کد خبر: ۴۱۵۵۹
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴        21 July 2018

ادامه اعتراضات مرگبار به وضعیت بحرانی آب و برق در عراق

گزارش‌ها حاکی است که روز جمعه ۲۹ تیرماه در شهر‌های جنوبی عراق تظاهراتی در اعتراض به کمبود خدمات و آب و برق برگزار شده است. در همین حال پلیس می‌گوید یک تظاهرکننده در شهر دیوانیه، به ضرب گلوله کشته شده است.

به گزارش رویترز، منابع پلیس می‌گویند در جریان سنگ‌پرانی تظاهرکنندگان به ساختمان سپاه بدر دو نفر نیز مجروح شدند.یک دکتر در بیمارستان دیوانیه به رویترز گفته است: «جسد یک تظاهرکننده که گلوله به سر او اصابت کرده به بیمارستان منتقل شده است.»

طبق این گزارش ده‌ها نیروی امنیتی عراق در جریان تظاهرات اعتراضی در شهر‌های جنوبی عراق مجروح شده اند. رویترز می‌گوید تظاهرکنندگان علاوه بر ناکارآمدی دولت، به نقش گروه‌های شبه نظامی اعتراض دارند.

هزاران نفر روز جمعه در بغداد دست به تظاهرات زدند و خواستار انحلال احزاب سیاسی در این کشور شدند. حدود سه هزار نفر نیز مقابل استانداری بصر تجمع کرده و به ناتوانی دولت در خدمات رسانی اعتراض کردند.

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق که به دنبال تشکیل دولت آینده است، با سفر به بصره وعده داد که مساله فقدان آب آشامیدنی سالم، برق و جمع آوری زباله‌ها را در این شهر حل کند.ولی خالد حسن، یک شهروند بصره‌ای به رویترز گفته است: «آن‌ها فقط وعده دروغ می‌دهند، ولی ما دیگر ساکت نخواهیم نشست.»

ناآرامی‌های دو هفته اخیر که از بصره و در اعتراض به آمار بالای بیکاری، گرانی و خدمات عمومی نامناسب آغاز شد، به دیگر شهر‌های عراق، همچون بغداد، نجف و کربلا، و همچنین مرکز استان‌های میسان و ذی‌قار رسیده است.

تاکنون شماری در این اعتراضات کشته شده‌اند.
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: