جنتی، البته سوال پرسیدن حق نمایندگان مجلس است اما گاهی سوالاتی پرسیده می شود که هیچ ارتباطی با مسئولیت آن شخص نداشته و باعث می شود وزرا وقت خود را صرف پاسخ گویی به چنین سوالاتی کنند.

* اهداف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
جنتی همچنین در ادامه، با اشاره به اهداف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گسترش فرهنگ اسلامی ایرانی و فضائل اخلاقی در سطح جامعه و نیز تاثیرگذاری در فرهنگ جامعه تقویت فرهنگ هویت ملی و جلوگیری از نفوذ فرهنگ بیگانه را از اهداف اصلی این وزارتخانه برشمرد.
به گفته وی، در این راستا اقداماتی را از همان ابتدا در دستور کار قرار دادیم که در بخشی از آنها موفق عمل کرده و در بخش دیگر به صورت نسبی به موفقیت رسیدیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: تلاش شده تا عدالت فرهنگی در سراسر کشور به طور نسبی مورد توجه قرار گرفته شود و همه اهالی فرهنگ و هنر مانند پایتخت از امکانات و حمایت های یکسال برخوردار شوند.

* تاسیس نهاد اقتصاد فرهنگ و هنر
جنتی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در این مدت اقتصاد فرهنگ و هنر را که اصلا وجود نداشت جا انداختیم و در حال حاضر نهادی برای آن در حال تاسیس شدن است که این اقتصاد خلاق را دنبال کند.

* حضور توسعه هنر در بورس
رئیس هیات امنای صندوق اعتباری هنر در این باره به تاسیس شرکت توسعه هنر با سرمایه ۵۰۰ میلیون تومانی اشاره و اظهار کرد: این شرکت امسال در بورس گذاشته می شود و ۱۰ درصد آن پذیره نویسی خواهد شد تا هم کمکی به توسعه فرهنگ و هنر شود و هم مشکلاتی هنرمندان به طریقی حل شود.

* دلگرم شدن اهالی فرهنگ و هنر در این دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
جنتی یکی دیگر از مهمترین دستاوردهای این وزارت خانه را دلگرم کردن اصحاب فرهنگ و هنر در این دوره و در دولت یازدهم عنوان کرد و گفت: اگر نظرسنجی از نخبگان، اصحاب فرهنگ و هنر ، خبرنگاران و دانشجویان انجام شود، بطور یقین بخش عمده آنها سیاست هایی که در حال انجام است را مورد حمایت قرار خواهند داد.
وی به حضورش در بیشتر شبکه های اجتماعی اشاره کرد و گفت: احساسم این است که بخش عظیمی از اصحاب فرهنگ و هنر سیاست های در پیش گرفته شده را مورد حمایت قرار می دهد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال گفت: البته بعضی ها هم هستند که درگذشته در این وزارتخانه مدیریت داشتند و الان یا منتقد هستند یا اصلا با این دولت مخالفت دارند.

* برخی دستاوردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۹۴
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به برخی از دستاوردهای این وزارتخانه اشاره و کاهش صدور مجوزهای بی جهت ، کاهش مدت زمان صدور مجوزها برای چاپ کتاب و نشریه یا موسسات فرهنگی ، حضور فرهنگی ایران در صحنه جهانی با فعالیت ۸۰ نمایندگی رایزنی فرهنگی در ۶۰ کشور مختلف، اقدامات مثبت در حوزه عترت و قرآن، توسعه و ترویج فرهنگ و نماز را از جمله فعالیت ها و دستاوردهای مثبت این وزارتخانه در سالی که گذشت برشمرد.

* ارائه لایحه مالکیت حقوقی و معنوی برای پیگیری سرقت های ادبی و هنری
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به موضوع سرقت های ادبی و هنری آثار هنرمندان اشاره کرد و گفت: در این راستا لایحه مالکیت حقوقی و معنوی آثار فرهنگی و هنری به مجلس ارائه می شود.
جنتی ابراز امیدواری کرد که این لایحه در مجلس آینده (دهم) به تصویب برسد تا براساس آن از سرقت آثار هنری جلوگیری شود و بعد از آن بتوانیم در سطح جهانی هم این مساله را به نتیجه برسانیم.

* برگزاری بدون حاشیه ترین جشنواره فیلم فجر
نایب رئیس شورای عالی سینما با اشاره به اقدامات مثبت حوزه سینما هم گفت: روزگاری بود که بسیاری می گفتند این سینما ورشکسته است و نه تنها کسی علاقه ای به ساخت سینما نداشت، حتی صاحبان سینما هم به دنبال تغییر کاربری آن بودند، اما امروز نه تنها کسی از ورشکستگی سخن نمی گوید و دنبال تغییر کاربری نیست بلکه صاحبان ساختمان های تجاری و مجتمع ها برای رونق گرفتن کار خود به دنبال ساخت سالن های سینمایی هستند.
جنتی جشنواره فیلم فجر سال ۹۴ را از بهترین جشنواره های فجر برگزار شده در یک دهه اخیر عنوان کرد و گفت: در این دوره برخلاف سال های گذشته که مجبور بودیم یکی دو فیلم را به دلیل غیرقابل پخش بودن توقیف کنیم ، آنچنان فیلم توقیفی نداشتیم، ضمن اینکه دیدیم فیلم «ابد و یک روز» که توسط نیروهای جوان ساخته شده چطور در نوروز امسال به همراه دیگر فیلم ها مورد استقبال قرار گرفته است. به طوری که در بعضی از سینماها فیلم های سینمایی در ۴۰ ساعت پشت سر هم نمایش داده شدند و این نشان از علاقه مردم به سینما دارد.
عضو شورای عالی سینما با ابراز امیدواری از اینکه سال ۹۵ شاهد نگارش فیلمنامه های بهتر و سالم سازی بیشتر سینما برای جلب رضایت بیشتر مردم باشیم ، به شبکه نمایش خانگی و موفقیت سریال «شهرزاد» و نیز سامانه نمایشی (VOD) افتتاح شده اشاره و اظهار کرد: با این سامانه به اپلیکشنی که روی موبایل ها قابل نصب خواهد بود ، تا دو هزار فیلم سینمایی و کنسرت در دسترس خواهد بود.

* ۴۷ هزار عضو صندوق اعتباری هنر
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به اقدامات خوب صندوق اعتباری هنر اشاره و ابزار امیدواری کرد که این صندوق به وضعیتی برسد که نیاز به کمک دولت نداشته و روی پای خود بایستد.
وی با یادآوری اینکه هم اکنون ۴۷هزار عضو اعم از روزنامه نگاران، هنرمندان و نویسندگان بیمه و از خدمات این صندوق بهره مند و تحت پوشش قرار دارند، گفت: سال گذشته به نام تئاتر نام گذاری شد، اگرچه نتوانستیم آن طور که باید برای آن اقدام کنیم اما باز هم گام های خوبی برداشته شد، همچنین در حوزه موسیقی هم ارکسترهایی که داریم احیا شدند و تلاش ما این است که آنها را به آمریکا و اروپا بفرستیم تا با اجرای برنامه، هنر ایران را به دنیا عرضه کنیم.
وی در خاتمه ضمن تشکر و قدردانی از همه کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تمامی اقدامات و تلاش های صورت گرفته را مرهون تلاش تمامی مجموعه این وزارتخانه برشمرد و ابراز امیدواری کرد با همدلی، همیاری و همکاری یکدیگر بتوانیم گامهای موثر و خوبی برای اعتلای فرهنگ و هنر کشور در سال جدید برداشته شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: