پس از پی گیری ها و اعتراض های بی پاسخ مُیسَر شد
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرتهران از انجام اقدامات و اتخاذ تدابیری در حوزه بیمه تأمین اجتماعی رانندگان تاکسی خبرداد.
کد خبر: ۴۰۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶        02 April 2016
بیتا حقیقی پور- تحریریه اطلس خبر| موضوع قطع بیمه تأمین اجتماعی رانندگان تاکسی مدتی است که برسر زبان ها است و گاها دردسرساز. علت اصلی فطع بیمه تامین اجتماعی رانندگان تاسکی از زبان تاکسیرانان پرداخت نشدن حق بیمه سهم کارفرما است که تکلیف دولت بوده است و در نشست 24 شهریور ماه سال 94 محمد باقر نوبخت پیرامون این موضوع گفته بود که در ارتباط با حق بیمه تاکسی رانان، سازمان تأمین اجتماعی  در این زمینه اقدام می کند.
نوبخت گفته بود اینطور نیست که هر ماه باید حق بیمه از سوی دولت به سازمان تامین اجتماعی داده شود. معمولاً حسابی بین دولت و تأمین اجتماعی است و این سازمان باید تعهدات خود را دنبال کند.

این موضوع تا جایی پیش رفت که در مهرماه سال 94 نیز تعداد زیادی از تاکسیران ها در اعتراض به حذف حق بیمه خود مقابل ساختمان بیمه تاکسیرانی در خیابان ملک تجمع کردند. این اعتراض در حالی صورت رفت که در آن تجمع هم کسی به این موضوع توجه نکرد.
این در حالی بود که مدیرعامل شرکت تاکسیرانی تهران در آبان ماه سال 95 از قطع شدن حق بیمه سه هزار تاکسیران و خانواده آنها در تهران خبر داده بود و اعلام کرده بود که این آمار در کل کشور 300هزار نفر است.

حال با آغاز سال جدید میثم مظفر، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران در مورد سرانجام قطع بیمه رانندگان تاکسی گفت که با توجه به بدهی مالی دولت به سازمان تأمین اجتماعی، در نهایت این سازمان بیمه‌ گذار، پرداخت سهم 50 درصدی که براساس قانون بر عهده دولت بود را قطع کرد و وقفه در بیمه تاکسیران‌ها ایجاد شد و با پیگیری‌های متعددی که سازمان تاکسیرانی تهران داشت و جلسات متعددی که با مقامات دولتی و کمیسیون‌های مختلف مجلس برگزار شد، سرانجام این چرخه دوباره حرکت خود را آغاز کرد.

به گفته او بحث اصلی در مورد قطع یارانه بیمه تاکسیران ها در سال 94 وجود داشت، ورود تاکسیران های جدید به چرخه حمل و نقل عمومی بودند که سعی شد باایجاد بسته های جدید این مشکل رفع شود.

بر این اساس دولت مجدد تعهد پرداخت حق‌السهم 50 درصدی خود را برای تاکسیران‌ها پذیرفت و این مشکل حل شد، البته باید برای بیمه تاکسیران‌ها توضیحاتی ارائه شود که این افراد بدانند که چه کاری باید انجام دهند.

به گفته مظفر، این بحث بیشتر راجع به رانندگانی است که دارای بیمه تأمین اجتماعی بودند ولی این بیمه را از طریق شرکت تعاونی تاکسیرانی و یا سایر شرکت‌های خصوصی تاکسیرانی پیگیری کرده و حق بیمه خود را پرداخت می‌کردند و در این راه به دردسرهایی دچار شدند که اکنون روش مشخص و روشنی برای آن در نظر گرفته شده است. 

براین اساس اگر تاکسیران به هر دلیلی نخواهد به شرکت تاکسیرانی مراجعه کند اما در عین حال امکان پیگیری بیمه خود را داشته باشد تمهیداتی اندیشیده شده تا تاکسیران مستقیما به شعب صادرکننده دفترچه مراجعه کند. فارغ از شرکت خصوصی، هر یک از تاکسیرانان می‌توانند از این به بعد به شعب تأمین اجتماعی که دفترچه بیمه‌اش را صادر کرده، مراجعه کنند و پول قدرالسهم خودشان را به آن شعبه پرداخت کنند در حالی که 50 درصد تخفیف دولت هم در همان شعب کارگزاری تعبیه شده است.

البته سوابق بیمه‌ای افراد به هیچ عنوان دچار مشکل نمی‌شود. یعنی اگر کسی به شعبه صادرکننده مراجعه کنند و از این به بعد بحث بیمه‌اش را مستقیم از بیمه پیگیری کند همه سوابقی که از گذشته داشته است به شعبه بیمه منتقل می‌شود.

تاکسیرانانی که از آذرماه سال 93 تا اردیبهشت سال 94 به ناوگان تاکسیرانی تهران پیوسته‌اند و اطلاعات بیمه‌ای خودشان را در شرکت‌های خصوصی تاکسیرانی ثبت کرده‌اند اما دفترچه بیمه‌ای دریافت نکردند نیز می‌توانند به معاونت فنی شعب 5، 13، 16 و 29 شهر ری و شمیرانات تأمین اجتماعی مراجعه کرده و نسبت به انعقاد قرارداد فردی خودشان با بیمه از طریق آن شعبه اقدام کنند، طبعا پرداخت حق‌السهم 50 درصد دولت هم برایشان اعمال می‌شود و می‌توانند سریعا دفترچه بیمه خودشان را به صورت مستقیم از شعبه دریافت کنند. تاکسیرانان تازه واردی که به هر دلیلی بیمه نشده اند نیز می توانند درخوااست بیمه داشته باشند و با مراجعه به دفاتر شرکت‌های خصوصی نسبت به ثبت اطلاعات بیمه‌ای‌شان اقدام کنند در عین حال شرکت‌های خصوصی نیز که از طریق شعب این کار را دنبال می‌کردند نیز می‌توانند مثل سابق به شعب بیمه تأمین اجتماعی مراجعه کنند.

به گفته مظفر، بسته‌ای از اقدامات و تدابیر در حوزه بیمه تأمین اجتماعی رانندگان تاکسی شامل افراد جدیدالورود، افرادی که سابقه بیمه‌شان قطع شده و چه افرادی که به شرکت‌های خصوصی برای بیمه مراجعه کردند در نظر گرفته شده است که امروزه می‌توانند مستقیم به شعب بیمه مراجعه و مشکل بیمه‌ای خود را حل کنند.

این در حالی است که در دی ماه سال 94، از سوی نوربخش، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اعلام شده بود که تاکسی رانان جدید می توانند برای ثبت بیمه تامین اجتماعی خود از همان تاریخ اقدام کنند اما گویا این امر محقق نشده بود که مجدد در سال جدید اعلام  شده است که همه تاکسیرانان می توانند پرداخت بیمه خود را از سر گیرند.

بر اساس تفاهم‌نامه‌ منعقد شده میان سازمان های تأمین اجتماعی و هدفمندی یارانه‌ها در سال ۸۹، سازمان تامین اجتماعی متعهد شد نسبت به بیمه تاکسیرانان اقدام کند.
دکتر نوربخشدر یک نشست خبری در سال 94 دراین باره گفت که تأمین اجتماعی در صورت تأمین منابع لازم از سوی دولت، نسبت به اقشار مختلف جامعه از جمله رانندگان درون شهری، برون شهری، صیادان، قالیبافان و یا دیگر اقشار کم‌ درآمد اقدام می‌کند.
برچسب ها: تاکسی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: