مجمع الجزایر "باهاما"در دریای کارائیب واقع در قاره آمریکای شمالی یکی از مقاصد محمدرضاشاه پهلوی پس از فرار از ایران بود که ۷۰ روز میزبان آخرین شاه بود.
کد خبر: ۳۹۷۱
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱        30 March 2016
به گزارش فرادید، محمدرضا پهلوي که از ۲۶ دي ۱۳۵۷ در بحبوحه انقلاب اسلامي از ايران گريخته بود تا ۵ مرداد ۱۳۵۹ و زمانی که در قاهره درگذشت، در سرگرداني و آوارگي بود. او در اولين مرحله از سفر بدون بازگشت خود وارد آسوان مصر شد و به هنگام ورود به مصر مورد استقبال رسمي سادات رئيس‌ جمهور اين كشور قرار گرفت. وی سپس در دوم بهمن ۱۳۵۷ با بدرقه رسمي سادات، مصر را به قصد مراكش ترك كرد. ملك حسن، شاه و همراهانش را به ‌مدت ۶۷ روز در كاخ «جنان‌الكبير» در حومه پايتخت مستقر نمود.

آلبوم دیده نشده از شاه پس از فرار

با این حال دولت مراكش مايل نبود اقامت شاه در این کشور طولاني شود. از سوی دیگر شاه تمایل داشت رهسپار آمريكا شود اما مقامات آمريكایی به دليل بحران سياسي در روابط تهران و واشنگتن، مايل به پذيرائي از وي نبودند. اردشير زاهدي از جمله كساني بود كه در آن روزها دائماً در تلاش براي يافتن جائي جهت اقامت شاه بود. او كه در «سن‌موريتس» سوئيس و همچنين در كنار درياچه ژنو، دو خانه ويلایی داشت تصميم گرفته بود شاه را به آنجا انتقال دهد اما دولتمردان سوئيس مايل نبودند روابطشان با دولت جديد ايران به خطر بيفتد.

آلبوم دیده نشده از شاه پس از فرار

شاه در شرایطی كه نتوانسته بود كشوري را به عنوان پناهگاه بيابد به پيشنهاد مشترك راكفلر و كيسينجر مجبور شد به باهاما برود. دو هواپيماي اختصاصي شاه حسن مراكشي صبح روز ۱۰ فروردين ۱۳۵۸ فرودگاه "رباط" را به مقصد جزاير باهاما ترك كرد. در فرودگاه باهاما هيچ يك از مقامات دولتي براي پذيرائي از شاه حضور نيافتند و شاه و همراهان توسط «رابرت آرمائو» عضو ارشد «سيا» به مقصد از پيش برنامه‌ريزي شده هدايت شدند.

آلبوم دیده نشده از شاه پس از فرار

شاه، همسرش و يك پيش‌خدمت به يكي از جزاير و بقيه همراهان به جزيره ديگر برده شدند و در زمان اقامت به شاه و فرح اجازه خروج از جزيره داده نمی شد. شاه ۷۰ روز در اين جزيره به سر برد. انتشار خبرهاي مربوط به برقراري نظام جمهوري اسلامي در ۱۲ فروردين ۱۳۵۸، اعدام هويدا و امراي ارتش شاه در ايران، تعقيب بين‌المللي شاه و تشديد بي‌سابقه مراقبت‌هاي امنيتي براي حفظ جان شاه و ممانعت از ربوده شدن وي، بدترين خبرها و رويدادهایی بود كه شاه طي ۷ هفته اقامت خود در باهاما با آن‌ها مواجه شده بود. علاوه بر اين، در همين مجمع‌الجزاير بود كه شاه توسط پزشكان اعزامي از فرانسه، از بيماران سرطان لنفاويش مطلع شد.  آلبوم دیدنشده زیر چند عکسی است که از شاه در طول چند هفته اقامت در باهاما برداشته شده است. این عکس ها شاه را همراه با اعضای خانواده و در حال آبتنی در سواحل این جزیره نشان می دهد.

آلبوم دیده نشده از شاه پس از فرار

آلبوم دیده نشده از شاه پس از فرار

آلبوم دیده نشده از شاه پس از فرار
برچسب ها: شاه ، باهاما ، فرار
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: