مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهر تهران از تخفیف ۵۰ تومانی به ازای هر کیلو بار خریداری شده توسط شهروندان در صورت عدم استفاده از کیسه‌های پلاستیکی خبر داد.
کد خبر: ۴۱۰۴۱
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۳        12 July 2018

عبدالحسین رحیمی در نشست امروز پنج‌شنبه در خصوص ۲۱ تیرماه - روز بدون نایلکس، گفت: شورای اسلامی شهر تهران در سال ۱۳۸۸ به عنوان نهاد قانون‌گذار تکلیفی را برعهده شهرداری تهران گذاشت تا نسبت به تغییر الگوی مصرف در کیسه‌های پلاستیکی تغییرات جدی را ایجاد کند که برهمین اساس شهرداری باید با همکاری ستاد محیط زیست و دیگر دستگاه‌های ذیربط نسبت به این تغییر الگو اقدامات جدی را انجام می‌داد.

وی افزود: از آن سال به بعد در میدان مرکزی میوه و تره‌بار شهر تهران واحد تولید نایلکس شکل گرفت که این واحد اقدام به تولید کیسه‌های تجدیدپذیر کرد؛ به شکلی که در ابتدا تنها ۲۰ درصد از مصرف بازار‌های میوه و تره‌بار از این واحد بود، اما خوشبختانه امروز ۱۰۰ درصد نایلکس‌ها توسط این واحد تولید می‌شود.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهر تهران ادامه داد: نایلکس‌های تولیدی این واحد تجدیدپذیر هستند و در بازار‌های میوه و تره‌بار مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حال حاضر ۵۰ درصد نایلکس استفاده شده در تمامی میادین میوه و تره‌بار شهر تهران تجدیدپذیر و ۵۰ درصد مابقی پایه گیاهی هستند.

رحیمی با اشاره به ۲۱ تیرماه روز بدون نایلکس تاکید کرد: شهروندان نقش مهمی در زمینه کاهش مصرف پلاستیک در کشور دارند. متاسفانه در سال ۲۰۱۴، ۳۰۰ میلیون تن انواع ظروف پلاستیکی در جهان تولید شده که کشور ما جزو ۱۰ کشور نخست در استفاده از ظروف پلاستیکی بوده و در حقیقت شهروندان کشور ما سه برابر بیشتر از میانگین جهانی مصرف پلاستیک دارند که شاخص بسیار نگران‌کننده‌ای است.

وی ادامه داد: اخیرا در جهت الگو‌های تشویقی اقدامی در سازمان میادین میوه و تره‌بار شکل گرفته که اگر شهروندان به ازای هر کیلو باری که از میادین خریداری می‌کنند از کیسه‌های پلاستیکی استفاده نکنند، به آن‌ها به ازای هر کیلو، ۵۰ تومان تخفیف داده می‌شود.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهر تهران در تشریح جزییات طرح تخفیف عدم استفاده از کیسه‌های پلاستیکی گفت: این طرح از ابتدای خردادماه در تمامی میادین میوه و تره‌بار شهر تهران اجرایی شده است که به ازای هر کیلو بار خریداری شده توسط شهروندان در صورت عدم استفاده از کیسه‌های پلاستیکی تخفیف ۵۰ تومانی داده می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت نایلکس بهره‌بردار‌ها در میادین راغب هستند که در این طرح مشارکت جدی داشته باشند ضمن آنکه اگر شهروندان از کیسه‌های پارچه‌ای استفاده کنند و همزمان تولید این کیسه‌ها با تولید باکیفیت مناسب انجام شود، می‌توانند چندین بار این کیسه‌ها را بعد از شست‌وشو استفاده کنند.

رحیمی در خصوص عرضه کیسه‌های پارچه‌ای به شهروندان در میادین میوه و تره‌بار گفت: امکان عرضه کیسه‌های پارچه‌ای به صورت رایگان با توجه به هزینه‌ای که در بر دارد برای شهرداری تهران امکان‌پذیر نیست و از سوی دیگر شهرداری نمی‌تواند به شهروندان خرید این کیسه‌ها را تحمیل کند، لذا عرضه این کیسه‌ها در بازار‌های میوه و تره‌بار انجام نشده است؛ لذا ما از سیاست‌های تشویق و ترغیب برای مشارکت شهروندان در بهره‌گیری از کیسه‌های پارچه‌ای استفاده کرده‌ایم.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر این‌که ظرف هفت سال گذشته سعی شد با بهره‌گیری از سیاست‌های تشویق و ترغیب و برگزاری روز بدون نایلکس، مشارکت شهروندان را در این حوزه جذب کنیم، اضافه کرد: در حال حاضر تمامی نایلکس‌های ارائه شده به مردم در بازار‌ها تجدیدپذیر هستند، اما ما باید به سمت عدم استفاده از نایلکس‌ها حرکت کنیم.

به گزارش ایسنا، جعفری - قائم مقام مرکز مدیریت محیط زیست شهرداری تهران - نیز در بخش دیگری از این نشست خبری با تاکید بر این‌که ۱۰۰ درصد اهداف مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در تغییر الگوی مصرف نایلکس‌های پلاستیکی محقق شده است، افزود: متولی بهداشت کشور وزارت بهداشت است، در حالی که هیچ ممنوعیتی برای کیسه‌های پلاستیکی در نانوایی‌ها اعمال نشده است.

این در حالی است که کیسه‌های پلاستیکی در نانوایی‌ها با حرارت بالا سروکار دارند و مستقیما بر سلامت انسان‌ها تاثیر می‌گذارد، اما در میادین میوه و تره‌بار بیشتر مباحث زیست محیطی مدنظر است؛ لذا باید همه دستگاه‌ها در تغییر الگوی کیسه‌های پلاستیکی مشارکت داشته باشند.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: