همزمان با تأکید ظریف بر مذاکره برای تضمین روابط بانکی و فروش نفت؛
موگرنی می گوید با سرعت بالا در حال تلاش برای حفظ برجام هستیم. اما ظریف هم در سوی دیگر می گوید: توان بخش خصوصی ایران به عنوان نماینده واقعی مردم ایران برای پیشبرد وظایف خود همواره مشخص بوده است، این در حالی است که بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام، همه کشورها و شرکای خود در برجام را آماده همکاری با ایران دیده ایم، حتی فرانسه، انگلیس، آلمان، چین و روسیه به روشنی بعد از اعلام خروج غیرقانونی آمریکا از برجام، حمایت خود را از این توافق نامه بین المللی اعلام کرده اند.
کد خبر: ۴۱۳۰۳
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲        17 July 2018

موگرینی: تصویب قانون انسداد برای حفظ برجام

اطلس خبر به نقل از پارسینه:

  موگرینی از تصویب و به روز رسانی قانون مسدود کننده برای حفظ برجام از سوی شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا خبر داده است.

وبسایت اتحادیه اروپا که سخنان فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را منتشر کرده از قول وی نوشت: با سرعت بالا در حال تلاش برای حفظ برجام هستیم. امروز نیز شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا به‌روز رسانی قوانین مسدود کننده را که دو هفته پیش پارلمان اروپا مجوز آن را صادر کرده بود به تصویب رساند؛ بنابراین برای حفظ برجام از سوی ما گام‌هایی در حال برداشته شدن است.

وی افزود پیش‌تر در وین نیز در مورد گام‌های آتی با روسیه، ایران و چین در مورد کار‌های لازم در سطح فنی گفتگو کرده بودیم. به خصوص در مورد بخش بانکی، ایجاد یک کانال مالی و فروش نفت ایران صحبت لازم را انجام داده ایم.وی در این باره که تا چه میزان نتایج این اقدامات را موفقیت آمیز می‌داند، اظهار کرد: باید بگویم که این یک روند بسیار دشوار است. چرا که وزن آمریکا در سیستم مالی و اقتصادی جهان بر این موضوع تاثیر گذار است. اما مصمم هستیم تا توافق هسته‌ای با ایران را حفظ کنیم.

او ادامه داد: ما معتقدیم که این توافق در راستای منافع امنیتی اروپا منطقه و جهان است. من نمی‌توانم بگویم که تلاش‌های ما و دیگر طرف‌ها برای این موضوع کافی خواهد بود، اما موضوعی که می‌توان گفت: این است که ما هر چه در توان داریم انجام می‌دهیم تا از فروپاشی این توافق جلوگیری کنیم و این کار را ادامه خواهیم داد چرا که معتقدیم پیامد‌های این فروپاشی برای همه فاجعه بار خواهد بود.

موگرینی ادامه داد:در کنار عزم کامل اتحادیه اروپا ما شاهد تعهد چین، روسیه و دیگر بازیگر‌های بین المللی هستیم که توافق‌های خود را با ایران حفظ می‌کنند.

اما از سوی دیگر محمدجواد ظریف در نشست هم اندایشی فعالان اقتصادی و نمایندگان خارجی ایران در اتاق بازرگانی تهران گفت: توان بخش خصوصی ایران به عنوان نماینده واقعی مردم ایران برای پیشبرد وظایف خود همواره مشخص بوده است، این در حالی است که بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام، همه کشور‌ها و شرکای خود در برجام را آماده همکاری با ایران دیده ایم، حتی فرانسه، انگلیس، آلمان، چین و روسیه به روشنی بعد از اعلام خروج غیرقانونی آمریکا از برجام، حمایت خود را از این توافق نامه بین المللی اعلام کرده اند.

وزیر امور خارجه افزود: در جلسه‌ای که با سه کشور اتحادیه اروپا و قبل از آن با چین و روسیه داشته ایم، همگی بر جبران خسارت‌های ایران در خروج آمریکا از برجام اشاره داشته اند. بیانیه موگرینی نیز این را به خوبی نشان داده است. وی تصریح کرد: شرکای ما در برجام تعهد کرده اند که فروش نفت ایران به میزان کنونی، حمل و نقل، روابط بانکی و موارد اقتصادی که در توافق نامه آورده شده است، ادامه یابد، پس اراده سیاسی در جهان برای ادامه حضور فعال در جمهوری اسلامی ایران علیرغم فشار‌های آمریکا کاملا وجود دارد.

به گفته ظریف، جهان اکنون بر سر یک دوراهی است که آیا آمریکا اراده سیاسی خود را بر دنیا تحمیل می‌کند یا دنیا بر اساس یک نظام قانونمند که ایالات متحده آمریکا نیز زمانی جزو پایه گذاران این نظام بود، تصمیم گیری می‌کند؟ یقین دارم که تصمیم گیری سیاسی در جهان به سمت حرکت در راستای قانونمندی است؛ اما میزان توانمندی کشور‌های مختلف در مقابله با این حرکت زورمدارانه و قلدرمابانه ایالات متحده هنوز مورد سوال است، لذا ضروری است که امروز ببینیم، اقدامات عملیاتی و قانونی است.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: اقدامات عملیاتی گروه ۱+۵ منهای آمریکا آغاز شده است و در سفر وین نیز با حضور وزرای امور خارجه، جزئیات اقداماتی که در حوزه بانکی و نفت قرار است انجام شود، برای تضمین روابط بانکی و تضمین ادامه فروش نفت ایران را با ما درمیان گذاشتند و در این هفته نیز همکاران من، این موضوع را در پایتخت‌های کشور‌های اروپایی و دو عضو دیگر برجام ادامه مذاکره خواهند داد.

وزیر امور خارجه گفت: برخی از شرکای اروپایی ما نیز تمرکز بر این موضوع را آغاز کرده اند، الان فرصت نوآوری و حرکت رو به جلو و پیدا کردن راهکار‌ها و شرکای جدید است و یقین دارم که دولت‌های عضو برجام، سایر کشور‌ها و دولت‌های دوست ایران، از همکاران اقتصادی بخش خود و ایران حتما حمایت خواهند کرد.

حق خروج از برجام را حفظ کرده‌ایم

ظریف می گوید: ما حق خروج از برجام را برای خود حفظ کردیم، اما انتخاب ما این است که بتوانیم با اعضای باقیمانده از برجام به یک راهکار برسیم، در قالب این قانونمندی، امروز ایران شکایت خود از ایالات متحده برای برقراری مجدد و غیرقانونی تحریم‌های یکجانبه را تسلیم دیوان بین‌المللی دادگستری کرد و امیدواریم علاوه بر حوزه اقتصادی، در حوزه حقوقی نیز به دنیا نشان دهیم که اقدامات غیرقانونی آمریکا و تلاش برای بی توجهی به خواست جامعه بین المللی برای داشتن یک نظام قانونمند در دنیا، کاری نیست که از آن به راحتی و بدون مشکل حقوقی از سوی جامعه بین المللی عبور کنند.

منابع : ایسنا / مهر
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: