سفیر امارات در مسکو مدعی شد که امیدواریم روسیه برای توقف دخالت‌های ایران در کشورهای عربی بر آنها فشار بیاورد.
کد خبر: ۳۹۸۲۱
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳        20 June 2018
روسیه‌الیوم گزارش داد، معضد حارب الخییلی، سفیر امارات در روسیه در پاسخ به سوالی در رابطه با نقشی که مسکو برای حل درگیری‌های یمن ایفا می‌کند، گفت: کشورهای عضو ائتلاف عربی و دولت یمن (دولت مستعفی) از هرگونه اقدامی برای حل قضیه یمن استقبال می‌کنند تا زمانی که این اقدامات در چارچوب کنفرانس فراگیر ملی و قطعنامه ۲۲۱۶ سازمان ملل باشد.

وی با بیان اینکه روسیه می‌تواند در رابطه با این موضوع تاثیرگذار باشد، مدعی شد: امیدواریم که روسیه به منظور توقف دخالت‌های ایران در امور داخلی کشورهای عربی بر آنها (ایران) فشار بیاورد، زیرا ایران به جز سوریه، عراق، کویت، عربستان و یمن در موریتانی و الجزایر نیز دخالت می‌کند.

سفیر امارات در مسکو مدعی شد: امیدواریم که ایران از تفکر ایدئولوژیک و انتشار آن در منطقه دست بردارد و همانند یک کشور رفتار کند نه یک انقلاب.

وی همچنین گفت که ایران باید به حاکمیت کشورهای همسایه احترام بگذارد و این امر به سود ایران، کشورهای منطقه و ثبات و امنیت جهان خواهد بود.

به گزارش ایسنا،این ادعاها در حالی مطرح می شود که مقامات کشورمان همواره تاکید می‌کنند جمهوری اسلامی ایران هیچ دخالتی در امور داخلی کشورهای عربی ندارد و خواستار ایجاد راه حل مسالمت آمیز برای حل بحران آنها از جمله بحران یمن و سوریه است.

مقامات کشورمان همواره تاکید می کنند که حضور ایران در برخی کشورهای عربی مستشاری و به دعوت دولت قانونی آنها بوده و به منظور مبارزه با تروریسم است.

بهرام قاسمی،سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اخیرا با محکومیت شدید حملات هوایی و دریایی ائتلاف متجاوزین به بندر الحدیده یمن نسبت به وخیم‌تر شدن هر چه بیشتر شرایط انسانی در این کشور ابراز نگرانی کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه همواره تاکید کرده‌ایم که بحران یمن راه حل نظامی ندارد و متجاوزین به این کشور باید به تجاوز خود پایان دهند، افزود: چنین جنایاتی کورسوی امیدی که برای تلاش‌های سیاسی در حال انجام است را نابود کرده و بر پیچیدگی شرایط خواهد افزود.‌

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان قبل از این نیز در واکنش به تحولات اخیر یمن، با اشاره به تداوم تجاوز وحشیانه خارجی که به نابودی زیرساخت‌ها و محاصره همه جانبه و کشتار جمعی و خاموش ملت یمن منجر شده است، ابراز امیدواری کرد: همه گروه‌ها، احزاب و جریان‌های سیاسی و اجتماعی یمن، ضمن همبستگی با یکدیگر از جبهه واحد ملی بر علیه تجاوز خارجی محافظت کنند.

قاسمی با ابراز تاسف از درگیری‌های اخیر و دعوت همه نیروهای یمنی به آرامش و خویشتنداری ابراز امیدواری کرد و افزود: تمامی اختلافات داخلی در چارچوب گفت‌وگو حل و فصل و زمینه هرگونه سوء‌استفاده دشمنان خارجی ملت یمن مسدود شود.

وی در رابطه با مساله حمایت تسلیحاتی از یمن اعلام کرده است: ما هیچ‌گونه ارتباط تسلیحاتی با یمن نداریم، یمن در محاصره است و چنین امکانی در کل وجود ندارد در غیر این‌صورت ایران به قدری شهامت دارد که چنین اقدام و سیاستی را اگر داشته باشد اعلام کند؛ آنچه امروز در دستان مردم یمن هست سلاح‌هایی است که از دولت‌های قبل در پادگان‌ها وجود داشته، امروز مشاهده می‌کنیم یمن برای آنکه در مقابل تجاوز و حملات بی‌امان از خود محافظت کند به سراغ تکنیک‌های درونی رفته و این طبیعی است.

برچسب ها: اطلس خبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: