دفاع قابل تأمل اردکانیان از عملکرد وزارتخانه اش؛
وزیر نیرو مدعی شده اگر همکاری مردم و سیاست‌های وزرات نیرو در مدیریت مصرف انرژی نبود باید برای جبران کسری ۲۰۰۰ مگاوات برق مبلغی به میزان یک و نیم میلیارد یورو برای ساخت نیروگاه هزینه می‌شد!
کد خبر: ۴۰۷۷۸
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۶        08 July 2018
نجات از انجام  وظیفه با توجیه صرفه جویی مردم !

اطلس خبر به نقل از پارسینه:

این عادت ناپسند که در هر وضعیت بحرانی، عامل انسانی و آنهم مردم را مقصر جلوه دهیم، سالیان سال است بخشی از رفتار غیر قابل توجیه دولتمردان شده بی آنکه توجه کنیم بخش مهمی از وظایف آموزش و پدید آوردن زیر ساخت مناسب برای تغییر فرهنگ و عادات به عهده مسئولان و بسیاری از مدیران ارشد و دلسوزان نظام است.

چندی پیش در مورد اینکه فرهنگ مصرف ایرانیان دچار چه نوسانی است و اعداد و آمارها نشان می دهد نه تنها مردم بلکه مسئولان هم در پیدایش و تثبیت این معضل عظیم سهم بسزایی دارند، توضیح دادیم.

روز گذشته نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای برق ایران مشکلات این صنعت را جدی خواند و از وزارت نیرو انتقاد کرد که قادر به پرداخت مطالبات بخش خصوصی نیست. باقری در این نشست گفت: «در حال حاضر تفاوت جدی بین قیمت تمام شده و فروش برق وجود دارد و این موضوع به این دلیل است که در اقتصاد دولتی و نفتی قیمت‌ها دستوری است و تراز مالی وزارت نیرو همیشه منفی است که مصداق بارز آن نیز ۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی است.»

باقری مدعی شده به رغم تصویب قانون حمایت از صنعت برق در سال ۹۴، وزارت نیرو بدهی خود را به پیمانکاران پرداخت نکرده که حاصل آن انباشت "مطالبات افسارگسیخته" بخش خصوصی از دولت است. نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای برق یکی از پیامد‌های پرداخت نشدن طلب پیمانکاران این حوزه را کمبود منابع مالی لازم برای "اورهال و تعمیرات" عنوان کرد که به گفته او بر اثر آن تولید از تقاضا جا مانده و خاموشی‌های اخیر ناشی از همین وضعیت است.
 
اما باقری در خبری تأسف بار تر می گوید: «در سال جاری نیز اجرای ۳۰۰ قرارداد صنعت برق متوقف شده، چرا که بخش خصوصی توان ادامه اجرای این قراردادها را ندارد. این ۳۰۰ قرارداد، در زمینه تأمین تجهیزات و خدمات پیمانکاری صنعت برق است.»
 
تا اینجای کار مشخص شد که وزارت نیرو در پرداخت بدهی به بخش خصوصی دچار مشکل بزرگی است و تجهیزات صنعت برق که نیاز به تعمیرات و نگهداری روزانه دارد، به دلیل محدودیت مالی از این محل دچار خسارت شده و مصرف کننده بی زبان باید جور این وضعیت را بکشد. همان مصرف کننده ای که مداماً رعایت نکردن الگوی مصرف را بر ملاجش کوبیده و وی را در عصر توسعه یافتگی از نعمت بی بدیل برق محروم می کنیم.
 
اما از سوی دیگر نماینده مجلس هم مدعی شده وزارت نیرو به خاطر "مشکلات عدیده" نمی‌تواند به اهداف مورد نظر دست یابد و قادر به انجام کار‌های ضروری مانند "اصلاح شبکه و خطوط انتقال برق" نیز نیست. قره خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس همچنین گفت: «تا زمانی که احداث نیروگاه توسط بخش خصوصی اتفاق نیفتد، سیاست‌های قیمتی در وزارت نیرو به عنوان یک اصل در دولت و مجلس مطرح نشده، و مطالبات پیمانکاران و تولیدکنندگان برق پرداخت نشود، مشکلات حوزه برق کشور بیشتر می‌شود.»

نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای برق می‌گوید در حال حاضر برای تامین نیاز‌های جاری باید برای تولید پنج هزار مگاوات برق نیروگاه جدید احداث شود، اما چون منابع لازم در اختیار نیست برای نیمی از این مقدار سرمایه‌گذاری می‌شود و همین امر باعث کمبود تولید به نسبت تقاضا خواهد شد.
 
اما رضا اردکانیان وزیر نیرو که شب گذشته در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما حضور یافته بود تا خیال مردم را بابت بسیاری از موارد از جمله وضعیت بحران صنعت برق، تأثیر منفی تحریمها و نوسانات بازار ارز بر عملکرد وزارتخانه اش و موج جدید خاموشی ها با تنویر افکار عمومی راحت کند، با بیان جملاتی قابل تأمل بیشتر بنظر می رسد فضای رسانه ای و افکار عمومی را با ایهام مواجه ساخته است.
 
وی در ابتدای سخنانش در مورد شایعه صادرات آب گفت: اخبار صادرات آب به کشورهای عربی کذب است اما توقع نداریم این شایعات متوقف شود زیرا نان برخی در گرو آتش زدن و فرافکنی موضوع کم آبی است. در حال حاضر دولت هیچگونه برنامه ای در خصوص انتقال آب به کشورهای همسایه نداشته و ندارد وزارت نیرو هم در این امر بسیار مصمم است.
 
اردکانیان در مورد شیرین کردن آب دریا و بد مصرفی مردم گفت: برای رفع کردن مشکل کم آبی کشور بدنبال شیرین کردن و انتقال آب دریا به داخل کشور هم هستیم ، بدنبال باروری ابرها و بازیابی پسابهای کشور هستیم زیرا همه اینها از مقولات تامین آب کشور است اما اینها باعث نمی شود که بدنبال رفع بدمصرفی نباشیم.
 
تغییر تعرفه مصرف آب برای اصلاح مصرف مشترکان!
 
اردکانیان در دفاع از تغییر تعرفه مصرف آب گفت: باید بپذیریم یکی از عواملی که مصرف درست آب را در بخش‌های مختلف سخت می‌کند این است که این کالا ارزش واقعی خود را نداشته باشد. اردکانیان با بیان اینکه اصلاح قیمت آب بدون فشار به طبقه کم درآمد از جمله راهکارهاست، ادامه داد: بر اساس گزارش مرکز آمار ایران سهم آب و برق و فاضلاب در سبد هزینه خانوار فقط از سهم دخانیات، کمی بیشتر بود و از بقیه اقلام، کمتر بود. وی افزود: باید تعرفه آب را را نه با هدف درآمدزایی بلکه با هدف اصلاح مصرف مشترکان پرمصرف، اصلاح کنیم.
 
از وضعیت وخیم مردم کانادا در گرما تا صادرات برق به عراق و افغانستان!
 
اما سخنان اردکانیان در مورد وضعیت این روزهای برق شنیدنی تر بود، وی بدون اشاره به بدهی وزارتخانه اش به بخش خصوصی و استهلاک تجهیزات و تأسیسات برق مدعی شد: بحث مدیریت مصرف برق را از ۱۹ خرداد امسال از سازمان‌های دولتی آغاز کردیم و دولت هم اقداماتی را برای کنترل و کاهش مصرف آب و برق آغاز کرده، اما وی از تشریح این اقدامات خودداری و به دادن آمار و ارقام اکتفا کرد.

اردکانیان گفت: بر اساس آمار، با تغییر ساعات کار توانستیم به طور متوسط ۲ هزار مگاوات در اوج بار، مصرف برق را کاهش دهیم.وی افزود: در تهران، ۲۵۰ گروه آغاز به کار کردند و می‌توانند پس از پایان ساعت کاری ادارات، دستگاه‌های سرمایشی را قطع کنند.

اردکانیان اضافه کرد: اگر این صرفه جویی را نداشتیم برای تأمین این ۲ هزار مگاوات باید یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری می‌کردیم تا نیروگاه بسازیم. حال دقیقاً مشخص نیست که بالاخره وزارت نیرو وظیفه دارد که به توسعه تجهیزات و شبکه و تولید برق مبادرت کند یا خیر؟
 
اساساً اینکه وزارتخانه تحت مدیریت وی از ساخت یک نیروگاه با توجیه صرفه جویی مردم سرباز می زند به چه مفهومی است؟ آیا از این محل که اصلاح مصرف آحاد مردم توانسته ذخیره ارزی برای کشور به همراه داشته باشد نمی شد بدهی بخش خصوصی را تسویه کرد تا نمایندگان سندیکا از بحرانی شدن صنعت برق دم نزنند؟
 
اما اردکانیان به شایعات فروش برق کشور هم اشاره کرد و گفت: در مواقع پیک مصرف که خودمان نیاز داریم هیچ صدور برق نداریم، اما حدود هزار و ۳۰۰ مگاوات برای صادرات برق ظرفیت داریم که به عراق، پاکستان و افغانستان صادر می‌کنیم و همچنین امکان واردات حدود ۷۰۰ مگاوات برق را داریم که از ترکمنستان، ارمنستان و آذربایجان واردات داریم.

البته آقای وزیر همچون سایر وزرای ادوار گذشته به ظرفیت بالقوه کشور در خصوص انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله خورشید و باد هم اشاره کرد وگفت: می‌توانیم با استقرار پنل‌های خورشیدی در دشت‌های خشک و بی آب و روی دریاچه سدها، انرژی تولید و از تبخیر آب هم جلوگیری کنیم. شایان ذکر است سالیان سال است وعده استفاده از پنلهای خورشیدی و نیروگاههای بادی در کشور مطرح شده اما بهیچ وجهی عزم و تلاش ملموسی در این راه مشاهده نشده و این ظرفیت فقط در قالب شعار باقی مانده است. البته برخی کارشناسان تحریم ها را عامل اصلی عدم صدور این فن آوری به کشور می دانند و برخی هم کم کاری مراکز پژوهشی و مطالعاتی در مسیر خودکفایی در این فن آوری را علت برآورده نشدن این آرزوی دیرینه تلقی می کنند.
 
اردکانیان همچنین با ذکر یک مثال، وضعیت مردم ساکن کبک در کانادا را تلویحاً با ملت ما مقایسه و حتی بنظر می رسید به طریقی صحبت می کند که در پایان سخنانش باید شاکر می بودیم که اولاً بر اثر گرما بر طبق آمار رسمی کسی تا کنون جان نداده و ثانیاً شبکه برق کشور از هم متلاشی نشده است!
 
وی گفت: در ایالت کبک کانادا بیش از ۵۴ نفر بر اثر گرما جان باختند و در جمهوری آذربایجان در چهارشنبه گذشته به علت افزایش بار شبکه برق ناشی از دستگاه‌های سرمایشی، کل شبکه برق آن‌ها فروپاشید.

به هر جهت برنامه خاموشی‌های منظم در کلان شهر تهران پیرو نوید آقای وزیر منتشر و در دسترس عموم قرار گرفته است. گفته شده چنانچه در ساعات پیک مصرف که از ساعت ۱۲ ظهر تا ۲۳ شب میباشد، در مصرف برق صرفه جویی عمده صورت پذیرد، ممکن است این خاموشی‌ها فقط در حد احتمال باقی بماند و اگر دیدید برقتان رفت، پس شک نکنید ملت الگوی مصرف را رعایت نکرده اند!
برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: